سبقت گرفتن در اسلام موجب یافتن دوستان صمیمی می‌شود
کد خبر: 1423067
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶
حجت‌الاسلام لطفیان:

سبقت گرفتن در اسلام موجب یافتن دوستان صمیمی می‌شود

خبرنگاران افتخاری: کارشناس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم در نشست «دعا برای توفیق بندگی» گفت: چه بسا سبقت گرفتن در اسلام، دیدار با مردم به هنگام سلامت و عیادت‌شان در زمان بیماری موجب یافتن دوستان صمیمی شود.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، نشست «دعا برای توفیق بندگی» با همکاری اوقاف و سازمان اردوهای سپاه محمدرسول‌الله(ص) تهران بزرگ و با سخنرانی حجت‌الاسلام محمود لطفیان سرگزی، کارشناس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم در نمازخانه پایگاه مقاومت بسیج آستان امامزاده داود(ع) ناحیه مقاومت بسیج قدس در تهران برگزار شد.

وی با اشاره به موضوع دوستی خدا و در دل داشتن دوست اهل بیت(ع) و نیز ضرورت خوار کردن شیطان، با کوشش در دوستی با خدا و دوستی با همسایگان و اولیاء صالح از دیدگاه صحیفه سجادیه که در دعاهای مختلف صحیفه سجادیه آمده است، بیان کرد: در دوست‌یابی حسن معاشرت اهمیت فراوانی دارد. چه بسا سبقت گرفتن در اسلام، دیدار با مردم به هنگام سلامت و عیادت‌شان در زمان بیماری موجب یافتن دوستان صمیمی شود.

لطفیان در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در واقع دوست خوب خود به خود به دست نمی‌آید بلکه باید سعی در یافتن آن‌ها و سپس، ارتباط با آن‌ها کرد. اما دوستانی که بدون دقت و یا با چند لحظه برخورد پیدا می‌شوند، معلوم نیست که چگونه دوستانی خواهند بود و در حقیقت دوست یا دشمن هستند.

وی با اشاره به حق مال در رساله حقوق امام سجاد(ع)، ادامه داد: همان‌گونه که مال به دست آمده نیاز به نگهداری دارد، دوست به دست آمده هم با حسن رابطه، محبت کردن و حفظ روابط باید نگهداری شود. دوست‌یابی شیوه‌هایی مثل خوش‌رویی، حسن رفتار و اخلاق خوب نیازمند است. بر اساس قرآن و روایات دوست زینت و ثروت است و تأثیرگذاری دوست در زندگی و نقش حسن معاشرت در دوست‌یابی غیر قابل انکار است. اگر بدون دقت و شناخت با هرکس ارتباط داشته باشیم تأثیرات روحی و اخلاقی دوستان ناباب ما را از خطر انحراف بی‌نصیب نمی‌گذارد.

وی با اشاره به ماه مبارک رمضان و هفته قوه قضائیه به شرح و تفسیر حکمت دوازدهم نهج‌البلاغه با موضوع مقدس‌ نمایان، اظهار کرد: در این حکمت حضرت علی(ع) به عده‌ای از قاریان و برخی افراد ازجمله عبدالله بن‌عمر، سعید بن‌زید، سعد بن‌ابی‌وقاص، اخنف بن‌قیس، اسامه بن‌زید، ابوموسی اشعری، محمد بن‌مسیلمه و انس بن‌مالک که در جنگ صفین علیه معاویه عذرتراشی کردند، فرمود که بیعت شما با من به معنی حمایت شما از من علیه معاویه است پس اگر قصدتان بی‌طرفی است، چرا با من بیعت کردید؟.

کارشناس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در حکمت اول نهج‌البلاغه امام علی(ع) سفارش می‌کند که در فتنه باید مانند شتر بچه رفتار کرد.اما این بدان معنا نیست که اگر امام و رهبری ما را به یاری خود فراخواند، از فرمان او سرپیچی کنیم بلکه باید از او حمایت علنی کرد، بنابراین مقدس‌‌نمایان نمی‌توانستند با موضع بی‌طرفانه خود را اهل تقوا و احتیاط در شبهات نشان دهند. در این حکمت نورانی حضرت به ما می‌آموزد که کمک نکردن حق و یاری نکردن حق، کمک به باطل است و نوعی یاری رساندن به باطل است.

وی اظهار کرد: در حکمت سیزدهم نهج‌البلاغه با عنوان شکر نعمت، امام علی(ع) در این حکمت نمی‌فرماید که با شکر نکردن نعمت‌ها از دستتان می‌روید بلکه می‌فرماید اگر کم شکر کنید، نعمت‌های بعدی نمی‌رسند. در این حکمت سخن از زیاد نشدن نعمت به سبب کم شکر کردن است.

