پیامبر اکرم(ص) پیشگام در عبودیت/ رسول‌الله عبد محض بود
کد خبر: 3719459
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸
در تفسیر سوره زمر مطرح شد:

پیامبر اکرم(ص) پیشگام در عبودیت/ رسول‌الله عبد محض بود

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ نماینده ولی‌فقیه در لرستان پیامبر اکرم(ص) را پیشگام در عبودیت برشمرد و گفت: هیچ کس در عبودیت نمی‌تواند از آن حضرت سبقت بگیرد زیرا رسول‌الله عبد محض بود.

پیامبر اکرم(ص) پیشگام در عبودیت/ رسول‌الله عبد محض بود

به گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در لرستان، شامگاه پنج‌شنبه، دهم خرداد در جلسه تفسیر قرآن کریم مسجد بعثت خرم‌آباد برگزار شد، اظهارکرد: آیات یازدهم تا چهاردهم سوره مبارکه زمر با مضمون «قُلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصاً لَهُ الدِّينَ وَ أُمِرْتُ لِأَنْ أَكُونَ أَوَّلَ الْمُسْلِمِينَ قُلْ إِنِّي أَخافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ قُلِ اللَّهَ أَعْبُدُ مُخْلِصًا لَهُ دِينِي» چهار وظیفه برای پیامبر اسلام ترسیم می‌کند، این در حالی‌است که در آیه دهم سوره زمر، خداوند چهار وظیفه به مؤمنان راستین بیان کرد در مقابلش نیز چهار وظیفه برای پیامبر اسلام ترسیم می‌کند.
وی با بیان این مطلب که خداوند در آیه یازدهم این سوره به پیامبر دستور می‌دهد که بگو من از جانب خداوند مامورم به چند چیز اول اینکه بندگی خدا را خالصانه انجام داده و دینم را خالص برای خدا قرار دهم، ادامه داد: خداوند به پیامبر امر می‌کند تا به مسلمانان بگوید من مامورم اول مسلمان باشم و اول کسی باشم که تسلیم خداوند بوده و بترسم از این‌که نافرمانی خدا کنم بترسم از روز قیامت.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با ذکر این مطلب که پیامبر آن‌چه را که به عنوان دین برای مردم بیان می‌کرد، خود نیز به آن تکلیف عمل می‌کرد، اضافه کرد: یک مربی اگر می‌خواهد موفق باشد باید به آن‌چه می‌گوید عمل کند.

موفقیت در عمل است نه در گفتار

امام‌ جمعه خرم‌آباد با اشاره به این‌که موفقیت در عمل است نه در گفتار، خاطرنشان کرد: این عمل است که مردم را به‌سوی خود جذب می‌کند، کمااینکه آن‌چه را پیامبر می‌گوید یا عمل می‌کند از سوی خداوند متعال است، پیامبر مامور است.
این مفسر قرآن‌کریم به تفسیر عبارت «أَوَّلَ الْمُسْلِمِينَ» گفت: این واژه بیانگر آن است که هر پیامبری نسبت به قوم خود، اول مسلمین است، اما این واژه معنای دیگری هم دارد و اینکه پیامبر از نظر رتبه اول مسلمان است.
وی در تشریح اول مسلمان بودن پیامبر اکرم(ص) گفت: اول مسلمان بودن یعنی رتبه پیامبر در مقام تسلیم از همه انسان‌ها بالاتر است.

تمام انسان‌ها در مقام بندگی یکسانند

آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که در بندگی خدا فرقی بین پیامبر به‌عنوان رهبر و امت وجود ندارد، خاطرنشان کرد: همه بنده خدا هستند، پیامبر اکرم(ص) عبد محض است، به‌معنای ساده‌تر در مقام بندگی همه یکسانند اما در مراتب بندگی تفاوت وجود دارد عده‌ای بندگی ضعیف دارند و بندگی عده‌ای قوی‌تر است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان به عبد بودن پیامبر قبل از آن‌که رسول بودن آن حضرت اشاره و با ذکر این مطلب که پیامبر اکرم(ص) پیشگام در عبودیت است، تصریح کرد: هیچ کس در عبودیت نمی‌تواند از آن حضرت سبقت بگیرد زیرا آن حضرت عبد محض بود.

خوف عقلی منافاتی با عصمت پیامبر ندارد

امام‌ جمعه خرم‌آباد با طرح این سؤال که خوف پیامبر اکرم(ص) چه نوع خوفی است، اضافه کرد: این خوف منافاتی با عصمت پیامبر ندارد، کمااینکه ما دو نوع خوف داریم نوع اول خوف نفسی است بدین معنا که انسان از آسیب‌ها و لغزش‌ها خوف دارد و این خوف ناشی از ضعف اراده بوده و مذمت شده است.
این مفسر قرآن‌کریم خوف عقلی را نوع دوم خوف برشمرد و گفت: بدین معنا که انسان خود را در برابر بزرگی یا عظمتی می‌بیند و خودش را جمع کرده و حرمت نگه می‌دارد.
وی تصریح کرد: وقتی گفته می‌شود پیامبران در برابر عظمت خداوند خائف هستند بدین معناست که آن‌ها در برابر عظمت خداوند حریم نگه می‌داشتند، به‌طوری‌که در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که من در برابر عظمت خداوند و بزرگی روز قیامت، خائف هستم‌.
آیت‌الله میرعمادی ترس منفی را ناشی از ضعف نفس دانست و با اشاره به اینکه ترس مثبت ناشی از بزرگی و عظمت خداوند متعال است، تصریح کرد: پرستش خالصانه برای خداست.

مراقبت‌های پیش، حین و بعد از عمل؛ شرط خلوص نیت

نماینده ولی‌فقیه در لرستان بر لزوم توجه به خلوص نیت در کارها تاکید کرد و با طرح این سؤال که چگونه عبادت خالصانه انجام دهیم، خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم خلوص نیت داشته باشیم در سه مرحله مراقبت کنیم، نخست قبل از شروع عمل مراقبت کرده در حین عمل هم مراقبت داشته و بعد از عمل هم مراقبت داشته باشیم.

انتهای پیام

captcha