حمیدرضا عباسی و داستان قرائت «صدق الله...» برای کسب رتبه اول مسابقات کویت
کد خبر: 3467120
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۶

حمیدرضا عباسی و داستان قرائت «صدق الله...» برای کسب رتبه اول مسابقات کویت

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس اداره پاسخگویی به سؤالات دینی آستان قدس رضوی با اشاره به خاطره‌ای از استاد عباسی، عنوان کرد: وقتی حمیدرضا عباسی از مسابقات کویت بازگشت، پیش من آمد و با هم صحبت می‌كردیم، می‌گفت: «در مسابقات به من پیشنهاد شد که اگر در پایان تلاوت «صدق الله العلی العظیم» را بدون «العلی» بگویم، به عنوان نفر اول مسابقات معرفی می‌شوم»؛ اما او این کار را انجام نداد.

مهدی لسانی، رئیس اداره پاسخگویی به سؤالات دینی آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، گفت: حمیدرضا یکی از قاریان و مؤذنان حرم رضوی بودند و در عین حال یک هنرمند، گرافیست و خوشنویس قرآنی به شمار می‌رفت که می‌تواند الگوی مناسبی برای نوجوانان باشد.

لسانی به دیگر ویژگی‌های این فعال قرآنی که در خانواده‌ای متدین پرورش یافته است، اشاره کرد و ادامه داد: این استاد قرآن، کلاس‌های مختلف صوت و لحن ویژه نوجوانان را نیز در دارالقرآن الکریم حرم رضوی اداره می‌کرد.

وی با بیان اینکه از سال 89 حمیدرضا عباسی به عنوان مؤذن حرم رضوی شروع به فعالیت کرد، افزود: البته قبل از آن نیز در برنامه‌های مختلف مانند ترتیل‌خوانی صبحگاهی و ترتیل‌های ماندگار ماه مبارک رمضان حضور مستمر داشت.

قرائت قرآن و اذان به افق ظهر روز شنبه حرم رضوی، توسط استاد عباسی
رئیس اداره پاسخگویی به سؤالات دینی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه اذان ظهر شنبه هر هفته حرم رضوی بر عهده این استاد قرآن بود، گفت: در واقع ما هم از تلاوت مجلسی وی استفاده می‌کردیم و هم به عنوان مشاور در گروه‌های علمی ما حضور داشتند، همچنین کلاس‌های صوت و لحن را اداره می‌کرد.  

وی با بیان اینکه در مدت چهار سالی که توفیق خدمت در دارالقرآن الکریم حرم رضوی نصیبم شده بود، حمیدرضا عباسی جزو اساتیدی بود که بیشترین همکاری را با ما در این مکان مقدس داشت، اضافه کرد: این معلم قرآن در ابعاد مختلف موفق بود و خداوند قدرت و توانمندی خوبی به وی عنایت کرده بود.

همکاری برای تهیه سرفصل‌های آموزشی دارالقرآن الکریم حرم رضوی
لسانی با بیان اینکه این استاد قرآن در حوزه صوت و لحن، تجوید و مشاوره فعال بود، تصریح کرد: در اداره علوم قرآن و حدیث چند گروه و شورای علمی با حضور اساتیدی همچون سیدجواد سادات‌فاطمی و جواد رجایی برای تعیین سرفصل‌های آموزشی صوت و لحن و تجوید تشکیل می‌شد که حمیدرضا عباسی نیز با ما مشارکت و همکاری می‌کرد؛ در ادامه هم به عنوان مدرس دارالقرآن الکریم حرم مطهر امام رضا(ع) تدریس دوره‌های صوت و لحن و آموزش‌های تقلیدی ویژه نوجوانان را بر عهده گرفت.

وی این همکاری‌های مرحوم عباسی با دارالقرآن الکریم حرم رضوی را از لطف این استاد قرآن دانست و ابراز کرد: معمولا کسانی که در این سطح قاری حرفه‌ای شده، در یک جایگاه بین‌المللی قرار می‌گیرند و تلاوت می‌کنند، دیگر تدریس انجام نمی‌دهند.

