انجام عمل صالح؛ راه درک اهداف آیات الهی
کد خبر: 1434139
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۸
میرباقری عنوان کرد:

انجام عمل صالح؛ راه درک اهداف آیات الهی

گروه اندیشه: رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم اظهار کرد: اگر به هدف آیه‌های قرآن و کلام خدا دست نمی‌یابید، دلیل بر این نیست که خداوند از نزول قرآن هدفی نداشته بلکه غفلت انسان است لذا فرد می‌تواند با انجام عمل صالح، زمینه را برای پی بردن به اهداف آیات الهی فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم روز گذشته، پنجم مرداد در نشست عظمت قرآن کریم که در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، با بیان اینکه باید تلاش شود از معارف قرآن بهره ببریم و راه‌های دستیابی به این معارف را بیاموزیم، اظهار کرد: اگر انسان به عظمت قرآن توجه نداشته باشد، نمی‌تواند از معارف آن بهره‌مند شود، بر این اساس هر چند خواندن قرآن ثواب دارد اما بدان معنا نیست که از فضیلت قرآن بهره‌مند شده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه خداوند قرآن را به حرمت رسول خود برای هدایت بندگان نازل کرده است، افزود: قرآن کلام گویای خداوند است که با زبان پیامبر اکرم(ص) جاری شده است از همین رو می‌توان گفت قرآن یک رشته متصل بین خدا و انسان است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با تأکید بر بهره‌مندی از فضیلت‌های قرآن گفت: نگاه کردن به کعبه، نگاه به قرآن و نگاه محبت‌آمیز به والدین نوعی عبادت محسوب می‌شود، در مقابل نیز نگاه کردن به نامحرم می‌تواند انسان را به تباهی بکشد، بنابراین نگاه با احترام به قرآن و قرائت همراه با تأمل در مورد آن می‌تواند فضیلت قرآن را برای انسان به ارمغان آورد.

حجت‌الاسلام میرباقری با بیان اینکه همه عالم نشانه‌هایی از وجود خداوند است، ابراز کرد: توجه به هستی موجب یاد خدا در همه لحظات می‌شود، بر این اساس یکی از بهترین عالم‌هایی که انسان می‌تواند در آن به یاد خدا باشد، عالم خواب است و راه رسیدن به این سعادت نیز مشغول بودن به ذکر خدا قبل از خواب است.

وی با اشاره به نشانه‌های اولوالالباب عنوان کرد: اولوالالباب کسانی هستند که دیدن همه چیز در عالم را نشانه‌های وجود خداوند می‌دانند، مانند طلوع و غروب خورشید و شب و روز که برای بسیاری از افراد یک امر عادی است ولی در نظر اولوالالباب نشانه‌های قدرت خداوند است که هر روز و شب به یاد خدا باشند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم بهار و پائیز، جوانی و پیری، شب و روز و... را زمینه‌ای برای یاد خدا دانست و ادامه داد: انسان مؤمن در همه حالات خدا را یاد می‌کند، بر این اساس می‌تواند علم، حکمت و قدرت خدا را درک کند، همه مسائل زندگی خود را مشیت الهی بپندازد و راضی به رضای خداوند باشد.

حجت‌الاسلام میرباقری با اشاره به اینکه نظاره کردن به مسائل بدون تفکر موجب ایمان به خدا نمی‌شود، گفت: تحقیق در مورد علوم طبیعی بدون تأمل در نظم آن موجب رسیدن به توحید نمی‌شود، بنابراین اگر یک آیه از قرآن به قلب انسان نفوذ کند، انسان بیدار می‌شود و قرآن نیز او را رها نمی‌کند به‌نحوی که راهنمایی‌های آن همراه زندگی وی است.

وی با بیان اینکه بیشترین حالت عرفانی انسان به دو روش به‌وجود می‌آید، ابراز کرد: خواندن قرآن با تأمل و توسل به سیدالشهدا(ع) دو روشی است که بیشترین حالت عرفانی را به انسان می‌بخشد، لذا قرائت قرآن باید با تدبر همراه باشد و به ظاهر آنچه در قرآن آمده است اکتفا نشود زیرا هدف اصلی قرآن سعادت انسان است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم بهره نبردن از مفاهیم آیات الهی را از جمله غفلت‌های انسان برشمرد و عنوان کرد: اگر به هدف آیه‌های قرآن و کلام خدا دست نمی‌یابید، دلیل بر این نیست که خداوند از نزول قرآن هدفی نداشته بلکه غفلت انسان است لذا فرد می‌تواند با انجام عمل صالح، زمینه را برای پی بردن به هدف آیات الهی فراهم کند.

captcha