سطحی‌نگری؛ آسیب تهدیدکننده حوزه علمیه
کد خبر: 3655295
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴
حجت‌الاسلام کلباسی:

سطحی‌نگری؛ آسیب تهدیدکننده حوزه علمیه

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه مدرک‌گرایی در حوزه از یکسو و دوری از فهم‌محوری آسیب‌زا شده است گفت: این عوامل سبب سطحی‌نگری است و باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام و‌ المسلمین مجتبی کلباسی، مدیر مرکز تخصصی مهدویت و عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه دیشب 29 مهرماه در اولین گردهمایی استادان و فارغ‌التحصیلان این مرکز گفت: از هم اکنون باید برای اربعین برنامه تبلیغی مناسبی را فراهم و اجرا کنیم تا مردم در کنار مقوله عاشورا و اربعین با اندیشه مهدوی نیز بیشتر از گذشته آشنا شوند.
وی با تاکید بر آشناشدن بیشتر طلاب با مهدویت افزود: در تمام مدارس علمیه قم برای پایه شش دوره کوتاه مدت در همه استان‌ها گذاشتیم ولی باید این دوره به صورت مستمر انجام شود لذا فعالیت‌‌های بیشتری نیاز داریم.
کلباسی عنوان کرد: یکی از آسیب‌های جدی حوزه، این است که طلاب عمدتا دنبال گذراندن واحدهای خود هستند و فهم‌محوری کمرنگ شده است و متاسفانه عارضه مدرک‌گرایی مشهود است و باید برای آن چاره‌اندیشی شود.
وی افزود: یکی از مشکلات ما در کمیته‌های مصوب پایان‌نامه‌ها این است که بسط و ارتقاء علمی در موضوعات تکراری کمتر مدنظر قرار می‌گیرد و به محض اینکه عنوانی، تکراری باشد آن را تخطئه می‌کنند در حالی که نوشتن چند مقاله در یک موضوع حیات علمی آن نیست و باید مطالب زیادی پیرامون آن نوشته شود البته این به معنای حمایت از کپی کردن  مطالب از دیگران نیست.
مدیر مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: مسئله سطحی‌نگری و دوری از عمق‌بخشی آسیبی است که باید به داد حوزه رسید و آن را از این وضعیت نجات داد.
captcha