بهت شاگردان از تلاوت شورانگیز استاد «اربابی»/ تلنگرهای استاد پیشکسوت + عکس
کد خبر: 3582620
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۳
گزارش ایکنا از دهمین سوگداشت استاد اربابی/

بهت شاگردان از تلاوت شورانگیز استاد «اربابی»/ تلنگرهای استاد پیشکسوت + عکس

گروه فعالیت های قرآنی: شاگردهای استاد، برای دهمین سال پیاپی آمده بودند گلایه کنند از آمدن بهار و نبودن استاد، آمده بودند تا بگویند هر چند نسیم بهار وزیدن گرفته و هوای استاد در آن نیست و عطری از حضورت را برایمان نمی آورد، اما ردپای تو در کوچه های ذهن هست تا همیشه.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، تقویم ها را که ورق بزنی و به آخرین صفحه آن بررسی اسفندماه است و باز هم مراسمی برای بزرگداشت بزرگمردی که 10 سال است، فقدانش، روح شاگردانش را آزار می دهد، اسفند دیگری همچون 10 اسفند گذشته از راه رسیده و پرشتاب دارد به انتهای خود می رسد تا باز هم شاهد گرمای تنور دل شاگردان استاد اربابی در جلسه سوگداشت دیگری باشیم.
تنوری به داغی روزهای نخستینِ فقدان استاد، برای همین است که از 10 سال قبل همه شاگردان استاد و بزرگان جامعه قرآنی در منزل استاد جمع می شوند تا از این بسرایند که «رنج فراق هست و امید وصال نیست/ این هست و نیست، کاش که زیر و زبر شود».
بهت شاگردان از تلاوت شورانگیز استاد «اربابی»/ تلنگرهای استاد پیشکسوت
شکوفه های درخت تعلیم استاد اربابی که هر یک به درختی تنومند در عرصه آموزش قرآن تبدیل شده اند، امروز 20 اسفندماه گرد هم جمع شدند تا شکوفه باران شدن جلساتِ قرآن از حضور شاگردانِ استاد را به گوش جانش برسانند و بگویند سهمشان از وصال استاد، کم نیست و به اندازه نفس گرفتن قاری بین دو کلمه به او نزدیکند و از او دور.
دهمین سالگرد سوگداشت ابوالشهید استاد مرحوم علی اربابی، صبح امروز 20 اسفندماه با حضور قاریان و حافظان و شاگردان این استاد فقید در منزل مرحوم در منطقه لویزان و به همت موسسه احسن الحدیث برگزار شد تا بار دیگر یاد این بزرگمرد عرصه آموزش قرآن در این گوشه از پایتخت، طنین انداز شود.
جلسه با حدود یک ساعت تأخیر و از ساعت 11 با ورود استاد «سیدمحسن موسوی بلده» و با همخوانی چند سوره کوتاه توسط ایشان و حاضران در جلسه آغاز شد و در ادامه «موسوی بلده» در سخنانی به اینکه هنوز هم پس از گذشت 10 سال فقدان استاد اربابی باورکردنی نیست اشاره کرد و گفت: بعد از این همه سال، هنوز هم بر زبانم جاری نمی شود که بگویم جلسه سوگداشت استاد را برگزار می کنیم، برای همین به جای مجلس سوگ به مجلس بزرگداشت اشاره می کنم.
بعد از صحبت های موسوی بلده، «حامد اربابی» فرزند استاد اربابی، اولین تلاوت این جلسه را انجام داد، تلاوتی کوتاه که تشویق استاد موسوی بلده را به دنبال داشت و به ذکر این نکته که «رشد قابل ملاحظه ای داشته ای» به دنبال روحیه دادن به این قاری جوان بود.
با این تلاوت، جلسه که متشکل از چندین و چند تلاوت توسط شاگردان استاد اربابی و البته قاریان بین المللی بود، آغاز شد و در ادامه نیز نوبت به «مصطفی یادگاری» رسید تا تلاوتی کمتر از سه دقیقه داشته باشد.
«قاسم رضیعی» که به همراه «منصور قصری زاده» یکی دیگر از قاریان بین المللی کشورمان، زودتر از همه خود را به این جلسه رساندند - یکی دیگر از قاریان این جلسه بود که با تلاوت شورانگیز خود و تکبیرهای حاضران در جلسه، حرارت خاصی به آن بخشید. بعد از تلاوت این قاری بین المللی استاد موسوی بلده یادی از «جعفر صاحبی» و «علی خشنود» دو نفر از قاریان ممتاز کشورمان که این روزها در بستری بیماری هستند، کرد و از حاضران در جلسه خواست تا برای بهبودی این دو قاری جوان دعا کنند.
