زائرین پنج‌شنبه راهی عرفات می‌شوند/ تحویل بار زائران در فرودگاه دغدغه بعثه و سازمان حج
کد خبر: 1455732
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴
اوحدی عنوان‌کرد:

زائرین پنج‌شنبه راهی عرفات می‌شوند/ تحویل بار زائران در فرودگاه دغدغه بعثه و سازمان حج

گروه جامعه: رئیس سازمان حج و زیارت طی نشستی خبری در مکه مکرمه با اشاره به آغاز مناسک حج از روز پنج‌شنبه عنوان کرد: تحویل بار برگشت زائرین در فرودگاه امام خمینی(ره) مورد دغدغه بعثه و سازمان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت در نشست خبری که در مکه مکرمه و در آستانه ایام تشریق برگزار شد، با اشاره به حضور تمامی 64 هزار حاجی ایرانی در مکه مکرمه گفت: زائرین روز پنج‌شنبه راهی صحرای عرفات خواهند‌ شد تا اوج شکوه حج و فیض روز عرفه را درک کنند.
وی چگونگی حمل و نقل حجاج به عرفات، مشعر و منا و جابجایی بین مشاعر مقدس و بازگشت آنان از منا به مکه را شرح داد و افزود: از روز هشتم تا دوازدهم ذی‌الحجه چرخش 395 دستگاه اتوبوس در این مسیرها را خواهیم داشت. امکانات منا مانند روشنایی، کولر، فریزر و... قبل از حضور زائران بازبینی شده است و کولر جدیدی در یکی از مکاتب منا به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته است .
ارائه خدمات ویژه به جانبازان در عرفات
اوحدی همچنین از خدمات ارائه شده ویژه جانبازان خبر داد و گفت: در عرفات چادرهای ویژه با ارتفاع بلندتر برای این عزیزان نصب‌شده و در ساخت سرویس‌های بهداشتی ویژه جانبازان فضایی برای چرخش ویلچر پیش‌بینی شده است. همچنین برای مراقبت بیشتر از این عزیزان خیمه مرکز پزشکی در عرفات نزدیک مقر جانبازان خواهد‌بود .
رئیس سازمان حج و زیارت ابراز امیدواری کرد که کار قربانی مربوط به حجاج ایرانی تا ساعت سه بعد از ظهر روز عید قربان به پایان برسد و همه زوار از احرام خارج شوند.
اوحدی در خصوص حساسیت مراسم برائت از مشرکین در عرفات خاطر نشان‌کرد: تاکنون برخورد منفی از ناحیه عربستان با حجاج ما صورت نگرفته است و مقامات سعودی نظم و انضباط و شکوه دعای کمیل مدینه را تحسین کردند. مسائل عرفات را با وزیر حج عربستان و معاون وی مطرح کردیم و در مذاکرات شش ماه قبل نیز مراسم برائت پیش‌بینی شده‌است. دو روز دیگر هم با دکتر بندر حجار وزیر حج عربستان ملاقات دارم که قطعاً نحوه تعامل حوزه زیارتی ایران و مقامات ارشد عربستان مطرح خواهد‌شد.
وی ادامه داد: ارزشیابی و رضایت بخشی علمی نشان می‌دهد که کلیه خدمات از سطح کیفی قابل قبولی برخوردار بوده‌است. همچنانکه وضعیت سلامت حجاج نیز بهتر از سال قبل است. تعداد بیمار مراجعه کننده و بستری در بیمارستان‌ها و آمار فوتی‌ها تا این تاریخ کمتر از سال گذشته بوده‌است.
وی افزود: در بخش اسکان نیز ارزشیابی و آسیب‌شناسی دقیق وجود دارد و ادامه همکاری با مالکان و ساختمان‌ها بر اساس ارزیابی مدیران و زائران خواهد‌بود. بر همین اساس امسال 30 مجتمع مسکونی را از چرخه حذف و 25 هتل با ظرفیت بالاتر جایگزین کردیم و امروز مدیر کاروان و مدیر هتل دغدغه‌ای جز رسیدگی به امور زائران ندارند و حتی میوه زائران را هم سازمان تهیه می‌کند و مدیر درگیر آن نیست لذا وقت او در جهت حفظ حقوق زائر صرف می‌شود. واحد ارزشیابی و شکایات ستاد نیز فعالیت عوامل اجرایی را رصد و ارزیابی می‌کند.
50 درصد ظرفیت جابجایی حجاج ایرانی به شرکت‌های سعودی داده‌ شده است
رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص تعامل با شرکت‌های هواپیمایی برای انتقال حجاج عنوان کرد: خیلی از شرایط تحت اختیار ما نیست. به عنوان مثال کمیسیون مشترک ایران و عربستان 50 درصد ظرفیت جابجایی حجاج ایرانی را به شرکت‌های سعودی داده‌ است ولی ما از همه شرکت‌های هواپیمایی درخواست داریم که حقوق زائرین را به طور کامل ادا کنند و امیدواریم تحویل بار برگشت زائرین در فرودگاه امام خمینی(ره) را که شرکت پست متقبل شده‌ و مورد دغدغه بعثه و سازمان است، بدون مشکل انجام‌شود.

captcha