طلاق؛ زلزله خاموش پیوند مقدس ازدواج
کد خبر: 3721461
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶

طلاق؛ زلزله خاموش پیوند مقدس ازدواج

گروه اجتماعی - ازدواج همواره به عنوان پیوندی مقدس در اسلام شناخته شده و در نقطه مقابل آن طلاق با نام منفورترین و مبغوض‌ترین حلال خداوند که عرش الهی را به لرزه می‌اندازد یاد شده است؛ امروزه طلاق به عنوان زلزله‌ای خاموش پایه‌های زندگی زوج‌های جوان را سست کرده و جزئی‌ترین اختلافات موجب تخریب آشیانه زوجین می‌گردد. 

طلاق؛ زلزله خاموش پیوند مقدس ازدواج

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، امروزه قبح طلاق در جامعه از میان رفته و به مساله ای عادی تبدیل شده، دیگر حرفی از عروس با لباس سفید به خانه بخت می رود و با کفن سفید بر میگردد در میان نیست.

روزگاری نه چندان دور خانواده ها از به زبان آوردن نام طلاق شرم داشتند اما امروزه نه تنها زوجین کم تجربه با کوچکترین اختلافی زنگ طلاق را به صدا درآورده بلکه خانواده ها نیز فرزندان دلبندشان را برای رهایی هرچه زودتر از چنگال زندگی مشترک به اصطلاح رنج آورش حمایت می کنند.

در جامعه امروزی پشت پا زدن به پیوند مقدس ازدواج دیگر مساله ای عجیب نیست و حتی برخی افراد پس از طلاق مبادرت به برگزاری جشن های طلاق همچون جشن های عروسی که البته شاید این امر نوعی سرپوش بر فشارهای روحی و روانی پس از جدایی است، می کنند. 

طلاق در زمره غم انگیزترین پدیده های اجتماعی بوده و آسیب های فراوانی برای جامعه بخصوص زنان و کودکان به دنبال دارد و در این میان کمترین توجه در حین طلاق به کودکان معصومی است که شاهد از هم پاشیدن بنیان خانواده بوده و کسی اهمیتی به آسیب های روحی و روانی وارد شده بر آنان نمی دهد.

امروز ارجاع متقاضیان طلاق به مشاوره و اجباری شدن این طرح یکی از روش­های موثر در کاهش آمار طلاق بوده که طبق آمار این امر موجب کاهش 35 درصدی طلاق در استان قم گردیده و حتی 13 درصد پرونده های طلاق سال گذشته در آذربایجان غربی منجر به سازش شده اند.

لزوم توجه به مشاوره های قبل و حتی حین ازدواج بیش از پیش در جامعه ما نمایان بوده و بدون تردید توجه و التزام عروس و داماد های جوان به این مشاوره ها می تواند در کاهش آسیب های اجتماعی موثر واقع شود.

از مسئولین انتظار می رود برای تحکیم بنیان های زندگی زناشویی در جامعه اسلامی ایران راهکارهای جدی تری را در دستور کار خود قرار داده تا آمار طلاق که زمینه بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی را فراهم می کند کاهش دهند.

اجباری شدن مشاوره قبل از ازدواج؛ عامل افزایش عقلانیت در جامعه

معاون امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان غربی اجباری شدن مشاوره قبل از ازدواج را امری موثر در کاهش طلاق دانست و گفت: اجباری شدن مشاوره قبل از ازدواج موجب افزایش عقلانیت در جامعه شده است.

مهرداد مطلبی معاون امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان غربی در گفت و گو با ایکنا از آذربایجان غربی بیان کرد: طی سال گذشته تعداد پرونده های ورودی مراکز مداخله در بحران خانواده به منظور کاهش طلاق دولتی به تعداد 1703 پرونده یعنی 3406 نفر بوده است.

وی افزود:  اجباری شدن مشاوره قبل از ازدواج موجب شده تا افراد واقع بینانه به مقوله ازدواج نگاه کرده و از هرگونه احساسات غیرعقلاتی بپرهیزند زیرا پایه و اساس ازدواج بر مبنای معیارهای عقلانی استوار است.

مطلبی ادامه داد: مشاوره های قبل از ازدواج می تواند در آگاهی بخشی برای انتخاب زوج مناسب و آموزش مهارت های لازم در زندگی زناشویی انجام پذیرد.

وی با بیان اینکه مراکز مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق دولتی تشکیل شده اند، خاطرنشان کرد: این مراکز با تیم های تخصصی شامل روانشناس، مددکار و کارشناس حقوقی حدود 18 سال سابقه فعالیت در زمینه کاهش طلاق را داشته اند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان غربی یادآور شد: طی سال گذشته نزدیک به 13 درصد پرونده های ورودی به مراکز مذکور منجر به سازش شده است و این امر نشان می دهد مشاوره تا چه میزان در تحکیم بنیان خانواده نقش مهمی ایفا می کند.

وی اظهار کرد: فراهم نمودن محیط لازم برای رشد فکری و علمی و تلاش در جهت رفع دغدغه های شغلی، ازدواج، مسکن و آسیب های اجتماعی جوانان و تحکیم بنیان خانواده و جایگاه زن در آن از عواملی است که باید در راستای کاهش طلاق دقت زیادی به آن شود.

مطلبی درخصوص دلایل عمده طلاق در استان گفت: اعتیاد، خیانت، عدم مشورت پذیری، دخالت اطرافیان، بیکاری، عدم بلوغ فکری، ازدواجهای تحمیلی، بی احترامی و ضرب و شتم از جمله دلایل عمده وقوع طلاق در استان می باشد.

