یک سوم موقوفات قم از سوی علما و مراجع وقف شده است
کد خبر: 2623100
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۶
شوذب شیری:

یک سوم موقوفات قم از سوی علما و مراجع وقف شده است

گروه حوزه‌های علمیه: مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان قم با اشاره به پیشگامی مراجع و علما در وقف تاکید کرد: یک سوم موقوفات قم از سوی علما و مراجع وقف شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین شوذب شیری، شب گذشته 28 آذرماه در همایش وقف و رسانه  در امامزاده جعفر شهید(ع) در سخنانی گفت: یک سوم واقفان را علما و مراجع تشکیل می‌دهند و 35 مرکز وقفی احداثی از سوی آنان به مردم خدمت‌رسانی می‌کند.

وی افزود: ایشان همواره پیشقدم در وقف بوده و به ویژه در بحث سلامت و بهداشت که اولویت است، سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

شیری وجود بزرگانی مانند زکریا بن آدم، علی بن ابراهیم و صدها تن از محدثان و روات شیعه در قم را به عنوان ستارگان خفته تعبیر کرد و ادامه داد: این افراد علاوه بر اینکه مرجع فتوا و تفسیر و فقه بوده‌اند، از واقفان بزرگ به شمار می‌آیند که با گذشت بیش از هزار و 200 سال از وفات آنان هنوز موقوفاتشان در خدمت به مردم به کار می‌رود.

وی اظهار کرد: موسی مبرقع از فرزندان بلافصل امام جواد(ع) هستند که در قم مدفون است و ایشان بیش از 40 سال کرسی تدریس فقه و تفسیر و عقاید را تشکیل داده بود و در نهایت هم به دست دشمنان ترور شد و ایشان از بزرگانی است که موقوفاتی ایجاد کرده است.

وی حفظ قرآن را اولویت برنامه‌های اوقاف برشمرد و گفت: 220 کلاس حفظ در قم دایر است و بیش از شش هزار نفر بر سر سفره موقوفات مربوط به قرآن میهمان هستند و تنها در مسابقات امسال 37 هزار نفر شرکت کردند.

شیری افزود: از محل موقوفات در سال گذشته بیش از 5 هزار مجلس عزاداری برپا شد و 15 هزار روحانی به بلاد مختلف اعزام شدند تا به تبلیغ دین بپردازند.

وی ادامه داد: همایش شاهزاده ابراهیم(ع) و آل موسی بن جعفر(ع) که 30 نسل ایشان در قم بوده‌اند، به زودی برگزار خواهد شد.

captcha