نگاهی به موزه قرآن و کتابت تبریز
کد خبر: 3701726
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۹

نگاهی به موزه قرآن و کتابت تبریز

گروه اجتماعی ــ موزه قرآن و کتابت تبریز در نوروز و مناسبت‌های ویژه و معنوی از جمله یکی از ۲۳ موزه موجود در آذربایجان‌شرقی است، که پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، موزه قرآن و کتابت تبریز که یکی از موزه‌های شهر تبریز است در محل مسجد صاحب الامر و در مرکز شهر تبریز ایجاد شده است در موزه قرآن و کتابت تبریز نسخ نفیسی از قرآن مربوط به دوره‌های گوناگون تاریخ نگهداری می‌شوند.

آشنایی با موزهٔ قرآن و کتابت تبریز

موزه قرآن و کتابت تبریز در نوروز و مناسبت‌های ویژه و معنوی از جمله یکی از ۲۳ موزه موجود در آذربایجان‌شرقی است، که پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.این موزه در محل مسجد صاحب‌الامر و در مرکز شهر تبریز ایجاد شده‌است.
در موزهٔ قرآن و کتابت، مجموعه نفيسي از نسخ قران مجيد مربوط به ادوار مختلف تاريخ و قطعات زيبايي از آثار خوشنويسان بنام ايران به نمايش گذاشته شده است.
علاوه بر اين نسخ خطي، انواع قلمدان‌هاي مقوايي مذهب داراي نقوش مينياتوري و روکش لاکي، همچنين انواع پلاک‌هاي فلزي منقوش به منقوش به ادعيه و اوراد، ظروف چيني- سفالي- برنجي مزين به آيات قراني و بسياري از آثار و تصاوير بزرگان ديني در اين موزه به نمايش در آمده‌اند، در موزه قرآن و کتابت نسخه‌هايي از قرآن مجيد به خط ائمه و خوشنويسان معروف جمع آوري و در معرض تماشاي علاقمندان گذاشته شده است از جمله اين نفايس مي‌توان به يک صفحه از قران کريم منسوب به دستخط مبارک حضرت امام رضا (ع) اشاره کرد که بر روي تکه اي از پوست نوشته شده است.

آشنایی با موزهٔ قرآن و کتابت تبریز

همچنين آثاري از خوشنويسان بزرگ تبريزي مانند ملا عبدالباقي تبريزي استاد خط ثلث، ميرزا محمد شفيع تبريزي، ميرزا طاهر خوشنويس از اساتيد خط نسخ و آثاري از محمد حسين تبريزي، عليرضا عباسي، علا الدين بيک تبريزي، درويش عبدالمجيد ، مير عماد حسني و کتاب ذادالمعاد که به دست محمدحسين تبريزي تحرير شده را نيز در اين موزه مي‌توان ديد.
از برجسته ترين آثار ديگر مي‌توان به لباس قسم منقوش به کل آيات قران، کوچکترين قران خطي مطلا، جام شفابخش و کتيبه سنگي ميخي اشاره کرد.
قرآن مجيد به خط نسخ غبارکوچکترين قرآن به اندازه cm۶ -cm ۴ با مرکب مشکي نوشته شده و صفحه اول و دوم مذهب و مطلا و بين آيات طلاکاري شده، تمام صفحات کادربندي به رنگ قرمز و طلايي کار شده، جلد آن لاکي و طلا و تذهيب دار است. نشان جزء و حزبها تذهيب و طلاکاري گرديده، داخل جلد کتاب زمينه قرمز رنگ با گل و بوته طلايي کار شده که به دست مسيح الطالقاني در سنه ۱۲۹۳ ه. ق تحريرشده است.
از بین ۲۲۰۰ اثر قرآنی در تبریز ۱۹۰ اثر در موزه قرآن در معرض نمایش گذاشته شده است و بقیه آثار در گنجینه موزه آذربایجان تبریز نگهداری می‌شود.
مرتضی ابدار، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی به ایکنا می‌گوید: توجه به حفظ اصالت معماری بناهای قدیمی مورد توجه خاص متولیان میراث فرهنگی استان بوده به طوری که این اصالت معماری و فضای سنتی باعث جذب تعداد زیادی بازدیدکننده شده است.
وی با اشاره به تاریخ موزه قرآن و کتابت تبریز گفت: این موزه بنای مسجد شاه طهماسب صفوی معروف به مسجد صاحب الامر بوده که در شرق میدان صاحب آباد در قلب شهر تبریز در کنار مهران رود قرار دارد.
آبدار، معماری این بنای تاریخی را تشریح کرد و اظهار داشت: این بنای تاریخی یک گنبد و دو مناره بلند دارد و در ابتدا مسجد ویژه شاه تهماسب اول صفوی بوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه از زمان شاه طهماسب تنها دو طاق مرمری نقش دار در مدخل‌های دهلیز و اندورن بقعه باقی مانده است، یادآور شد: ‌حجاری‌های زیبایی از نقوش گل و بوته، اسلیمی و ختایی از جمله تزئینات معماری این بنا بوده و سنگ نبشته مرمرینی هم در کنار یکی از طاق‌های آن نصب شده است.
گزارش از امرعلی گل محمدی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رامین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۱/۰۳ - ۱۲:۲۳
0
0
سلام ممنون از گزارش خوبتون کاش عکس های زیادی می گذاشتید
captcha