مقام آوردن در مسابقات قرآن پایان کار نیست/ فراهم بودن همه اسباب قرآنی در مشهد
کد خبر: 3709512
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
فردفانی:

مقام آوردن در مسابقات قرآن پایان کار نیست/ فراهم بودن همه اسباب قرآنی در مشهد

گروه فعالیت‌های قرآنی- دارنده رتبه نخست ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان با بیان اینکه وقتی در زمینه قرائت، تفسیر و مفاهیم پیشرفت کنم به فضای آموزش وارد خواهم شد، گفت: اینکه صرفاً ما در مسابقات مقام بیاوریم مهم است، اما پایان کار نیست و باید به فضای نشر قرآن وارد شویم زیرا همان طور که در قرآن هم آمده، زکات علم، نشر آن است.

 به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، در حاشیه ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به سراغ مجتبی فردفانی، حافظ کل قرآن کریم و شرکت‌کننده در رشته حفظ این دوره از مسابقات رفتیم که موفق به کسب رتبه نخست این رقابت‌ها هم شد. وی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی و اهل استان فارس است.
وی با بیان اینکه فعالیت غیرحرفه‌ای تلاوت خود را از 10 سالگی آغاز کردم، عنوان کرد: خانواده من تا حدودی قرآنی و مذهبی هستند، به گونه‌ای که جو حاکم‌ بر خانواده موجب شد بیشتر به سمت قرآن و حفظ این کتاب آسمانی سوق پیدا کنم.
یک‌سال مرخصی برای حافظ شدن
فردفانی با اشاره به اینکه از 16 سالگی وارد مؤسسه بیت الأحزان حضرت زهرا(س) استان فارس شدم، تصریح کرد: بعد از این که دوم دبیرستان خود را به اتمام رساندم، یک سال مرخصی تحصیلی گرفتم تا قرآن را حفظ کنم. با وجود اینکه خانواده مخالفت‌هایی نسبت به مرخصی تحصیلی من داشتند اما سرانجام حافظ کل قرآن کریم شدم.

مقام آوردن در مسابقات قرآن پایان کار نیست/ فراهم بودن همه اسباب قرآنی در مشهد
این حافظ کل قرآن کریم با اشاره به اینکه از دوران طفولیت به صورت غیرتخصصی بر روی قرائت قرآن کار می‌کردم، ابراز کرد: اوایل به رشته حفظ علاقه نداشتم و به تدریج با ورود به مؤسسه بیت‌الأحزان که دارای فضای معنوی خاصی بود، به این رشته علاقه‌مند شدم.
به قرائت قرآن بیش از حفظ علاقه‌ دارم
فردفانی با بیان اینکه هنوز هم به رشته قرائت قرآن کریم بیشتر از حفظ علاقه دارم، عنوان کرد: در ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان نیز در رشته حفظ شرکت کردم، اما قرائت را در کنار حفظ تمرین می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه در مسابقات قرائت قرآن کریم تا به حال ورود پیدا نکرده‌ است، تصریح کرد: بعد از گذراندن این دوره از مسابقات، بیشتر تمرکز خود را بر روی تلاوت حرفه‌ای قرار خواهم داد.

این حافظ کل قرآن کریم با اشاره به اینکه در بحث تلاوت و حفظ قرآن از محضر اساتیدی مانند سیدجواد سادات فاطمی، مهدی حسنی و سعید بیژنی بهره‌مند شدم، تشریح کرد: استاد صیاف‌زاده، ترتیل‌خوانی‌های بسیار زیبایی دارد و به صورت حرفه‌ای تلاوت‌های این قاری را گوش می‌دهم.
وجود اساتید بزرگ قرآنی و مضجع شریف رضوی علت انتخاب مشهد برای ادامه تحصیل
این شرکت‌کننده در رشته حفظ کل ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان با اشاره به اینکه بعد از کنکور علاوه بر مشهد، دانشگاه تهران هم قبول شدم، ابراز کرد: به دلیل حضور اساتید بزرگ قرآنی و مضجع شریف امام رضا(ع)، مشهد را برای ادامه تحصیل انتخاب کردم.