لطفیان ادامه داد: براساس آیه 7 سوره مبارکه ابراهیم(ع)، شرط نزول نعمت، شکر نعمت است. نعمت‌های الهی متناسب با وجود اسباب آن نازل می‌شوند. اگر علل و اسباب بیشتری مهیا باشند، نعمت‌های بیشتری نازل می‌شوند و تداوم خواهند یافت. پس عامل نزول نعمت‌ها خود بندگان هستند چون هم مخازن نعم الهی تمام‌شدنی نیست و هم فیض الهی که خداوند کریم بخشنده و فیاض است. پس هر چه بنده بر شکر از خداوند بیفزاید، نعمت‌های او بیشتر می‌‌شود.

کارشناس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: از جمله موانع نزول نعمت کفران نعمت است. کفران نعمت به معنای استفاده از نعمت‌ها در امور ناصحیح است مثل صرف نعمت سلامتی و قوت و قدرت جوانی در کار بیهوده یا اتلاف وقت به جای کار و تلاش در جهت رشد اقتصاد جامعه کمک به نیازمندان. همچنین، مانند بکارگیری نعمت چشم و گوش در دیدن فیلم‌ها و شنیدن موسیقی‌هایی که تأثیری در رشد و تکامل انسان ندارند در حالی‌که می‌توان این نعمت‌ها را در شنیدن و دیدن برنامه‌های مفیدی چون تعلیم و حفظ قرآن استفاده کرد.

وی بیان کرد: گاهی نیز کفران نعمت در اثر شکر نکردن صورت می‌گیرد یعنی همین مقدار که کسی شاکر نباشد، کفران نعمت کرده است. مثلاً چشم برای دیدن امور مستحب و عبادت است نه برای صرف آن در محرمات. همچنین، برخی گناهان و معاصی اثر خاصی دارند و موجب تغییر مسیر نعمت می‌شوند.

لطفیان در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در این حکمت می‌توان چنین برداشت کرد که انسان زیرک و دوراندیش در رسیدن نعمت‌ها وقتی توجه الهی را به خود ملاحظه کرد، با شکر نعمت سعی در کسب بیشتر آن‌ها می‌کند. چنین انسانی به خوبی می‌فهمد که نعمت مثل ابر رحمتی است که آسمان را پوشانده باشد و کوچک و موقتی نیست.

کارشناس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: نکته مهم این است که هر نعمتی شکر مخصوص به خود و متناسب با همان نعمت را دارد. همه نعمت‌ها جنبه مادی ندارند بلکه برخی از آن‌ها مثل وجاهت، عزت، عقل، داشتن حکمت، هدایت ویژه الهی، محبت به اهل بیت(ع) و توفیق طلب علم از نعمت‌های معنوی به شمار می‌روند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در مورد مسائل تربیتی باید فرزندان را مجبور کرد یا آزاد گذاشت، گفت: اولین و مهمترین شرط برای ارتباط با فرزندان همدلی با آنان و ابراز محبت به آن‌ها است. سعی کنیم بین حرف و عمل ما هماهنگی وجود داشته باشد و این هماهنگی در شخصیت ما مشاهده شود طوری که فرزندان به ما اعتماد کنند یعنی به آنچه می‌گوئیم ایمان داشته باشیم و عمل کنیم.

لطفیان ادامه داد: برای خودسازی و تربیت نفس لازم نیست از دیگران فاصله بگیریم اتفاقاً باید با محبت و برقراری رابطه با دیگران نفس خود را تربیت کنیم چون در این صورت نقاط ضعف و قوت خود را می‌شناسیم و کسی که انس و محبت با اطرافیان نگیرد و انس نپذیرد، خیری در او نیست.

وی با اشاره به اینکه بهترین نوع نشستن رو به قبله بودن است، اظهار کرد: اسباب بازی متناسب با کودک تهیه کنید. کودک در سن سه سالگی دوست دارد چیزهایی را روی هم بچیند، واژگون کند، به هم بچسباند و جدا کند. رنگ‌های لعابی و آبرنگ و قیچی می‌تواند برای او سرگرم‌کننده باشد و مهارت‌های ظریف‌تر را تقویت کند. لوازم و لباس‌های خیالی مقل لوازم بازی پزشکی می‌تواند تخیل او را قوی کند. پازل‌هایی با قطعات بزرگ نیز می‌تواند برای او مفید باشد.

captcha