اعمال «صفر» بدون خرافه/ صدقه؛ حتی با یک لبخند
کد خبر: 3654908
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷

اعمال «صفر» بدون خرافه/ صدقه؛ حتی با یک لبخند

گروه جامعه: امروز اولین روز از ماه صفر است؛ علاوه بر اعمال مشترک هر ماه قمری، برای این ماه اعمال عبادی ویژه ای نیز توصیه شده است از جمله صدقه دادن؛ البته بر اساس حدیثی از حضرت رسول(ص) صدقه فقط شامل پول نیست.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) صفر دومین ماه از ماه های قمری است که برای این ماه نیز مانند سایر ماه های قمری اعمال عبادی توصیه شده است. صدقه دادن در اول این ماه توصیه شده‌ترین عمل است؛ همچنین خواندن دعا، تلاوت قرآن، اقامه نماز و روزه‌داری از دیگر اعمال توصیه شده برای این ماه است. 

روزه؛

مرحوم علامه مجلسى در «زاد المعاد» با اشاره به توصیه سه روز روزه گرفتن در هر ماه(اعمال مشترک همه ماه های قمری) می‌نویسد: مطابق مشهور، این سه روز، پنجشنبه اول ماه و پنجشنبه آخر ماه و چهارشنبه اول از دهه وسط ماه است که شامل ماه صفر هم می شود.

نماز؛

همچنین درباره خواندن نماز دو رکعتی اول ماه (اول همه ماه های قمری که شامل ماه صفر هم می شود) نیز آمده است: در رکعت اول بعد از «حمد» 30 مرتبه سوره «توحید» و در رکعت دوم بعد از «حمد» 30 مرتبه سوره «قدر» بخواند و بعد از نماز صدقه‌اى در راه خدا بدهد.

اعمال ویژه ماه صفر؛

دعای ویژه‌ ماه صفر نیز از محدث بزرگ مرحوم «فیض کاشانی» نقل شده که مستحب است هر روز 10 مرتبه قرائت شود: «یا شَدیدَ الْقُوى وَیا شَدیدَ الْمِحالِ یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنى شَرَّ خَلْقِکَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّى کُنْتُ مِنَ الظّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذلِکَ نُنْجِى الْمُؤْمِنینَ وَصَلَّى اللّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِهِ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ؛ اى سخت‌نیرو و اى سخت‌عقوبت! اى عزیز، ای عزیز، ای عزیز! در برابر عظمت تو همه آفریدگانت خوار شدند، پس کفایت کن از من شر خلقت را. اى نیکو ده،‌ اى زیبایى‌بخش، اى نعمت‌بخش، اى فزون‌بخش، اى که معبودى جز تو نیست! منزهى تو و من از ستمکاران هستم. پس دعای او (یونس) را اجابت کردیم و از اندوه نجاتش دادیم و این چنین نجات دهیم مؤمنان را و درود خدا بر محمد و آل پاک و پاکیزه‌اش).

سید بن طاووس در کتاب «اقبال الاعمال» نیز اعمالی را برای ماه صفر ذکر کرده که به شرح ذیل است:

ـ‌ در روز سوم ماه صفر، دو رکعت نماز بخوان که در رکعت اوّل سوره «حمد» و سوره «انّا فتحنا» (فتح) و در رکعت دوم سوره «حمد» و سوره «توحید» قرائت شود و پس از سلام نماز، 100 بار صلوات بفرست و 100 بار آل ابى سفیان را لعنت کن و صد مرتبه استغفار نما و آنگاه حاجت خویش را از خداوند بخواه. (ان شاء اللّه به هدف اجابت مى رسد).

اعمال روز اربعین؛

در روز اربعین (بیستم ماه صفر) زیارت امام حسین(ع) مستحب است و مورد تأکید قرار گرفته. در روایتى که «شیخ طوسى» از امام حسن عسکرى(ع) نقل کرده، چنین آمده است: نشانه‌هاى مؤمن پنج چیز است: به جاى آوردن 51 رکعت نماز (17 رکعت نماز واجب و 34 رکعت نافله) و زیارت اربعین (امام حسین علیه السلام) و انگشتر را بر دستِ راست نهادن، و پیشانى را به هنگام سجده بر خاک گذاردن و «بسم الله الرّحمن الرّحیم» را در نماز بلند گفتن. (اهل سنت یا بسم الله را در آغاز سوره‌ها در نماز ترک مى‌کنند یا آهسته می‌گویند).

زیارت اربعین که در این روز مستحب است، در کتب دعا آمده است و این گونه شروع می‌شود: «السلام علی ولی الله و حبیبه، السلام علی خلیل الله و نجیبه‌، السلام علی صفی الله و ابن صفیه‌...» که این متن از طریق «صفوان جمّال» از امام صادق(ع) روایت شده است. (برای مشاهده کامل این دعا به همراه ترجمه آن از اینجا اقدام کنید)

در این ماه، به دادن صدقه اهتمام بیشتری شود

پیامبر اکرم (ص) در باب صدقه دادن می فرمایند: «لبخند تو بر روی برادرت صدقه است، امر به معروف و نهی از منکر کردنت صدقه است، رهنمایی کسی که راه را گم کرده صدقه است و دور کردن سنگ و خا ر و استخوان از راه صدقه است».

«سید بن طاووس» نقل کرده است: در روز سوم ماه صفر، دو رکعت نماز بخوان که در رکعت اوّل سوره «حمد» و سوره «انّا فتحنا» (فتح) و در رکعت دوم سوره «حمد» و سوره «توحید» قرائت شود و پس از سلام نماز، صد بار صلوات بفرست و صد بار آل ابى سفیان را لعنت کن و صد مرتبه استغفار نما و آنگاه حاجت خویش را از خداوند بخواه. (ان شاء اللّه به هدف اجابت مى رسد).( اقبال، صفحه 587)

در روز اربعین (بیستم ماه صفر) زیارت امام حسین(علیه السلام) مستحب است و مورد تأکید قرار گرفته. در روایتى که «شیخ طوسى» از امام حسن عسکرى(علیه السلام) نقل کرده، چنین آمده است: نشانه هاى مؤمن پنج چیز است: به جاى آوردن پنجاه و یک رکعت نماز (17 رکعت نماز واجب و 34 رکعت نافله) و زیارت اربعین (امام حسین(علیه السلام)) و انگشتر را بر دستِ راست نهادن، و پیشانى را به هنگام سجده بر خاک گذاردن و بسم الله الرّحمن الرّحیم را در نماز بلند گفتن.

البته اعمال خرافی نیز در این ماه توسط عده ای مطرح و انجام می شود که با توجه به اینکه هیچ سندیت دینی ندارند از ذکر آنها خودداری می کنیم.

برای آشنایی بیشتر با اعمال این ماه می توانید به مفاتیح الجنان مراجعه کنید.

captcha