مصادیق «الکاسب حبیب‌الله» در جامعه احیا شود
کد خبر: 1402055
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷
دبیر جامعه روحانیت شیراز:

مصادیق «الکاسب حبیب‌الله» در جامعه احیا شود

گروه اجتماعی: مصادیق «الکاسب حبیب‌الله» باید در جامعه احیا شده و در واگذاری پروانه کسب به افراد به مسائل معنوی نیز اهمیت داده شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحی‌الدین طاهری، دبیر جامعه روحانیت شیراز امروز، 12 اردیبهشت در دیدار اعضای جامعه با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس، اظهار کرد: باید اهمیت کسب و جایگاه کاسب تبیین شود.

وی ادامه داد: مصادیق «الکاسب حبیب‌الله» باید در جامعه احیا شود و در واگذاری پروانه کسب به افراد به مسائل معنوی نیز اهمیت داده شده و اینگونه نباشد که در برخی مغازه‌ها انواع و اقسام نشانه‌های شیطان‌پرستی در پوشش فرد وجود داشته باشد.

دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز گفت: نوامیس مردم به مغازه‌ها رفت‌و‌آمد می‌کنند و گاه همین مغازه‌ها یک موضوع قبیح را به‌عنوان یک مطلب خوب جا می‌اندازند.

این مقام مسئول اضافه کرد: در اوایل انقلاب و پیش از آن مجالس مذهبی به دست بازاری‌ها بود و در ایام شهادت و ولادت ائمه(ع) دست به کار می‌شدند و متناسب با حال و هوا سر درب مغازه‌ها و کوچه‌ها را تزئین می‌کردند.

کسبه و تجار در مباحث اعتقادی حضور پررنگ‌تری داشته باشند

حجت‌الاسلام طاهری عنوان کرد: حضور پر رنگ مردم و بازار در دفاع مقدس از یاد نمی‌رود و انتظار این است که اکنون نیز کسبه و تجار ما در مباحث اجتماعی و اعتقادی حضور پررنگ‌تری داشته باشند.

وی با بیان اینکه نماد برخی از پاساژهای ما اسلامی نیست، عنوان کرد: بازار اسلامی باید با بازار غرب فرق داشته باشد.
رئیس هیئت امنای آستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز بیان کرد: وضعیت شکننده‌ای که بر صنعت و تجارت این استان حاکم است باعث شده نزدیک به 700 مرکز تولیدی یا تعطیل شده یا رو به تعطیلی رفته است.

وی عنوان کرد: با توجه به توانی که از رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس سراغ داریم، انتظار داریم این وضعیت را سامان دهند و به این حالت که هر روز صنعتی تعطیل و عده‌ای بیکار شوند، پایان دهند.

حجت‌الاسلام طاهری به رتبه فارس از نظر بیکاری اشاره کرد و گفت: بازار ما با بازار سابق شهر شیراز بسیار فاصله گرفته و آن اعتماد، تشرع و دقت نظر بسیار کم شده است.

وی با بیان اینکه روزی همین بازار موقع نماز ظهر، اغلب مغازه‌های بازار وکیل اذان می‌گفتند و برای شرکت در نماز می‌رفتند، گفت: بازار ما باید با اقتصاد مقاومتی همراه شود و مانع از فروش اجناس نامرغوب چینی به مردم شود.

دبیر اجرایی جامعه روحانیت بر لزوم نظارت بر بازار تأکید کرد و گفت: نباید یک کالا در مغازه‌ای به یک قیمت ارائه شود و چند مغازه آن‌سوتر همان کالا قیمت متفاوتی داشته باشد.

وی در پایان خواستار آن شد که مجموعه دارایی و بیمه با کسبه مدارا کنند و همچنین در مساجد احکام تجارت و کسب و کار بیان شود.

captcha