برگزاری اختتامیه جشنواره تجربیات برتر آموزشی ـ تربیتی اساتید و معلمان آموزش دینی و قرآن ابتدایی
کد خبر: 3694902
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۷
در مشهد صورت گرفت؛

برگزاری اختتامیه جشنواره تجربیات برتر آموزشی ـ تربیتی اساتید و معلمان آموزش دینی و قرآن ابتدایی

گروه فعالیت‌های قرآنی- جشنواره کشوری تجربیات برتر آموزشی ـ تربیتی اساتید و معلمان آموزش دینی و قرآن ابتدایی با تجلیل از برگزیدگان و برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود در مشهد پایان داد.

 به گزارش  ایکنا از خراسان رضوی، مراسم اختتامیه جشنواره کشوری تجربیات برتر آموزشی ـ تربیتی اساتید و معلمان آموزش دینی و قرآن ابتدایی امروز، هفتم اسفندماه در دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد.
در ابتدای این مراسم صدیقه کاظمی، سرپرست پردیس دانشگاه فرهنگیان شهید هاشمی‌نژاد مشهد هدف از برگزاری این جشنواره‌ها را توسعه دانش عملی آموزشی در رشته‌های تخصصی عنوان کرد و گفت: این جشنواره یکی از ۲۰ جشنواره‌ای است که از ۲۹ مهرماه سال جاری فعالیت خود را آغاز کرد.
وی انتقال تجارب ارزشمند معلمان در آموزش دینی و قرآن مقطع ابتدایی، آشنایی معلمان جدید و دانشجو – معلمان با تجربه اساتید و معلمان شاخص در آموزش دینی و قرآن ابتدایی، ایجاد نگرش مثبت نسبت به خودروایت‌پژوهی در معلمان به منظور ثبت تجربیات حرفه‌ای خود و اجازه فرصت برای تعامل علمی میان استادان و معلمان در به اشتراک‌گذاری دانش و محتوا در آموزش دینی و قرآن را از دیگر اهداف این جشنواره برشمرد.

///
سرپرست پردیس دانشگاه فرهنگیان شهید هاشمی‌نژاد مشهد گفت: با برگزاری این جشنواره، شور تولید محتوای آموزشی دروس موضوعی در بین اساتید و معلمان ایجاد شد.
وی تصریح کرد: 120 اثر از سراسر کشور به این جشنواره رسید که از این تعداد 24 اثر کاندید ارائه سخنرانی شد و از این تعداد هم در نهایت پنج نفر برای ارائه تجربیات خود انتخاب شدند.
کاظمی بیان کرد: میزان مشارکت بانوان در ارسال آثار به جشنواره 62 درصد و آقایان 48 درصد بوده است که از این تعداد دو درصد دارای مدرک دکترا، 52 درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد،27 درصد دارای مدرک کارشناسی و 29 درصد در مقطع فوق دیپلم بودند.
در بخش دیگری از این مراسم قاسمعلی خدابنده،، مدیرکل آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه امور تربیتی صدقه جاریه ای است که شهیدان رجایی و باهنر از خود به یادگار گذاشتند، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این دو معلم شهید، اظهار کرد: باید همه زمینه‌ها برای معلمان، دبیران و آموزگاران در راستای اجرای فرآیند تعلیم و تربیت به خوبی فراهم شود.

///
وی افزود: تربیت کودک به ویژه در سنین ابتدایی که فطرت الهی دارد بسیار حائز اهمیت است لذا همانطور که واقف هستیم تأثیر تربیت در کودکی تا پایان عمر همراه فرد خواهد بود، باید در تعلیم و تربیت آموزه های دینی توجه ویژه‌ای را لحاظ کرد.
خدابنده تصریح کرد: ارائه آموزه های دینی با شیوه عملی و جذاب در قالب شعر، داستان، نمایش و ... نیز تأثیر بسزایی بر کودک دارد که باید این ظرفیت برای دانش آموزان فراهم شود.
در ادامه سیدحسین مجتبوی، رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی و مسئول جشنواره تجربیات برتر معلمان دینی و قرآن گفت: در حال حاضر حدود چهار هزار دانشجو در مراکز تربیت معلم به تحصیل مشغول هستند که با وجود رتبه بالا می‌توانستند در رشته‌های عالی تحصیل کنند اما به عشق معلمی وارد این مراکز شدند.
وی تصریح کرد: این جشنواره فرصتی را برای تبادل مهارت و تجربیات معلمانی فراهم کرده که سال‌های زیادی است در زمینه تربیتی مشغول به کار هستند.
مجتبوی با اشاره به اهمیت محتوای آموزشی ابراز کرد: امام رضا(ع) در حدیثی فرمودند: «خداوند رحمت کند کسانی را که امر ما را احیا می‌کنند، اگر مردم زیبایی کلام ما را بدانند هر آیینه تبعیت خواهند کرد»؛ این سخن، نشان دهنده اهمیت شیوه بیان مباحث است.

برگزاری اختتامیه جشنواره تجربیات برتر آموزشی ـ تربیتی اساتید و معلمان آموزش دینی و قرآن ابتدایی
همچنین رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در بخشی از این مراسم به تبیین بایدها و نبایدهای تعلیم و تربیت بر اساس قرآن پرداخت.
وی در خصوص شاخصه‌های هدایت‌گری در کتاب الهی تصریح کرد: با نگاهی به آیات قرآن متوجه خواهیم شد که خداوند حتی برای پیامبر(ص) به عنوان معلم بشریت بایدها و نبایدهایی در خصوص هدایت انسان‌ها تعیین کرده است.
حکیم زاده اضافه کرد: در آیات قرآن مکرر بیان شده است که پیامبر(ص) به عنوان رحمت، بشیر، نذیر و شاهد مبعوث شده است یعنی خداوند پیامبر را برای این چهار مأموریت برانگیخت اما بر اساس همین کتاب وحیانی نکته جالب توجه این است که حدود اختیارات پیامبر(ص) تعیین شده است، یعنی نه حفیظ و نه وکیل مردم است.
گفتنی است، رونمایی از کتاب «مشق تحول» با موضوع تربیت حقیقی و تجلیل از معلمان ارائه دهنده تجربیات برتر در زمینه آموزش دینی و قرآن پایان بخش این جشنواره بود.

انتهای پیام

captcha