مقام آوردن در مسابقات قرآن پایان کار نیست/ فراهم بودن همه اسباب قرآنی در مشهد
وی با اشاره به اینکه مشهد جلسات قرآن و محافل تخصصی قرآن خوبی دارد، عنوان کرد: البته در تهران هم چنین محافلی وجود دارد، اما دسترسی به آنان کمی دشوار است، در مجموع دسترسی به اساتید در مشهد راحت‌تر است.
فردفانی با بیان اینکه در مقطع کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث تحصیل می‌کنم، ابراز کرد: متأسفانه رشته‌ای که در آن تحصیل می‌کنم به بحث تلاوت زیاد مرتبط نیست، به عنوان نمونه واحدهای تفسیر بسیار کم است و بیشتر درس‌ها مربوط به علوم قرآنی، تاریخ، تاریخ و حدیث، فقه و حدیث و ... است، که زیاد به بحث تلاوت کمک نمی‌کند.
این حافظ کل قرآن کریم ادامه داد: با توجه به این که رشته کارشناسی من در حوزه فنون قرائت بود و در این رشته مباحثی مانند قرائت، تجوید و صوت و لحن آموزش داده شد، شاید این رشته تنها رشته دانشگاهی است که به بحث قرائت قرآن کمک می‌کند.
حفظ قرآن یک توفیق اجباری
وی حفظ قرآن را برای خود یک توفیق اجباری دانست و عنوان کرد: اگر در دوران دبیرستان حفظ قرآن را دنبال نمی‌کردم، قطعاً رشته دانشگاهی و مسیر زندگی من کاملا تغییر می‌کرد، زیرا در فضای خانواده، برادران من بیشتر در رشته‌های مهندسی تحصیل کردند که بسیار هم موفق هستند، قطعاً اگر حافظ نمی‌شدم ممکن بود یکی از رشته‌های فنی را انتخاب کنم ولی در حال حاضر به لطف خدا در حوزه قرآنی فعالیت دارم.

مقام آوردن در مسابقات قرآن پایان کار نیست/ فراهم بودن همه اسباب قرآنی در مشهد
وی در رابطه با توجه دانشجویان به بحث قرآن در دانشگاه‌ها، گفت: در دانشگاه فردوسی مدتی در خوابگاه جلسه قرآن داشتم که بیشتر مخاطبان، دانشجویان مقطع دکتر بودند اما درمجموع این جلسات زیاد پررونق نبود و اهمیت زیادی برای دانشجویان نداشت، البته در مقابل افرادی هم هستند که خود به خود در حوزه قرآنی فعالیت می‌کنند و پیگیر کارها هستند.
این حافظ کل قرآن کریم در رابطه با فواید مرور دائمی قرآن، گفت: مرور دائمی حفظ قرآن باعث می‌شود کمتر دچار اشتباه و گناه شویم و بسیاری از مسائل را رعایت کنیم، مخصوصا زمانی که مردم از شما شناختی دارند مجبور هستیم برخی از مسائل را بیشتر از بقیه رعایت کنیم.
مرور دائمی محفوظات و انس بیشتر با قرآن
وی با اشاره به اینکه مرور دائمی محفوظات باعث انس بیشتر با قرآن می‌شود، ابراز کرد: اگر در کنار مرور دائمی، هر چه بیشتر مفاهیم، تفسیر و ترجمه کار شود، قطعاً در این زمینه موفق‌تر خواهیم بود.
برخی از قاریان مادی‌گرا هستند
فردفانی در رابطه با خطراتی که جامعه قرآنی را تهدید می‌کند، تشریح کرد: به نظرم معضلات جامعه قرآنی بسیار زیاد است، اما یکی از شاخص‌های آن این است که افراد برای تلاوت خود در محافل و جایگاه‌های مختلف، مبالغی را معین می‌کنند و به برگزارکننده مراسم می‌گویند اگر فلان هزینه را به ما ندهید در این محفل تلاوت نخواهیم کرد.

مقام آوردن در مسابقات قرآن پایان کار نیست/ فراهم بودن همه اسباب قرآنی در مشهد
دارنده رتبه نخست رشته حفظ کل ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان با اشاره به اینکه برخی از قاریان مادی‌گرا هستند، تصریح کرد: در قرآن هم ذکر شده که عده‌ای برای دنیا تلاوت می‌کنند و عده‌ای دیگر برای آخرت، به نظرم یکی از افت‌های جامعه قرآنی همین امر است که باید نسبت به آن هشیار باشیم.
وی با بیان اینکه در هر صنفی بداخلاقی و حاشیه‌هایی وجود دارد، تشریح کرد: عرف جامعه حکم می‌کند که مردم توقع بیشتری از قرآنیان داشته باشند، زیرا باید تفاوتی میان شخصی که با آیات قرآن سروکار دارد و هر روز این کتاب آسمانی را تلاوت می‌کند با فردی که شاید در ماه یک بار قرآن را ورق بزند، وجود داشته باشد.
همه اخبار را نباید در خصوص جامعه قرآنی تأیید کرد
فردفانی با بیان اینکه از همین رو قرآنیان باید اخلاق را رعایت کنند، افزود: اما از طرف دیگر بعضی از اخباری که در جامعه قاریان مطرح می‌شود نیز نباید تأیید کرد و طبق آیات قرآن باید در ابتدا درستی آن را جستجو کنیم، که آیا خبر صحت دارد یا کذب است و اگر درست قضاوت نکنیم، گروهی را با جهالت به زمین می‌زنیم.

