قرآن هویت جمعی تهرانی‌ها را شکل می‌دهد
کد خبر: 3700835
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹

قرآن هویت جمعی تهرانی‌ها را شکل می‌دهد

گروه جامعه ــ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با بیان اینکه در تهران باید به سمت هویت جمعی حرکت کنیم و این یکی از ضرورت‌های توسعه است، بر استفاده از قرآن برای شکل دادن به این هویت جمعی تأکید کرد.

ایرجی 6/ قرآن هویت جمعی تهرانی‌ها را شکل می‌دهد / تهران پژوهشی می‌کنیم

بهزاد مریدی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ در خصوص محور و اهم برنامه‌های سال جاری این اداره کل، گفت: در سال جاری بخش تدبر در قرآن را در حوزه آموزش و پژوهش خواهیم داشت و کارگاه‌های آموزشی مختلف در گروه قرآن و عترت را فعال می‌کنیم.

در تهران باید به سمت هویت جمعی حرکت کنیم

وی در پاسخ به این سؤال که تهران پایتخت است و ویژگی‌های خاص خود را دارد بر این اساس، مهم‌ترین برنامه شما برای اقدامات فرهنگی در این کلان شهر چیست؟ گفت: یکی از مهم‌ترین مباحث فرهنگی که برای بسیاری از کلان‌ شهرها به ویژه تهران وجود دارد مسئله هویت است. تهران متعلق به همه است و هیچ کس نمی‌تواند بگوید این شهر من است؛ یعنی مفهوم هویت خرده فرهنگ‌ها و هویت قومی و فردی در تهران معنی ندارد و نمی‌تواند معنی داشته باشد و خود به خود در کلان شهر تهران که حضور اقوام گوناگون ایرانی را داریم بایستی به سمت هویت جمعی حرکت کنیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با تأکید بر اینکه با استفاده از حوزه فرهنگ، قرآن، هنر و رسانه می‌توانیم این هویت جمعی را تبیین، تشویق و ایجاد انگیزه کنیم، اظهار کرد: اینکه قرآن را مطرح کردم به این دلیل است که هویت دینی منشأ و نشأت گرفته از نگاه جمعی است که می‌تواند به این فضا کمک کند.

وی ادامه داد: داشتن هویت جمعی از ابتدایی‌ترین مقدمات توسعه یافتگی است؛ ما ناگزیر هستیم برای توسعه در عرصه‌های مختلف یک حرکت جمعی را ایجاد کنیم و حرکت جمعی فقط در بستر هویت جمعی شکل می‌گیرد.

مریدی با تأکید بر احترام، نگهداشت و پاسداشت زبان مادری و خرده فرهنگ‌ها که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کشور ما است، گفت: تلاش می‌کنیم پتانسیل‌های همگرایی ملی اقوام ایرانی را بهبود ببخشیم و بحث هویت جمعی را به عنوان یکی از مهمتری مسائل شکل خواهیم‌ داد.

وی درپایان گفت: به واسطه همین تهران پژوهی یکی از مهم‌‌ترین مسائلی است که در شش ماهه اول سال جاری به آن بیشتر توجه می‌کنیم. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران به صورت ویژه مأموریت تهران پژوهشی را بیش از پیش دنبال خواهدکرد و من امیدوارم این اقدامات بتواند تعلقات همه گروه‌هایی را که وارد کلان شهر تهران شده‌اند را به تهران بیشتر کند به نحوی که خود را از آن تهران و تهران را از آن خودشان بدانند.

انتهای پیام

 

 

 

 

captcha