رئیس اداره پاسخگویی به سؤالات دینی آستان قدس رضوی گفت: تدریس به حنجره آسیب می‌زند و دو مکتب مختلف است؛ در واقع فرد یا می‌تواند مدرس خوبی بوده و یا قاری برجسته‌ای باشد زیرا کسی که بخواهد قاری برجسته باشد، حرفه‌ای تلاوت کند و در کنار آن مدرس قرآن هم بوده و تدریس صوت و لحن نیز انجام دهد، به حنجره آسیب می‌زند و از صحبت زیاد خسته می‌شود؛ اما حمیدرضا آن‌قدر متواضع بود که دعوت ما را قبول کرده و در دارالقرآن تدریس هم انجام می‌داد.  

وی با بیان اینکه مخاطبان از کلاس‌های این استاد قرآن بسیار استقبال می‌کردند، افزود: حتی بعد از اتمام دوره و ترم آموزشی نیز وقتی می‌خواستیم شاگردان را به مراکز و اساتید دیگر برای ادامه کار معرفی کنیم؛ بعضی از نوجوانان با والدین خود آمده و با چشمان گریان می‌گفتند که ما را در کلاس استاد عباسی بگذارید چرا كه حمیدرضا عباسی حقیقتا با شاگردان خود یک رفاقت خوبی برقرار می‌کرد و الگویی چند بعدی و موفقی بود. 

حضور در جمع جامعه قرآنی همراه با ایجاد نشاط
لسانی ادامه داد: در کنار داشتن توانایی و مهارت در انجام فعالیت‌های مختلف و متنوع، این استاد قرآن از حسن‌خلق و شوخ‌طبعی خاصی برخوردار بود که جزو ویژگی‌های شاخص وی به شمار می‌رود، به گونه‌ای که در هر مکان و به ویژه جمع قرآنی‌ها حضور می‌یافت به قول معروف مجلس را به دست گرفته و فضای پرنشاطی را فراهم می‌كرد.

وي اظهار کرد: در عین حال بسیار متواضع، مهربان و بااخلاق قرآنی بود، هیچ‌گاه از وی بدی و رفتاری که دور از شأن قرآنی‌ها باشد، ندیدم؛ یا مثلا بخواهد به خاطر پول تلاوت کند و حرف‌های نامناسب، غیبت و تهمت بزنند و حسادت نسبت به دیگر قاریان داشته باشد.

رئیس اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی با بیان اینکه همیشه با یک تواضع و فروتنی خاص قرآن تلاوت می‌کرد، ادامه داد: حمیدرضا از نظر فن تلاوت جزو قوی‌ترین قاریان کشور بود و چند مرتبه در مسابقات کشوری اوقاف فینالیست شد.

خلق و خوی قرآنی حمیدرضا عباسی
وی ابراز کرد: یک بار از خودش شنیدم که در مسابقات کشوری قرآن اوقاف، رتبه اول را از نظر امتیازات به دست آورده است، اما به خاطر اشتباه در محاسبه نمرات او را نفر سوم اعلام می‌کنند که این استاد قرآن به خاطر خلق و خوی قرآنی اعتراضی نمی‌کند.

لسانی افزود: البته مسئولان و دوستان اوقاف نیز به استاد عباسی اعلام کرده بودند که ما اول شدن شما را تائید می‌کنیم، لذا برای جبران این اشتباه همان سال وی را به مسابقات قرآن مالزی اعزام کردند، در حالی که معمولا نفر دوم در مسابقات مالزی حاضر می‌شود.

وی با بیان اینکه استاد عباسی در مسابقات مالزی هم یکی از قوی‌ترین تلاوت‌های خود را ارائه داد، گفت: به یاد دارم همان شب، پخش زنده مسابقات را از شبکه قرآن دنبال می‌کردم و استاد حاج احمد ابوالقاسمی هم که تلاوت‌ها را تحلیل می‌کرد، گفت: حمیدرضا عباسی در مسابقات نفر اول شده و از دیگر متسابقان قوی‌تر خوانده است، اما داوران او را چهارم اعلام کردند.