«نصیری» و «باقری» تلاوت های بعدی این مراسم را انجام دادند و پس از آن نیز نوبت به «علی قاسم آبادی» قاری ممتاز کشورمان رسید تا وی نیز سهمی در ادای دین خود با استاد فقید مرحوم علی اربابی داشته باشد.
بهت شاگردان از تلاوت شورانگیز استاد «اربابی»/ تلنگرهای استاد پیشکسوت
در ادامه نیز منصور آقامحمدی، از فعالان قرآنی کشورمان به بیان خاطراتی از سال ها حضور در محضر ایشان پرداخت و گفت: استاد اربابی از موسسان سازمان دارالقرآن الکریم بود، ضمن اینکه 26 سال تمام داوری مسابقات قرآن ارتش را انجام داد. در سال آخری که ایشان حضور داشتند مسابقات در استان کرمانشاه برگزار شد و همانجا مشخص بود که ایشان بال های خود را برای پرواز ابدی آماده کرده اند.
وی با اشاره به اینکه برای اولین بار در اواخر سال 1374 موفق به حضور در جلسه ایشان شدم، افزود: در همان جلسه اول تلاوتی انجام دادم که ایشان تذکر دادند و گفتند حداقل به 10 سال آموزش نیاز دارم، دو سال بعد و در مسابقات قرآن ارتش که استاد اربابی نیز داور بودند من جزء فینالیست ها بودم، آنجا استاد باز هم تذکری دادند و گفتند که راه 10 ساله را یک ساله رفته ام.
آقامحمدی در ادامه به بیان خاطره ای از استاد اربابی پرداخت و گفت: استاد اربابی در جلسات به ما تمرین می دادند و می گفتند بر روی کلمات و حروف علامت فتحه قرار دهیم و تکرار کنیم، یک روز به منزل یکی از بستگان می‌رفتم در مسیر یک خانم و آقایی را در گردنه پونک دیدم برای اینکه آنها را به مقصد برسانم، ‌آنها را سوار کردم، در همان لحظه در حال تمرین حرف «صاد» بودم، یک لحظه متوجه شدم آن زوجی که سوار شده اند در حال دل سوزاندن هستند که شاید من دچار اختلال شده ام که البته بعد از اینکه متوجه شدم برای آنها توضیح دادم وضعیت از چه قرار است.

مدیر روابط عمومی سازمان دارالقرآن الکریم در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به اینکه با راهنمایی استاد اربابی قدم در راه حفظ قرآن نهادم و در این راه موفق به حفظ کل قرآن نیز شدم و مدارکی که سازمان دارالقرآن الکریم به حفاظ می داد، دریافت کردم، گفت: در مهرماه سال 85 آخرین درجه ‌خودم را در ارتش دریافت کردم و من نیز تبرکاً استاد را به دارالقرآن ارتش دعوت کردم تا درجه من را نصب کند، در زمان نصب درجه به استاد گفتم که این آخرین درجه‌ای است که دریافت می‌کنم، ایشان برگشتند و خیلی جدی گفتند شما حداقل یک یا دو درجه دیگر را می‌گیرید، من گفتم استاد این درجه آخر است که به من خواهند داد، اما ایشان خیلی جدی‌تر گفتند که این را علی اربابی می‌گوید و شما حتماً یک یا دو درجه دیگر خواهید گرفت. این مسئله گذشت، ‌در همان زمان من حافظ 10 جزء قرآن بودم و با تشویق استاد اربابی حفظ را ادامه دادم، ‌با توجه به مدرک تخصصی که در سازمان دارالقرآن از سال های گذشته به حفاظ داده می‌شود، من در آزمون اعطای مدرک شرکت کردم و موفق به گرفتن مدرک درچه چهار شدم؛ چرا که در آن زمان حافظ 20 جزء قرآن بودم، از طرف دیگر بعد از چند سال، قانونی در ارتش تصویب شد که مدارک معادل، به عنوان مدرک اصلی نیز حساب می‌شد،‌ من نیز مدرک خودم را ارائه دادم، بعد قانونی در ارتش تصویب شد که هر مدرک حفظ قرآن، معادل مدرک تحصیلی محاسبه می‌شود، با ارائه مدرک حفظی که دریافت کرده بودم، دو درجه دیگر به من داده شد و این پیش‌بینی استاد اربابی برای من بسیار عجیب بود.