جشن طلاق؛ سرپوشی بر فشارهای روحی و روانی

یک استاد فقه و اصول گفت: جشن طلاق در واقع برای سرپوشاندن فشارهای روحی و روانی پس از طلاق رواج یافته است.

حجت الاسلام والمسلمین سیامک جعفرزاده استاد فقه و اصول و عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه در گفت و گو با ایکنا از آذربایجان غربی بیان کرد: یکی از عوامل مهم طلاق در جامعه امروز توقعات و نیازهای کاذب و نابجای طرفین از یکدیگر است.

وی با بیان اینکه عدم آموزش دهی به زوجین قبل از ازدواج بسیار مهم است، افزود: متاسفانه هیچ ارگان یا نهادی به صورت جدی این موارد را آموزش نمی دهد و هرکس براساس الگوبرداری از والدین خود، زندگی مشترک را آغاز می کند.

این استاد فقه و اصول یادآور شد: متاسفانه معنویت نیز جایگاه واقعی خود را در خانواده ها از دست داده است و زوجین حتی در هنگام طلاق همدیگر را به انواع فسق و گناه متهم می کنند.

وی ادامه داد: طلاق به قدری در قرآن مورد مذمت قرار گرفته که از آن با عنوان مبغوض ترین حلال خدا یاد شده است و خداوند در قرآن کریم می فرماید یا سازش کنید یا با خوشی جدا شوید.

جعفرزاده در خصوص راهکارهای کاهش طلاق گفت: آشنایی با آسیب های طلاق یکی از مواردی است که باید برای زوجین تبیین شود تا با آثار دنیوی و اخروی طلاق آشنا شوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه تصریح کرد: مسائل اعتقادی و دینی باید در جوانان تقویت شود تا خدا محوری در زندگی جای خود را به مرد سالاری و انواع دیگر مسائل بدهد.

وی فضای مجازی را بزرگ ترین منشاء اختلاف میان زوجین دانست و ادامه داد: پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن استفاده از فضای مجازی در میان خانواده ها موجب گستردگی ارتباطات و ایجاد دعوا و تنش در میان زوجین شده است.

تغییر سطح گفتمان؛ از علل اصلی طلاق در کشور

یک روانشناس با بیان اینکه تغییر سطح گفتمان یکی از علل مهم طلاق در کشور است، گفت: تغییر در سطح گفتمان بخصوص در زنان موجب افزایش طلاق گردیده است و به راحتی با مساله طلاق برخورد می کنند.

سعید اسدنیا استاد روانشناسی و روان درمانگر در گفت و گو با ایکنا از آذربایجان غربی بیان کرد:  یکی از مهمترین علل طلاق در کشور، تغییر سطح گفتمان بخصوص در زنان است یعنی دو سه دهه قبل مردم مشکلات زندگی را به سرنوشت نسبت می دادند و چنین می اندیشیدند که سرنوشت من این است و باید بسوزم و بسازم

وی ادامه داد: ولی اکنون مردم تغییر عقیده داده و می گویند من حق زندگی داشته و به اصطلاح یک بار به دنیا می آیم و می توانم پس از طلاق به راحتی زندگی کنم.

این مشاور و روانشناس با اشاره به اینکه تاوان طلاق را بیشتر زنان پس می دهند، خاطرنشان کرد: متاسفانه زنان پس از طلاق به دلیل رفتارها و نگاههای نادرست در جامعه دچار آسیب های روحی و روانی بیشتری می شوند.

وی افزود: برخی افراد از طلاق نخست خود درس عبرت نگرفته و همان اشتباهات گذشته را در ازدواج جدید نیز مرتکب می شوند و همین امر موجب شکست دوباره در ازدواج مجدد می شود.

اسدنیا درخصوص مفهوم تفاهم گفت: تفاهم به معنای آموزش زبان فهم همدیگر، جستجوی تفاوت ها به جای ماندن در گرواب شباهت ها و رفتار براساس تفاوت هاست و به این معنی نیست که زوجین باید از هر لحاظ مشابه همدیگر باشند.

وی با بیان اینکه مشاوره قبل از ازدواج موجب رفع سوتعبیرها در میان زوجین می گردد، تصریح کرد: روانشناس به عنوان یک استعاره نورافکن مشکلات پس از ازدواج را برای زوجین روشن ساخته و در یک تصمیم گیری خوب کمک می کند.

این استاد روانشناسی در رابطه با متغیرهای تاثیرگذار بر طلاق اظهار کرد: دخالت های به جا و نابجای والدین، کنترل کردن، ابراز عاطفه منفی و قهر کردن از جمله عوامل دخیل در بروز طلاق هستند.

اسدنیا یادآور شد: زوج های موفق به اندازه زوج های ناموفق دعوا می کنند ولی زوج های موفق نحوه صحیح دعوا را بلد بوده و با توهین به خانواده همدیگر از قاعده زندگی خارج نمی شوند.

وی تاکید کرد: هیچ چیز مانند کنترل کردن، طلاق را پیش بینی نمی کند، شاید زنان در ابتدا این امر را نوعی عشق و علاقه تعبیر کنند ولی به مرور موجب آزار و اذیت شده و بخصوص در مردان این امر بسیار آزاردهنده است.

گزارش از آرزو نوروزی

انتهای پیام

captcha