محراب عاشقی در راه کربلا/ خواسته‌ای که رنگ حقیقت گرفت
کد خبر: 3656882
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰

محراب عاشقی در راه کربلا/ خواسته‌ای که رنگ حقیقت گرفت

گروه اجتماعی: محراب عاشقی یک اثر هنری است که توسط یکی از هنرمندان مازندرانی ساخته شده و تا اربعین حسینی در یکی از صحن‌های حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) نصب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران به نقل از فارس، ظهر امروز سوم آبان ماه با حضور جمعی از مسؤولان و اهالی هنر استان مازندران و شهرستان ساری از یک اثر هنری به نام محراب عاشقی برای اهدا به صحن حضرت ابوالفضل(ع) رونمایی شده است.

به گفته سینا دلشادی مدیر حوزه هنری مازندران، هماهنگی‌های لازم بین ایران و عراق برای نصب این اثر انجام و مقرر شد که به سفارش تولیت آستان حضرت ابوالفضل‌العباس(ع، تا روز اربعین در یکی از صحن‌های بارگاه ملکوتی آن حضرت قرار بگیرد.

معاون اداری مالی حوزه هنری مازندران نیز اظهار کرد: پیشینه ارادت علویان مازندران به اهل بیت(ع) به بعد از شهادت امام حسین(ع) بازمی‌گردد.

حجت‌الاسلام سید ولی هاشمی گفت: هنر ایرانی با معنویت عجین شده است و می‌بینیم که یک جوان با ایده خلاق خود توانسته است به‌خاطر ارادت به حضرت ابوالفضل(ع)، یک اثر هنری را برای نصب در صحن بارگاه آن حضرت، خلق کند.

* محراب در مدت 4 ماه ساخته شد

خالق این اثر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: اردیبهشت‌ماه سال‌جاری به زیارت امام حسین(ع) و ابوالفضل(ع) رفتم، در صحن آقا ابوالفضل(ع) از ایشان خواستم تا به من توفیق دهد که کار کوچکی را برای‎شان انجام بدهم.


سیدطارق هاشمی اظهار کرد: ایده من ساخت محراب بود و با کمک برادرم طاها این کار را در مدت چهار ماه به اتمام رساندیم و انشاالله هفته آینده در صحن آقا ابوالفضل(ع) نصب می‌شود.

وی درباره مشخصات این اثر بیان کرد: سوره قدر، آیه 39 سوره آل عمران و اسماء الهی در محراب با خطوط اسلیمی نقش بسته است، دارای حدود یک تن وزن، چهار متر ارتفاع و 320 سانتی‌متر نیز عرض است، اسکلت محراب از چوب راش و نقوش منبت و معرق از چوب ملچ(خانواده نارون) ساخته شده است.

این هنرمند ادامه داد: 70 متر پله چوبی برای سرداب صحن حضرت ابوالفضل(ع) نیز با همکاری برادرم ساخته شده است که در ایام اربعین نصب خواهد شد.

وی که 29 ساله و فوق دیپلم هنرهای چوبی است، یک کارگاه در تهران دارد و در این زمینه اظهار کرد: تقریباً همه هنرهای مربوط به چوب را اعم از منبت، معرق، پیکرتراشی و طراحی سنتی را کار می‌کنم.

هاشمی ادامه داد: از سال 81 تا 84 کار با چوب را از سطح مقدماتی تا پیشرفته در بابلسر نزد استاد بیژن مجمع‌الصنایع آموختم و پس از آن تا سال 86 نزد استاد میرکمال میرطیبی


منبت را به‌صورت حرفه‌ای یاد گرفتم و از سال 86 به بعد نیز نزد استاد رضا جعفرلو معرق و مشبک را آموختم و اکنون نیز یک کارگاه حرفه‌ای مبل‌سازی در تهران دارم.

* خوشحالم که توفیق ساخت محراب نصیب پسرم شد

مادر سید طارق هاشمی که قرار است همراه فرزند خود به کربلا برود و شاهد نصب محراب باشد، گفت: وقتی طارق و برادرش مشغول ساخت این اثر بودند از آنها می‌پرسیدم که قرار است چه چیزی ساخته شود و آنها برایم توضیح می‌دانند. 

وی بیان کرد: به همراه پسرم به کربلا می‌روم و می‌خواهم از نزدیک این اثر را در صحن حضرت ابوالفضل(ع) ببینم و از اینکه پسرم این ارادت و توفیق را داشت؛ خوشحال هستم.

به گزارش فارس، در پایان از هنرمند جوان قدردانی شد، محراب اهدایی هفته آینده به کربلا اعزام می‌شود و شرایط انتقال آن فراهم شده است، این اثر هنری شامل هفت تکه است که به یکدیگر متصل می‌شوند.
captcha