همایش خادمان قرآن چگونه به حاشیه رانده شد
کد خبر: 3722474
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳
ایکنا گزارش می‌دهد؛

همایش خادمان قرآن چگونه به حاشیه رانده شد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ به جز سال‌های اخیر که وضعیت همایش تجلیل از خادمان قرآن به شکل فعلی درآمده است و زمان و مکان برگزاری آن دستخوش تغییرات قرار گرفته، در تمام 23 دوره‌ای که این همایش برگزار شده است، همزمان با برپایی نمایشگاه قرآن و با حضور رئیس جمهور وقت برگزار شده است.

همایش خادمان قرآن چگونه به حاشیه کشیده شد

به گزارش ایکنا، در حالی آخرین روزها و ساعات ماه بندگی خدا پشت سر گذاشته می‌شود که امسال نیز برگزاری همایش تجلیل از خادمان قرآن - که باید در نیمه ماه مبارک برگزار می‌شد - با تأخیر مواجه شده است. تأخیری که آخرین رکورد آن هفت ماه بوده است و به مشخص نیست در این دوره به چند روز یا ماه برسد.
همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم از بیست و پنج سال قبل یعنی از دومین دوره نمایشگاه قرآن که به سال 1372 بازمی‌گردد، کلید زده شد و به غیر از دو دوره در تمامی ادوار برگزار شده است. در آن زمان دولت آیت‌الله «هاشمی رفسنجانی» مستقر بود و «مصطفی میرسلیم» مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده داشت.
از جمله اولین خادمانی که در اولین دوره مورد تجلیل قرار گرفتند نیز می‌توان به آیات عظام خزعلی و جوادی آملی اشاره کرد. تاکنون نیز حدود 230 خادم قرآن طی 23 دوره برگزاری مورد تجلیل قرار گرفته‌اند. از بین این تعداد حدود 35 نفر از خادمان قرآن دار فانی را وداع گفته‌اند. همچنین از مجموع 230 خادم قرآن 15 نفر از بانوان قرآنی کشورمان هستند.
بالاترین فراوانی خادمان قرآن در استان تهران و در ادامه نیز استان‌های قم، خراسان رضوی و اصفهان از سهم بیشتری برخوردار بوده‌اند. همچنین بیشترین رشته‌‌هایی که خادمان قرآن در آن برگزیده شده‌اند، به حوزه تحقیق و پژوهش مربوط می‌شود و در ادامه نیز حوزه ترجمه و تفسیر، تبلیغ و ترویج، هنرمندان و مدیران قرار دارد.
به جز سال‌های اخیر که وضعیت همایش تجلیل از خادمان قرآن به شکل فعلی درآمد و زمان و مکان برگزاری آن دستخوش تغییرات شد، در تمام 23 دوره‌ای که این همایش برگزار شده است، همه در زمان برپایی نمایشگاه قرآن و با حضور رئیس جمهور وقت برگزار شده است.
در دوره ریاست جمهوری حجت‌الاسلام روحانی و تا به امسال باید پنج دوره همایش تجلیل از خادمان قرآن برگزار می‌شد اما تا به اینجا تنها سه همایش برگزار شده است. سال 95 این همایش برگزار نشد و سال 97 نیز تاکنون برگزار نشده است. در این بین در دو همایش، بالاترین مقام اجرایی کشور حضور یافته که یکی از آنها در محل برپایی نمایشگاه قرآن و دیگری نیز در نهاد ریاست جمهوری بوده است.
اولین حضور حسن روحانی به سال 1393 که نمایشگاه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، بازمی‌گردد و حضور دوم نیز سال 96 بود که در نهاد ریاست جمهوری و در قالب برنامه ضیافت افطار با فعالان قرآنی صورت گرفت.
حضور خادمان و فعالان قرآنی در برنامه ضیافت افطار رئیس جمهور در سال گذشته باعث شد تا شائبه برگزاری این همایش در سال‌های آینده در چنین ضیافتی تقویت شود. اما عدم برگزاری این همایش در ماه رمضان امسال خط بطلانی بر این شائبه‌ و تمام گمانه‌زنی‌های از این دست کشید.
در حالی امسال و در برنامه‌های افطار رئیس جمهور با اقشار مختلف جایگاهی به فعالان قرآنی داده نشد که در این ماه شاهد دیدار رئیس جمهور با جمعی از زنان، جوانان و دانشجویان، دیدار با خانواده دولت، دیدار با جمعی از اساتید و پزشکان، دیدار با علما و روحانیون، دیدار با اهالی فرهنگ و هنر و دیدار با علما و فرهیختگان اهل سنت در قالب ضیافت افطار طی ماه مبارک رمضان بوده‌ایم.
دیدار با تیم ملی فوتبال و مسئولان وزارت ورزش و جوانان نیز اگرچه در ماه مبارک رمضان بود، اما این دیدار خارج از چارچوب ضیافت‌های افطار بوده است. همچنین دیدار با اصحاب رسانه نیز طی روزهای آینده برگزار خواهد شد.
