حس رقابتی که زمینه ورود به عرصه حفظ قرآن شد/ غفلت از توجه به حوزه احادیث در کنار قرآن
کد خبر: 3671657
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴

حس رقابتی که زمینه ورود به عرصه حفظ قرآن شد/ غفلت از توجه به حوزه احادیث در کنار قرآن

گروه مسابقات: حامده آزاد از شرکت‌کنندگان حفظ کل مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) علت ورودش به این عرصه را حس رقابت با برادر بزرگترش می‌داند و می‌گوید: هر چند طی زمان طولانی موفق به حفظ قرآن آن هم با برنامه شخصی شده است اما حفظش همراه با اشراف به معانی و تفاسیر آیات است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حامده آزاد، حافظ کل قرآن شرکت‌کننده در مقطع بالای 30 سال یازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) است که برای چندمین بار است در این مسابقات حضور یافته‌ است و بعضا نیز حد نصاب را کسب کرده است.
وی که سی و پنجمین بهار از عمرش را سپری می‌کند و دارای تحصیلات کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات است، در خانواده‌ای شش نفره زندگی می‌کند و برادر بزرگترش حافظ کل قرآن و برادر کوچک‌ترش چندین جزء را حفظ کرده که البته به قرائت قرآن نیز مسلط هستند، با علاقه‌ شخصی به عرصه حفظ قرآن ورود کرده است به گونه‌ای که حتی مدت‌ها که از حفظ آیاتی از قرآن‌اش می‌گذشت، خانواده‌اش نمی‌دانستند که حامده آیاتی از قرآن را حفظ کرده است.
آزاد که به صورت پراکنده و به صورت شخصی آیات را از 15 سالگی قرآن حفظ می‌کرد، عنوان کرد: من آیات را همراه با ترجمه وتفسیر حفظ می‌کردم اما به صورت جدی از 18 سالگی حفظم را پیگیری کردم. به گونه‌ای که طی برنامه‌ای خاص آیات را حفظ نمی‌کردم و هر روز به هر میزان که توان داشتم، حفظ می‌کردم گاهی چند آیه، گاهی نصف صفحه، گاهی صفحه‌ای و ....
وی ادامه داد: از 18 سالگی تا 22 سالگی موفق به حفظ 12 جزء از قرآن شده و سپس از 26 تا 28 سالگی 18 جزء دیگر را حفظ کردم.
این حافظ کل که بیشترین انگیزه‌اش برای ورود به این عرصه را رقابت با برادر بزرگترش می‌دانست، گفت: صدای تلاوت برادر بزرگم مادام در خانه بود و شاید یکی از مهم‌ترین انگیزه‌ام همین شنیدن صدای آنها بود. به دلیل حس رقابتی هم که با برادرم پیدا کردم، ورود کردم.
وی در خصوص اینکه از کجا متوجه توانمندی‌اش در عرصه حفظ قرآن شد، افزود: در ابتدا به قرائت قرآن علاقه‌مند بودم تا اینکه با قرائت آیاتی از قرآن متوجه شدم به دلیل تکرار برخی از آیات را حفظ شدم چنانکه جزء دوم را با قرائت حفظ شدم و چهار سوره ابتدای سوره توبه را نیز با شنیدن ترتیل استاد پرهیزکار حفظ شدم و سپس به دنبال حفظ قرآن هر چند به صورت پراکنده رفتم.
آزاد که طریقه آشنایی‌اش با مسابقات دارالقرآن را از طریق حضور در کلاس‌های دارالقرآن که از حدود سال‌های 86 در این دارالقرآن حضور داشته و از حدود سال 90 در این مسابقات حضور داشت، می‌داند، اظهار کرد: در مسابقات دارالقرآن در رشته‌های حفظ 10، 15 و 20 جزء حضور پیدا کردم و حفظ کل را دومین بار است که شرکت کرده‌ام.
وی در باره برکات قرآن در زندگی‌اش، گفت: مجموعه‌ای از برکات غیبی است و شاید ما از آن بی‌خبر باشیم اما باید بگویم آرامشی که قرآن می‌دهد چیز دیگر و یا کتاب دیگر به انسان نمی‌دهد و برخی از موفقیت‌هایی که در کارهایم کسب کردم از همراهی قرآن است.
این حافظ کل در زمینه مؤانستش با قرآن، اظهار کرد: قرآن کوچکی همیشه‌ همراهم است تا هنگامی که بیرون از منزل هستم آیات را مرور کنم و یا به فایل‌های صوتی نیز گوش می‌دهم برای تثبیت آیات.
آزاد به دیگر افرادی که علاقه‌مند به حضور در عرصه قرآن هستند، توصیه کرد: حتما برنامه‌ریزی برای حفظ قرآن داشته باشند حال یا با مؤسسات پیش بروند و یا اگر هم به صورت شخصی پیش می‌روند، باید طی ساعت منظمی در روز این برنامه را دنبال کنند تا به صورت مستمر پیگیر حفظشان باشند.
وی در خصوص برنامه‌ آینده‌اش در حوزه قرآن، گفت: امید است که همیشه در عرصه قرآن باشم و یا به صورت معلم تجربیاتم در این عرصه را در اختیار علاقه‌مندان و سایر قرآن‌آموزان قرار دهم.
آزاد با ابراز گلایه از اینکه وضع قرآنی جامعه نسبت به سایر عرصه‌ها مرتب نیست، بیان کرد: همین است که کارها به جلو نمی‌رود و بعضا نیز شاهد معضلات اخلاقی و سایر آسیب‌ها در جامعه هستیم. باید به قرآن بها داد و آموزه‌های آن را در زندگی و در سطح جامعه پیاده نکرد. نباید تنها به ظاهر قرآن چسبیده‌ شود و باطن قرآن را راها کرده و این اشتباه است.
وی با اشاره به اینکه از سوی دیگر ما از توجه به حوزه احادیث در کنار قرآن غافل شده‌ایم، اظهار کرد: مثلا ما شاهد مسابقات قرآن هستیم اما مسابقات در حوزه احادیث نداریم. در حالی که بنا بر اسناد به حدیث ثقلین باید قرآن و اهل بیت در کنار هم باشد تا به سعادت برسیم و متأسفانه به بحث حدیثی کمتر توجه شده است.
این حافظ کل قرآن با ابراز تأسف از اینکه در بحث حدیث در جامعه کمتر توجه شده است، تصریح کرد: به تازگی به این حوزه بها داده شده است اما نه به اندازه کافی و لازم.
یادآور می‌شود، یازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) از ۱۵ تا ۲۴ آذرماه در مرکز فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی واقع در تهران، بهارستان، چهارراه سرچشمه، یادمان شهدای هفتم تیر پذیرای عمومی علاقه‌مندان است.

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
عرفان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۹/۲۱ - ۲۲:۵۵
0
0
بله ایشون خیلی منطقی و درست و زیبا فرمودن و کاملا بده که به احادیث توجه نمیشه
captcha