رئیس اداره پاسخگویی به سؤالات دینی آستان قدس رضوی عنوان کرد: حتی در مسابقات کویت نیز که نوروز امسال برگزار شد، استاد عباسی به عنوان نماینده ایران حضور یافت و در آن مسابقات نیز اول شد، اما به جهت پاره‌ای مسائل، وی را سوم اعلام کردند.  

وی ابراز کرد: یک روز حمیدرضا عباسی در این زمینه با من صحبت می‌کرد و با خنده می‌گفت: «مثل اینکه قرار نیست به ما اولی بدهند»، با این وجود هیچ وقت غیبت و گله نکرد، همیشه با یک حسن خلقی می‌گفت که شاید قسمت این است، بیشتر باید تمرین کنم و خدا می‌خواهد مرا امتحان کند.

خاطره‌ای از مسابقات قرآن کویت
لسانی با اشاره به خاطره‌ای از استاد عباسی، عنوان کرد: وقتی حمیدرضا عباسی از مسابقات کویت بازگشت، پیش من آمد و با هم صحبت می‌كردیم، می‌گفت: «در مسابقات کویت به من پیشنهاد شد که اگر در پایان تلاوت «صدق الله العی العظیم» را بدون «العلی» بگویی، شما را نفر اول مسابقات اعلام می‌کنیم» اما وي اين كار را تنها به خاطر كسب رتبه اول انجام نداد.

وي با بیان اینکه همیشه این استاد قرآن را با رفتار حسنه می‌دیدم و هیچ وقت به خاطر مسائل دنیوی و یا شهرت تلاوت انجام نمی‌داد، گفت: این حادثه و اتفاق نیز برای حمیدرضا در مسیر و خدمت به قرآن رخ داد و این هم یکی از محسنات وی به شمار می‌رود؛ ان‌شاءالله خداوند به نحو احسن از وی قبول کند و با اهل بیت(ع) و قرآن محشور شود.

رئیس اداره پاسخگویی به سؤالات دینی آستان قدس رضوی ابرازامیدواري كرد كه راه این قاری برجسته و معلم بااخلاق قرآن ادامه پیدا کند.
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی کمالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۱/۰۵ - ۰۹:۳۱
0
2
روح حمید عزیز شاد
بخدا دل بچه های قرآنی مشهد واقعا برای حمید عزیز تنگ شده...
هنوزم وقتی یاد خنده های شیرین و چهره دوست داشتنیش تو مسجد کرامت میوفتم بغض بدجور گلومو میگیره
فاطمه
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳۹۴/۱۱/۰۵ - ۱۰:۱۷
0
1
روحش شاد,دفعه پیش که رفتم مشهد ظهر شنبه قران رو خیلی زیبا تلاوت کردند
روحشون شاد وقرین رحمت الهی
فاطمه
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳۹۴/۱۱/۰۵ - ۱۰:۱۷
0
1
روحش شاد,دفعه پیش که رفتم مشهد ظهر شنبه قران رو خیلی زیبا تلاوت کردند
روحشون شاد وقرین رحمت الهی
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۱/۰۶ - ۰۶:۳۱
0
0
من شاگردــآقای عباسی بودم واقعا واسه من مثل یه برادر بود هر موقع مشکلی داشتم به ایشون می گفتم به من کلی امید و انرزی می داد همیشه سفارش می کرد قرآن زیاد بخون و نثار حضرت زهرا س کن
نمی دونم چرا بین این همه آدم خدا اینو واسه خودش انتخاب کرد واقعا بهشت هم واسش کمه
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۱/۰۶ - ۲۱:۲۹
0
0
حمیدخیلی دوست داشتنی بود
خدا به خانواده اش صبر بده
شادی روحش صلوات
اللهم صل علی محمد وآ ل محمد و عجل فرجهم
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۱/۰۷ - ۱۰:۱۷
0
0
حمیدرضالنگه نداشت...
حمیدجان دست مارم بگیر..روحت شاد
captcha