تلاوت‌های جذاب قاریان در مرحله نیمه‌نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان
کد خبر: 3703206
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۲

تلاوت‌های جذاب قاریان در مرحله نیمه‌نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان

گروه مسابقات ــ در چهارمین شب از مرحله نیمه نهایی ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان شاهد تلاوت‌های جذابی از جانب قاریان شرکت کننده در این مسابقات بودیم.

فوری //////// تلاوت‌های جذاب قاریان در مرحله نیمه‌نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان

به گزارش ایکنا، چهارمین شب از مرحله نیمه نهایی ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان شب گذشته 14 فروردین ماه به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت و شش قاری و حافظ کل قرآن کریم به ارائه تلاوت‌های خود پرداختند.
در این بخش ابتدا «محمد معرف» از کشور تونس در رشته قرائت تحقیق به تلاوت آیات 95 تا 97 سوره مبارکه مائده پرداخت و پس از آن نیز تلاوت وی مورد تحلیل و ارزیابی کارشناسان و داوران این دوره از مسابقات قرار گرفت.
شیخ عصفور، داور وقف و ابتدا در مورد این تلاوت به اداء نشدن برخی کلمات اشاره کرد و گفت: معین نکرد که با چه روایتی دارد تلاوت می کند، یک مقطع کامل را نیز جا انداخت. برخی مخارج دقیق ادا شد با این وجود تلاوت خوبی انجام داد و همانگونه که گفتم برخی کلمات را به خوبی ادا کرد. برخی موارد نیز فصاحت در ادای کلمات نداشت.
همچنین رحیم خاکی، داور صوت و لحن نیز به جنس صدای خوب این قاری اشاره کرد و گفت: در برخی موارد صدا لرزش داشت و اشارات لحنی نیز ضعیف بود و در مقدمه لحنی بسیار معطل شدند. به لحاظ تنوع لحنی شاهد چیز خاصی نبودیم. ما باید در مسابقات توان لحنی خود را به عرصه بیاوریم و از حداقل کلمات حداکثر لحن ها را به کار ببریم. در کل تلاوت معمولی و متوسط رو به ضعیفی بود.
در ادامه نوبت به اولین شرکت کننده رشته حفظ کل قرآن کریم در شب چهارم مرحله نیمه نهایی این دوره از رقابت ها رسید. در این بخش «نظام الدین میرزانور» از کشور پاکستان به سه سوال «معتز آقایی» داور این بخش پاسخ داد. این حافظ قرآن از لحاظ حسن حفظ بدون اشکال بود اما مکث های نسبتاً طولانی در حین پاسخ به سوالات داشت.
دومین قاری شب چهارم مرحله نیمه نهایی مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان «محمد الحمود» از کشور سوریه بود که به تلاوت آیات 74 تا 79 از سوره مبارکه اعراف پرداخت.
داور بخش وقف و ابتدا در مورد تلاوت نماینده کشور سوریه، گفت: این تلاوت نمونه خوبی برای یک تلاوت صحیح بود. شاهد تلاوتی بسیط، ساده، فصیح و بلیغ بودیم، مخارج و ادای حروف بسیار خوب بود و شاهد تلاوت سطح بالایی بودیم. البته برخی موارد را شاهد بودیم که در امتیاز دهی من تأثیری نداشت اما برای اینکه تلاوت خود را جراحی کند آنها را بیان خواهم کرد. نبر خیلی قوی داشت که این چندان خوب نیست. وقف و ابتدا را نیز در اولویت خود قرار نداده بود.
داور بخش صوت و لحن نیز در مورد تلاوت نماینده کشور سوریه بیان کرد: همانگونه که در تجوید روان بودند در سرعت تلاوت نیز بسیار منطقی و استاندارد ظاهر شد. با اینکه صدای این قاری صدای چندان افت و خیز داری از لحاظ قابلیت های صدایی نبود اما تلاوت متعارف و منطقی ای را ارائه داد. در ردیف بیات مقداری معطل شدند که متاسفانه در اکثر تلاوت ها به چشم می خورد. خروج نیز به چشم خورد اما فرود بسیار خوبی داشتند.
در ادامه نوبت به «محمد حافظ نور» از کشور تانزانیا در رشته حفظ کل قرآن کریم به سوالات داور این بخش پاسخ داد. معتز آقایی در مورد اجرای این شرکت کننده گفت: در مجموع شاهد اجرای خوبی بودیم اما در سوال اول یک تکرار و یک اشکال عبارتی داشتند. در مورد لحن نیز شاهد لحن یکنواختی از ابتدا تا انتهای اجرا بودیم، این شرکت کننده نغمه سه گاه را انتخاب کرده بود که به زیبایی هرچه تمام تر این ردیف را اجرا کرد.
سومین قاری شب چهارم مرحله نیمه نهایی مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان «احمد جمال کامل» از کشور عراق بود که به تلاوت آیات 95 تا 97 سوره مبارکه مائده پرداخت.
شیخ عصفور داور بخش وقف و ابتدا رشته قرائت تحقیق در مورد تلاوت قاری کشور عراق، گفت: در ابتدا باید بگویم تلاوت خوب و جالبی بود، فصاحت و بلاغت داشت و البته نکات و ملاحظاتی باید داشته باشد. مد طبیعی میزان و ملاک قرائت است. ایشان در برخی موارد زیاده روی در مد داشتند. اما در برخی موارد نیز مدها به اندازه کافی و دقیق بود. مد طبیعی میزان طبیعی است. نکته دیگر این است که تحریرها بیش از اندازه بود.
رحیم خاکی نیز در مورد موارد صوت و لحنی قاری کشور عراق گفت: این قاری در صوت و لحن خیلی خوب بود در بخش کوتاهی از تلاوت اضطراب در صدای این قاری دیده شد. ابتدای تلاوت نیز با گام پایین شروع شد و جالب است که توان اداره آن را نیز داشتند.
آخرین شرکت کننده شب چهارم ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان «محمد رینگیت» از کشور ترکیه بود و به سوالات داور این بخش پاسخ داد. معتز آقایی در ارزیابی اجرای این شرکت کننده، گفت: تلاوت متوسطی که خالی از ابداع در نغمات و الحان بود را شاهد بودیم. در مورد حسن حفظ نیز مشکل خاصی نداشتند.
در پایان شب چهارم شیخ عصفور در مورد جمع بندی نهایی تلاوت های صورت گرفته گفت: هر حرف عربی چهار رکن دارد که شامل مکان، زمان، نفس و صوت، هستند. مکان همان مخارج هستند، زمان، نفس و صوت نیز صفات حروف هستند و از دوستان خواهش دارم که میزان و اندازه را به خوبی رعایت کنند. باید این قواعد مراعات شود تا حروف به خوبی ادا شود.
همچنین رحیم خاکی نیز در بخش صوت و لحن سه تلاوت خوب را شاهد بودیم. عموماً دچار رکود در شروع تلاوت هستند، با توجه به اینکه تلاوت مسابقه ای است، باید تلاش کنند توقف در مقدمه را کمتر کنند. در بخش لحنی منظم خوانی در ماسبقات مهم است. مساحت صوت نیز مهم است که برخی از دوستان آن را رعایت نمی کنند.

انتهای پیام

captcha