آسیب‌شناسی مسابقات قرآن

وی با اشاره به آسیب شناسی و ارزیابی خود از نحوه برگزاری مسابقات قرآن، بیان کرد: یکی از مسائلی که در برگزاری این رقابت‌ها به چشم می‌خورد، این است که حکمت برگزاری این رقابت‌ها ذکر الله و یاد خدا است و یاد خدا نیز موجب آرامش قلب می شود اما استرس شرکت در رقابت‌ها هنوز هم وجود دارد.

مقام آوردن در مسابقات قرآن پایان کار نیست/ فراهم بودن همه اسباب قرآنی در مشهد

فردفانی افزود: یکی دیگر از این مسائل مربوط به آیین‌نامه اجرایی مسابقات قرآنی است، در واقع نحوه ارزیابی متسابقان و شرکت‌کنندگان در رقابت ها در هر مسابقه ای متفاوت است و شرکت کننده باید حواسش باشد که در هر مسابقه چه بخشی امتیاز بیشتر یا کمتری دارد.
تمرین 4 ساعته برای تلاوت و حفظ قرآن
این حافظ کل قرآن کریم با بیان اینکه در ایام مسابقات و برای حضور در محافل، تمرین بیشتری در حوزه حفظ قرآن دارم، عنوان کرد: تقریباً در این ایام روزی چهار یا پنج ساعت به مرور محفوظات می‌پردازم، البته این ساعت تنها مختص به مرور نیست و ساعاتی از آن را در جلسات قرآن می‌گذرانم که همین امر موجب مرور حفظیات می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از آیات و کلمات در قرآن مشابه است، ابراز کرد: وقتی مرور دائمی داشته باشیم ذهن مجبور می‌شود آن‌ها را از هم تفکیک کند که همین امر موجب باز شدن ذهن می‌شود. البته در کلاس درس هم بسیاری از آیاتی که استاد فراموش می‌کند، تلاوت می‌کنم و آیات مجدد برای خودم مرور می‌شود.

دارنده رتبه نخست رشته حفظ کل ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان با بیان اینکه اگر در مسابقات قرآن تمرین و تلاش داشته باشم ولی به هر دلیلی مقامی کسب نکنم، ناراحت نمی‌شوم، عنوان کرد: در مقابل اگر تلاش نکنم و همین امر موجب شکستم در مسابقات شود، ناراحت می‌شوم زیرا می‌دانم از غفلت خودم بوده است در نتیجه افسوس خواهم خورد.

مقام آوردن در مسابقات قرآن پایان کار نیست/ فراهم بودن همه اسباب قرآنی در مشهد

فراهم بودن همه اسباب قرآنی در مشهد

فردفانی با اشاره به اینکه در این حوزه بحث سن مطرح است که از چه سنی حفظ قرآن آغاز شود، البته نمی‌توان یک نسخه واحد برای تمام افراد در نظر گرفت، زیرا هرکس در سنین مختلف علاقه‌مندی و استعدادهای متفاوتی دارد، پس علاقه، سن، محیط خانوادگی، شهر و ... همه در امر حفظ قرآن دخیل هستند، اظهار کرد: قاعدتاً شهری مانند مشهد در حوزه قرآن قابل مقایسه با بسیاری از شهرهای دیگر نیست، زیرا هر کس بخواهد در حوزه حفظ و قرائت کار کند همه عوامل برای او فراهم است.

ورود به فضای قرائت و تدریس قرآن
وی در ادامه از آرزوهای خود برای ما سخن گفت و افزود: بعد از ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به فضای قرائت قرآن وارد خواهم شد و در کنار این فضا، تفسیر و مفاهیم را هم جدی‌تر دنبال می‌کنم.
فردفانی با بیان اینکه وقتی در زمینه قرائت، تفسیر و مفاهیم پیشرفت کنم به فضای آموزش وارد خواهم شد، تشریح کرد: اینکه صرفاً ما در مسابقات مقام بیاوریم مهم است، اما پایان کار نیست و باید به فضای نشر قرآن وارد شویم، زیرا همان طور که در قرآن هم آمده زکات علم، نشر آن است.

انتهای پیام

captcha