لزوم توجه به بصیرت و معرفت افزایی عزاداران در هیئات حسینی
کد خبر: 3535192
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸

لزوم توجه به بصیرت و معرفت افزایی عزاداران در هیئات حسینی

گروه اندیشه: امام جمعه فردیس گفت: خواسته ما از هیئت‌های مذهبی برگزاری مراسم عزاداری موردقبول سیدالشهدا (ع) و با هدف بصیرت و معرفت افزایی سوگواران و عزاداران است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از البرز، حجت الاسلام علی اکبر ایمانی، امام جمعه فردیس، یکشنبه شب، 11مهرماه در همایش هیات‌های مذهبی شهرستان فردیس که در سالن اجتماعات شهرداری منطقه سه برگزار شد، اظهارکرد: هیات مذهبی یکی از اجتماعات بزرگ مسلمانان در ایام ماه محرم است و اگر قرار باشد مجالس امام حسین(ع) را برگزار کنیم باید هدفمند حرکت کنیم.
وی ادامه داد: مسلمانان اجتماعات بزرگ بسیاری نظیر حج دارند هر سال میلیون‌ها نفر از سراسر دنیا برای انجام مراسم حج شرکت می‌کنند و در همان زمانی که حج را انجام می‌شود صهیونیست‌ها کار خود را انجام می‌دهند و ما نباید اجازه بدهیم سایر مراسم مذهبی و شعائر دینی ما سرنوشت حج را پیدا کند.
ایمانی گفت: طبق فرمایش امام راحل (ره) حج بدون برائت از مشرکین و ستمگران، حج نیست و حجی که انجام می‌شود حضور مسلمانان اتحاد و قدرت خود را به رخ جهانیان کشیده می‌شود اما اکنون هیچ ثمره سیاسی و اجتماعی بر انجام مناسک حج مترتب نیست .
امام جمعه شهرستان فردیس گفت: خادمان هیات‌های مذهبی و مداحان باید تلاش کنند تا مراسم محرم با خروجی مناسبی همراه باشد و برگزاری برنامه‌های دهه محرم باعث افزایش معرفت دینی عزاداران حسینی شود.
ایمانی اظهارکرد: باید جنایتکاران و ستمگران امروز را بشناسیم و بدانیم که اگر امام حسین در جایگاه ما قرار می‌گرفت چه می‌کرد؟! هدف از تشکیل هیئات، برگزاری مراسم با شکوه نیست؛ ایجاد روحیه شجاعت، فداکاری و غیرت در نهاد وجودی خود و دیگران است.
وی افزود: اگر امروز امام حسین(ع) در میان مسلمانان وجود داشت چه عکس العملی با مسائل اجتماعی و سیاسی ما داشت در دنیای اسام چه اتفاقی می‌افتاد و وظیفه ما به عنوان یک شیعه و پیرو امام حسین(ع)که حاضر نشد در مقابل ظلم دستش را بالا ببرد و سر تسلیم و تعظیم فرود آورد.
این مسئول بیان کرد: در این مراسم باید آسیب‌شناسی کرد از قمه زدن و انجام اعمالی که موجب کریه شدن چهره دین می‌شود پرهیز کنیم.
وی با تأکید بر اینکه از بهانه دادن به دست دشمنان پرهیز کنیم افزود: به فرمایش مقام معظم رهبری(مد) لعن کردن حرام است و آتش کینه و اختلاف بین شیعه و سنی را بیشتر می کند باید از به کار بردن کلمات دو پهلو و دارای دو معنی بپرهیزیم. تلاش کنیم در عزاداری‌ها نقطه ضعف نداشته باشیم و در راستای اهداف عالیه اسلام و ائمه معصومین (ع) حرکت کنیم.
امام جمعه شهرستان فردیس گفت: هیئات حسینی از انجام کارها و رفتارهایی مانند ایجاد مزاحمت‌های خیابانی و بلند کردن صدای دستگاه‌های صوتی ،ایجاد ترافیک و عدم رعایت زمان تعیین شده برای عزاداری که مورد آزار و اذیت مردم می‌شود خودداری کنند.
حجت الاسلام ثابت حاتمی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فردیس نیز گفت: در عزاداری حسینی باید شور و شعور حسینی مد نظر قرار گیرد متأسفانه امروز دراغلب هیئات مذهبی بیشتر به شور حسینی اکتفا می‌شود و این در حالی است که شعور حسینی و فرهنگ سیدالشهداء (ع ) موجب کوری چشم دشمنان است آنچه باید در جامعه ایجاد شود حماسه شعور حسینی است .
وی  افزود: درک حقیقت شعور حسینی در اقامه نماز و امربه معروف و نهی از منکر است و مسئولان هیئتی که عزاداری سیدالشهداء را بدون اقامه نماز برگزار می‌کنند در روز قیامت در پیشگاه خداوند و در محضر حسین(ع) باید پاسخگو باشند.
این مسئول بیان کرد: امام حسین (ع) برای زنده نگه داشتن نماز خون خود را نثار کرد و کسانی که نماز را سبک شمرده و افعال دیگر را بر آن ترجیح می‌دهند در ردیف قاتلان حسین (ع) قرار خواهند گرفت.
وی گفت: مسئولان هیئت‌ها، مداحان و سخنوران که مورد توجه جامعه به ویژه جوانان قرار دارند، باید به اعمال و رفتار خود توجه بیشتری داشته باشند و به اعمالی چون مصرف دخانیات مبادرت نکنند.
این مسئول  ضمن تأکید به ترویج اصول فرهنگی، مذهبی در هیئات ادامه داد: تلاش کنیم حسینی باشیم و جوانان را فقط به سینه زنی مشغول نسازیم آن‌ها را از فرقه انحرافی دور کنیم.
حاتمی افزود: با استقرارایستگاه‌های صلواتی در معابر عمومی و ایجاد ترافیک، عزاداری‌های طولانی تا نیمه شب و ایجاد سرو صدا و مردم آزاری، مردم را از حسین (ع) دور نکنیم.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فردیس گفت: حتی ریختن اشک برای امام حسین(ع) قیمت ندارد و در قیامت انسان را شفاعت می‌کند؛ با بلندکردن علامت و استفاده از شمائل ائمه در هیئات، شأن امام حسین(ع) را زیر سؤال نبریم.
حاتمی ابرازکرد: حضرت ابوالفضل(ع) همه هستی خود را در راه حسین داد و چیزی نگفت؛ با پرداختن به اشعار بی‌محتوا و وصف چهره او، واقعیت ایثار را کمرنگ جلوه ندهیم تلاش کنیم از شعرهای پرمحتوا و بصیرت افزا استفاده و در ذکرها واقعیات را بیان کنیم درک و شعور حسینی را در جامعه افزایش دهیم.
وی همچنین از مسئولان هیئات مذهبی خواست در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و زنده نگه داشتن نام و یاد شهدای هشت سال دفاع مقدس از شمایل شهدای هر محله در هیئات استفاده کنند و ضمن رعایت بهداشت و ایمنی هیئت‌ها از گرفتن مواد خوراکی به بهانه نذری از افراد مشکوک پرهیز نمایند.
در پایان از خادمان و ذاکر امام حسین(ع) شهرستان فردیس تجلیل شد.

captcha