با تمام این تفاسیر، طی سال‌های اخیر به حدی به موضوع عدم حضور رئیس جمهور در همایش تجلیل از خادمان قرآن و برگزار نشدن آن در مکان و زمان مقرر خود پرداخته شده است که باعث تکرار مکررات شده است.
همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم اگر امسال برگزار می‌شد، بیست و چهارمین دوره خود را تجربه می‌کرد، بیست و چهار دوره‌ای که تا همین اواخر به حاشیه‌ها اجازه خودنمایی نداده و تقریباً در تمامی ادوار به طور منظم برگزار شده بود. از دوره بیستم به بعد بود که گام به گام از اثرگذاری و برگزاری منظم این همایش کاسته شد تا اینکه در سایه کم توجهی مسئولان و بی‌برنامگی‌ها هر دوره ضعیف‌تر از قبل برگزار شد. حالا جدای از تأخیر در برگزاری، این ترس ایجاد شده است که خروجی این راه پایین کشیدن تابلوی این همایش از سر در نمایشگاه قرآن باشد.
در حالی امسال همایش تجلیل از خادمان قرآن برگزار نشد که همچون سال‌های اخیر عدم حضور رئیس جمهور در این مراسم به عنوان تنها دلیل برگزار نشدن اعلام شد، موضوعی که طی سال‌های اخیر بارها و بارها اعلام شده و جالب این است که هیچ برنامه و تلاشی برای رفع این مشکل انجام نشده است.
همه اینها در حالی است که تغییرات و اتفاقات رخ داده در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد از ماه‌ها قبل، نوید برگزاری این همایش در زمان مقرر را می‌داد. دو موضوع بیش از هر چیز دیگر تحقق این نوید را محتمل‌تر ساخته بود. اولین موضوعی که باعث شکل‌گیری این انتظار شد، انجمن خادمان قرآن و آغاز به کار آن در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، تنظیم اساسنامه آن و ... بود.
اما ظاهر امر نشان می‌دهد انجمنی که تشکیل شد تا یکی از وظایف آن معرفی خادمان قرآن به مراجع ذی‌صلاح باشد، نیز نتوانست این همایش را به ریل برگزاری به موقع بازگرداند. البته انجمن، فعالیت خود را در انتخاب خادمان قرآن براساس وظایف محوله انجام داده است، اما انتظار می‌رفت تا با یک سازوکار محکم نسبت به برگزاری همایش در زمان و مکان از قبل مشخص شده، اقداماتی را انجام دهد.
موضوع دیگری که فعالان قرآنی را بیش از همیشه به برگزاری به موقع همایش امیدوار کرده بود، تغییرات مدیریتی در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و حتی خود وزارتخانه بود. تغییراتی که باعث شده بود تا این امید در بین همه ایجاد شود که تیم مدیریتی جدید تازه نفس‌تر از همیشه به دنبال رایزنی برای برگزاری همایشی که ثابت‌ترین تقویم را در بین تمامی فعالیت‌ها دارد، باشد.
در این بین اظهارات و تأکیدات مسئولان تازه نفس معاونت قرآن و عترت بر برگزاری به موقع همایش باعث بیشتر شدن این امیدها شده بود، اما در نهایت اینگونه نشد تا کماکان پاشنه این همایش بر روی درب بی برنامگی و کم توجهی و تعویق در برگزاری بچرخد.
در حالی علت تمام این تعویق‌ها در پنج سال اخیر عدم حضور رئیس جمهور اعلام شده است که حضور بالاترین مقام اجرایی کشور در این مراسم تنها جنبه نمادین دارد، حضوری که اگر به موقع باشد می‌تواند تمام بی‌توجهی‌های بودجه‌ای به فعالیت‌های قرآنی را زیر سایه خود محو کند، اما ...

 

گزارش از تیمور کاکایی

انتهای پیام

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یکی از بچه ها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۴ - ۱۳:۰۷
0
0
طبیعی است که در یک جامعه مردمسالار، نوع برخورد مسؤلین با یک صنف یا قشر، (چه اقلیت باشند و چه اکثریت!) جهت گیری آنها را در رفتارهای انتخاباتی و فعالیت های مدنی تحت تأثیر قرار خواهد داد. گفته باشیم بعداً موجب گلایه یا ناراحتی نشود.
خادم قرآن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۷ - ۰۹:۴۵
0
0
یعنی من می خوام بدونم که وقعاً اختصاص دادن یک ساعت وقت در طول یک ماه به چند خادم قرآن خیلی سخته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اصلا به روی خودشون میارن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
captcha