پس از سخنان منصور آقامحمدی، «سبحانی» از قاریان ممتاز کشور و از شاگردان استاد اربابی به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت و پس از آن نیز سیدمحسن موسوی بلده، استاد علم قرائت قرآن به بیان نکاتی در مورد تلاوت قرآن کریم پرداخت و با اشاره به اینکه تلاوت قرآن، تنها تلاوت خالی نیست بلکه ملاقات حضرت قرآن است، گفت: بر اساس روایت هایی که نقل شده است، شیعیان موظف هستند به طور روزانه ائمه(ع) را زیارت کنند. برای اینکه به آن درجه عالی هدف زندگی ایمانی خود دست یابیم باید روزانه ائمه را زیارت کنیم. ما دو نوع امام داریم، امام ناطق و امام صامت. حضرت قرآن، امام اکبر و امام صامت است و ائمه(ع) چهره ناطق قرآن هستند. باید روزانه اینها را زیارت کنیم تا دل ما با آنها ارتباط برقرار کند تا آن معارف معنوی که لازم است دریافت کنیم را به دست بیاوریم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه دیدن چهره امام به تنهایی اثر معنوی دارد، به روایتی از امام محمدباقر(ع) اشاره کرد و افزود: روزی یکی از یاران این امام همام به محضر ایشان وارد می شود و عرض می کند چرا وقتی خدمت شما می رسیم آن لحظاتی که در محضر شما هستیم از دنیا دور می شویم و حال خوشی به ما دست می دهد، اما زمانی از محضر شما خارج می شویم آن حالت دوری از دنیا از ما دور می شود و به حالت اولیه بر می گردیم، امام (ع) می فرمایند: اگر حسی را که در محضر ما به دست می آورید، بیرون از اینجا نیز بتوانید آن را حفظ کنید بر آب راه خواهید رفت و در آسمان پرواز خواهید کرد.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان اذعان کرد: یعنی ثقل و سنگینی انسان در محضر امام، برطرف شده و روح سبک می شود و اینقدر سبکبال می شویم که بر آب راه می رویم، پس این اثر دیدن چهره امام است، حال اگر امام مطالبی هم بیان کنند که آثار آن چندین برابر خواهد شد. حضرت قرآن، امام اکبر است، برای اینکه دل ما به معارف قرآنی روشن شود باید حضرت قرآن را ملاقات کنیم، که خوشبختانه محدودیت ملاقات با ائمه(ع) در زمینه قرآن وجود ندارد و ما هر لحظه اراده کنیم، می توانیم آن را ملاقات کنیم. ملاقات قرآن، خواندن آن است. شک نداشته باشید که همان آثار ملاقات ائمه(ع) در ملاقات حضرت قرآن نیز وجود دارد.
در ادامه این مراسم نیز «ابوالفضل قدیانی» قاری ممتاز کشورمان و یکی دیگر از شاگردان استاد اربابی به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت. در این بخش یاد و خاطره شهدای آتشنشان حادثه پلاسکو گرامی داشته شد.
بهت شاگردان از تلاوت شورانگیز استاد «اربابی»/ تلنگرهای استاد پیشکسوت
تلاوت «محمدحسین فکری»، قاری نوجوان بخش دیگری از این مراسم بود و در ادامه «احمد ابوالقاسمی» قاری بین المللی کشورمان آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کرد که تکبیرهای حضار را به دنبال داشت. پس از آن نیز «محمدحسین رفیعی»، یکی دیگر از قاریان نوجوان آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کرد. همچنین در این بخش یاد و خاطره استاد محمدتقی مروت، نیز گرامی داشته شد. تلاوت «امین پویا»، قاری بین المللی کشورمان بخش دیگری از برنامه های این مراسم بود.
در ادامه فضای جلسه برای لحظاتی به اوج معنویت رسید، در این بخش قطعات بسیار کوتاهی از یکی از تلاوت های شورانگیز استاد اربابی پخش شد که توجه شاگردان و حاضران در جلسه را به دنبال داشت. هر آیه ای که تلاوت می شد، صدای تکبیر حاضران در جلسه بود که شور و شوق خاصی به جلسه داده بود.
حاضران در جلسه و آنها که کمی جوانتر بودند و کمتر محضر استاد اربابی و تلاوت زیبای ایشان را درک کرده بودند، در یک بهت لذت بخش فرو رفته و ناراحت از اینکه در زمانی بوده اند که نتوانسته اند محضر این استاد را درک و صدای ملکوتی شان را استماع کنند. شاگردان استاد به حدی به وجد آمده بودند گویی بهشت برایشان تجسم شده بود؛ چرا که همان تلاوت شورانگیز کمتر از دو دقیقه استاد اربابی مساوی بود با بوئیدن شمیم بهشت.
