تقوا؛ رایج‌ترین کلمه قرآن/ شرط بهره‌مندی از کلام خدا، تقواست
کد خبر: 3719260
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۸

تقوا؛ رایج‌ترین کلمه قرآن/ شرط بهره‌مندی از کلام خدا، تقواست

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ نماینده ولی‌فقیه در لرستان تقوا را سپری در مقابل وسوسه‌های شیطانی و هواهای نفسانی ذکر کرد و گفت: تقوا، شرط بهره‌مندی از کلام خدا و رایج‌ترین کلمه قرآن‌کریم است.

تقوا؛ رایجترین کلمه قرآن/ شرط بهره‌مندی از کلام خدا، تقواستبه گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد، شامگاه چهارشنبه، هشتم خرداد در جلسه تفسیر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که در آیه دهم سوره زمر با مضمون «قُلْ يَا عِبَادِ الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا رَبَّكُمْ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا فِي هَذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةٌ وَأَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةٌ إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ» خداوند به سراغ مؤمنان راستین میرود، اظهارکرد: قرآن‌کریم، چهار برنامه عملی مؤمنان راستین را در این آیه بیان می‌کند.
وی به شروع آیه دهم سوره زمر با کلمه «قُلْ» اشاره کرد و افزود: بدین معنا که آن‌چه بعد از قل آمده بیان برنامه‌های خداوند به مؤمنان است.
آیت‌الله میرعمادی به بیان برنامه‌های خداوند به مؤمنان در این آیه، اشاره و افزود: تقوا احسان هجرت و صبر و استقامت، برنامه‌های خداوند متعال هستند که برای مؤمنان راستین بیان شده است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که برای انسان افتخار است که خداوند آنان را بنده خود قرار داده است، مؤمنان راستین را مخاطب اصلی این آیه دانست و افزود: اولین دستور خداوند متعال به مؤمنان راستین تقواست ایمان همیشه باید همراه با تقوا باشد، این در حالی‌است که در قرآن و حدیث کلمه تقوا بارها تکرار شده و هر هفته امام جمعه مردم را سفارش به تقوا می‌کند.
امام جمعه خرم‌آباد ادامه داد: تقوا از ریشه وقایه به‌معنای زرهی است که انسان در برابر خطر خود را حفاظت میکند، است.
این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که انسانی‌که با تقوا باشد از شر شیطان و هوای نفس حفظ است، تقوا سپر در مقابل وسوسه‌های شیطانی هواهای نفسانی دانست و گفت: تقوا حفظ کننده و نگهدارنده انسان است در قرآن کلمات مشتق از تقوا بارها تکرار شده و رایج‌ترین کلمه قرآن است.

تقوا؛ اولین و آخرین سفارش خداوند

وی در اهمیت تقوا اظهارکرد: تقوا، اولین و آخرین سفارش خداوند تقوا این در حالی‌است که در این آیه اولین دستور خداوند به مؤمنان راستین تقواست به‌طوری‌که خداوند متعال می‌فرماید: «ای مؤمنان راستین حریم خدایی‌که تو را خلق کرده روزی و رزاق تو بوده را حفظ کنید».
نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: اولین چیزی که در قرآن معیار شخصیت و شرط بهره‌مندی از کلام خدا تقواست.
امام جمعه خرم‌آباد با اشاره به این مطلب که برای کسانی‌که در این دنیا احسان کنند پاداش حسنه است، مهم‌ترین اثر تقوا را عمل صالح است و لازمه تقوا را احسان ذکر کرد و ادامه داد: اگر احسان کنید پاداش شما حسنه است، کمااینکه برای کسانی‌که در دنیا احسان کنند پاداش حسنه‌ای وجود دارد زیرا در این آیه هم احسان در دنیا و هم حسنه به‌صورت مطلق ذکر شده است.
وی تصریح کرد: احسان و حسنه‌ای که مورد نظر آیه است شامل احسان مالی، گفتاری، قلبی، فکری و هر نوع احسان است.
آیت‌الله میرعمادی دستور سوم خداوند متعال به مؤمنان راستین را بیان‌کننده وسعت زمین خدا به‌معنای ساده‌تر تشویق خداوند به هجرت عنوان کرد و افزود: این سوره از سوره‌های مکی است و با توجه به این‌که در مکه مومنان مورد آزار و اذیت مشرکان بودند و مشرکان اموال منقول و غیرمنقول مسلمانان را مصادره کرده و مانع عبادت آنان می‌شدند، خداوند امر به هجرت آنان کرده است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان خاطرنشان کرد: خداوند متعال خطاب به مسلمانان پس‌از آزار و اذیت مشرکان می‌فرماید چرا هجرت نمی‌کنید، این در حالی‌است که خداوند وقتی تکلیف میکند عمل به تکلیف را هم نشان می‌دهد.
امام جمعه خرم‌آباد ادامه داد: مسلمانان اگر در انجام تکلیف به مانعی برخورد میکنند که نمی‌توانند آن‌را بردارند، مکلف به هجرت شدند، این در حالی‌است که گاهی هجرت برای تحصیل علم، گاهی برای تجارت، زمانی برای تبلیغ و ارشاد و گاهی برای حفظ دین و ایمان است.

هجرت باعث گسترش اسلام شد

این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که اگر هجرت پیامبر نبود اسلام هجرت پیدا نمی‌کرد، هجرت را موجب گسترش اسلام برشمرد و گفت: برنامه چهارم خداوند متعال به مؤمنان راستین صبر و استقامت است کمااینکه خداوند اجر صابران را پُر می‌دهد.

انتهای پیام

captcha