رسانه ها در ایجاد جریان وحدت در جهان اسلام چه ظرفیت هایی دارند؟
کد خبر: 3465220
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹

رسانه ها در ایجاد جریان وحدت در جهان اسلام چه ظرفیت هایی دارند؟

معاون برنامه ریزی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: گام اول پذیرش یک تفکریا یک موضوع جدید این است که بتوان پیام را بدون واسطه به مخاطب رساند. به همین دلیل همیشه رقابت سختی در کسب فضای رسانه ای وجود دارد .



به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، این روزها شاهد برپایی بیست و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با حضور 600 مهمان خارجی از اندیشمندان، متفکران و نخبگان و شخصیت های تاثیرگذار جهان اسلام و بسیاری از اندیشمندان داخلی در تهران بودیم. یکی از موضوعات محوری در این همایش بین المللی که در قالب کمیسیون های علمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت موضوع « نقش رسانه و تبلیغات در ایجاد جریان وحدت در جهان اسلام» بود.

خبرنگار قران و معارف خبرگزاری شبستان در همین رابطه گفت و گویی داشته است با «محمدرضا گلرو» معاون اجرایی و برنامه ریزی مجمع جهانی تقریب مذاهب و رییس ستاد اجرایی بیست و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت که بخش اول این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

آقای گلرو موضوع این گفت و گو « بررسی نقش رسانه در ایجاد جریان وحدت در جهان اسلام» است. شاید بهتر باشد ابتدا کمی درباره اهمیت و نقش رسانه در فضای امروزی جهان صحبت کنیم.

رسانه یک ابزار بی بدیل در فرهنگ سازی است و به همین دلیل است که قدرت های جهانی و کسانی که سعی داشته اند موضوعی را به جامعه بشری القا کنند(چه مثبت و چه منفی) همیشه تلاش کرده اند تا بتوانند صدای خود را به دیگران برسانند. گام اول پذیرش یک تفکر جدید یا یک موضوع جدید این است که بتوان پیام را بدون واسطه به مخاطب رساند. به همین دلیل همیشه گروه هایی که حرفی برای گفتن در این فضا داشته اند، در حال رقابت برای کسب فضای رسانه ای در جهان هستند.

چرا در این رقابت تقریبا همه قدرت های رسانه ای در اختیار بلوک استعماری قرار گرفته است؟

استکبار جهانی در طول تاریخ و به دلیل غفلت ملت های مظلوم، صاحب قدرت و ثروت شد. غفلت این ملت ها نیز ناشی از عدم وحدت آنها بوده است. یعنی آنها (استکبار) به دلیل تفرقه ی دیگران صاحب ثروت شدند و از طریق همین ثروت توانستند بوق های رسانه ای جهان را از دست بگیرند. بوق های رسانه ای نیز تنور تفرقه را بیش از پیش داغ کردند چرا که هرچه تفرقه بیشتر باشد منافع قدرت ها نیز بیشتر تضمین می شود. در این روند و سیر تاریخی به جایی می رسیم که ریشه و پایه مالکیتی اکثر بوق های رسانه ای بزرگ دنیا و تجهیزات مدرن و امروزی آنها، مربوط به بلوک استعماری می شود. مخصوصا صهیونیسم در این مسیر برای آنکه بتواند آنچه را که خود می خواهد به جهان القا کند، نگاه خاصی به این جریان داشته است و به همین دلیل بر بخش عظیمی از فضای رسانه ای جهان امروز سیطره دارد.

با وجود این همه سیطره رسانه ای، چرا این قدرت ها گاه از فعالیت دیگر رسانه ها که شاید قابل مقایسه با آنها هم نیستند، ممانعت می کنند؟

آنها در این فضا، رقابت دیگران را به هیچ وجه برنمی تابند. فضای رسانه ای فضایی خاص است. اگر امروز شاهد مشکلاتی برای برخی رسانه های آزاداندیش مانند «العالم»، «المیادین» یا حتی «پرس تی وی» در فضای بین المللی هستیم به گونه ای که در پخش این رسانه ها محدودیت ایجاد می کنند، برای این است که صدای عدالتخواهی ملت ها به خوبی به گوش جهانیان نرسد.

شما ارتباط میان رسانه و فرهنگ را چگونه ارزیابی می کنید؟

بحث رسانه یک موضوع و گفتمان بزرگ در حوزه فرهنگ است. رسانه ها امروز با توجه به پیشرفت هایی که در ابعاد مختلف داشته اند و با توجه به این ویژگی که می توانند مرزها را بدون ویزا طی کنند و محدود به یک منطقه جغرافیایی خاص نمی شوند، بسیار مهم هستند. به همین دلیل اگر شما بتوانید یک رسانه خوب و قابل اعتماد در فضای جهان امروز بسازید که مردم بتوانند به آن اعتماد کنند و بی واسطه حرف را از زبان صاحب سخن بشنوند بهترین فرصت برای فرهنگ سازی ایجاد می شود.

تبلیغات و حمایت های وسیعی که علیرغم مخالفت علما و اندیشمندان جهان اسلام ، امروز در فضای رسانه ای در حمایت از برخی گروه های تکفیری انجام می شود با چه هدفی است؟

در سال های اخیر اگر دقت کنید می بینید که بوق های رسانه ای به چه شکل سعی کرده اند مسایل و موضوعاتی را که مدنظر آنهاست بین ملت ها جا انداخته و نهادینه کنند به عنوان مثال این همه جرم و جنایت توسط یک گروه خودسر و آدم هایی که حتی سلامت روان آنها زیر سوال است(داعش) انجام می شود؛ انسان هایی که مستقل از دین، حتی به لحاظ انسانی نمی توان در مورد سلامت روانی آنها صحبت کرد. آنها اسم خود را داعش گذاشته اند یعنی دولت اسلامی عراق و شام. اکثر بوق های رسانه ای دنیا هم تلاش می کنند کلمه «دولت اسلامی» را به این جماعت گره بزنند. اما چرا این اتفاق رخ می دهد؟ برای اینکه ذهن جهانیان و هر کسی که حتی از این خونریزی ها مطلع نیست وقتی کلمه «دولت اسلامی» به گوشش رسید یک نوع انزجار در فکر او به وجود بیاید و آن را معادل خونریزی بداند.

این بدان معنا است که اگر فردا روزی در یکی از کشورهای اسلامی یکی از این حکومت ها بخواهد تبدیل به «دولت اسلامی» شود، این واهمه را خواهد داشت که نام او با داعش گره می خورد. ببینید چقدر هوشمندانه بر روی یک واژه کار می شود تا از آن برای تخریب یک موضوع بزرگتر یعنی «اسلام» بهره برداری کنند. اینجاست که می توان نقش رسانه را درک کرد.


منبع: خبرگزاری شبستان

captcha