در بخش دیگری از این مراسم محمدرضا صلحجو، از پیشکسوتان قرآنی کشورمان که از میانه ای جلسه خود را به منطقه لویزان برای حضور در این جلسه رسانده بود، به بیان مطالبی پرداخت و با اشاره به اینکه هر صنفی که در جامعه هست، وظایفی در برابر جامعه دارد، گفت: حضرت امام(ره) می فرمودند: نگویید انقلاب برای ما چه کرد بلکه بگویید ما برای انقلاب چه کردیم، ما جامعه قرآنی انقلابی بودیم، جامعه ای که از ابتدای انقلاب سعی کرد وظیفه و نقش خود را در جامعه به خوبی نشان دهد.
بهت شاگردان از تلاوت شورانگیز استاد «اربابی»/ تلنگرهای استاد پیشکسوت
وی با اشاره به برخی اقدامات و خدمات جامعه قرآنی به کل جامعه، افزود: اولین اقدامی که صورت گرفت این بود که قرآن را در کل کشور گسترش دادند، به طوری که پس از مدتی دیگر تهران و چند شهر بزرگ دیگر محور نبود، بلکه در تمام شهرها شاهد فعالیت های قرآنی بودیم. فعالیت دوم قرآنی ها، تصحیح اغلاط قرآن ها بود، قرآنی ها از مجلس و ارشاد مجوز گرفتند که هر چاپخانه ای خواست قرآن چاپ کند باید مجوز تصحیح آن را دریافت کند. حرکت دیگر، اعزام قرآنی ها به کشورهای دیگر بود که ثمرات بسیار زیادی را به دنبال داشت.
صلحجو در ادامه با اشاره به اینکه جامعه قرآنی در بحبوحه جنگ به جبهه اعزام شدند، به طرح این سوال که آیا جامعه قرآنی وظیفه خود را در قبال انقلاب انجام داده است یا خیر؟ پرداخت و عنوان کرد: زمانی حداقل وظیفه جامعه قرآنی این بود که جلسات قرآن را برپا کند، اما الان از این می ترسم که نکند روزی در این جلسات غرق شده و از بدنه جامعه غافل شویم و زمانی بیدار شویم که فایده ای نداشته باشد.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه در حال حاضر مفاسد، بسیار زیاد شده است، گفت: دشمنان ما پیشرفت کرده اند، فضای مجازی گسترش بسیار زیادی پیدا کرده است و ما نباید از آن غافل شویم، قاریان و متفکران جامعه قرآنی باید برای گرفتار نشدن جوانان در این فضاها راهکار ارائه دهند.
وی با اشاره به اینکه به نظر می رسد جامعه قرآنی با تقدیم شهدای قرآنی به انقلاب نسبت به آن ادای دین داشته است، گفت: جلسات قرائت قرآن مدتی است به حالت یکنواختی در آمده و همه شبیه هم شده اند، باید برای خارج شدن از این رویه کاری انجام دهیم. می توان موضوعات قرآنی را احصا کرد و در جلسات آن ها را به کار برد. کار دیگر این است که قرآنی ها پاسخ قرآنی به شبهات مطرح شده و شائبه ها بدهند؛ چرا که شبهات در دوران حاضر بسیار زیاد شده و باید پاسخی قرآنی برای همه آنها داشت.
پایان بخش این مراسم که تا ساعت حدود 14 ادامه داشت تلاوت «محمدرضا پورزرگری»، قاری بین المللی کشورمان بود و در ادامه نیز دعای ختم جلسه توسط سیدمحسن موسوی بلده قرائت شد. اقامه نماز و صرف نهار، پایانی بر دهمین جلسه سوگداشت استاد علی اربابی بود.
یادآور می شود در این جلسه علاوه بر سیدمحسن موسوی بلده، اساتید دیگری همچون، احمد ابوالقاسمی، قاسم رضیعی، رحیم خاکی، حسن رضائیان، جهانبخش فرجی، مهدی قره شیخلو، منصور آقامحمدی، سعید زکی لو، سیدحسین موسوی بلده، محمدرضا صلحجو، محمدرضا پورزرگری، امین پویا، علی فربین، حجت الاسلام ذکاوت، بهروز یاریگل، محسن مظاهری، علی اکبر ملکشاهی، منصور قصری زاده، حسن ربیعیان، علی قاسم آبادی و جمع زیادی از شاگردان استاد علی اربابی حضور داشتند.
گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.
captcha