تشویق قرآن به انفاق پنهانی/ رسيدگى به محرومان یک وظيفه انسانى است
کد خبر: 3724076
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۵
ویسکرمی مطرح کرد:

تشویق قرآن به انفاق پنهانی/ رسيدگى به محرومان یک وظيفه انسانى است

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، رسيدگى به محرومان را یکی‌از وظایف انسانى و از مصادیق انفاق برشمرد و گفت: در آیات مربوط به انفاق، همواره به انفاق پنهانی تاکید شده است.

تشویق قرآن به انفاق پنهانی/ رسيدگى به محرومان یک وظيفه انسانى است

مهرداد ویسکرمی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان و مفسر قرآن‌کریم در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، ارجحیت انفاق پنهانی بر انفاق آشکار و خدایی بودن هدایت را کلیدی‌ترین نکته آیات ۲۷۱ و ۲۷۲ سوره بقره با مضمون «إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَ إِنْ تُخْفُوها وَ تُؤْتُوهَا الْفُقَراءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ يُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئاتِكُمْ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌلَيْسَ عَلَيْكَ هُداهُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ وَ ما تُنْفِقُونَ إِلَّا ابْتِغاءَ وَجْهِ اللَّهِ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ‌» ذکر کرد و گفت: بنابر فرمایش قرآن‌کریم اگر صدقه‌ای را آشکار کنید خوب است اما اگر مخفی باشد بهتر است.
وی با بیان این مطلب که گاهی فردی خوبی کار خود را به جهت ایجاد یک فرهنگ بیان می‌کند عیبی ندارد، به واجب بودن نفقه پدر و مادر اشاره و افزود: اگر مردی بخواهد به مادرش نیکی کند باید این کمکش را باافتخار انجام دهد.
ویسکرمی با بیان این‌که همه عالم در دست خداست هر چیزی شدنی است و انسان نباید از رحمت خدا نومید شود ، عنوان کرد: فراز پایانی آیه ۲۷۰ مبین این مطلب است که هر اتفاقی که انجام می‌شود را می‌داند، کمااینکه ترک انفاق هم گناه کبیره و حق‌الناس است.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با ذکر این مطلب که برخی گناهان کبیره حق‌الناس نیستند و با توبه درست می‌شوند، خاطرنشان کرد: انفاق زمانی ارزش دارد که به خاطر رضای خداوند متعال باشد.

بی‌تقوایی؛ عامل عمده اختلافات خانوادگی

این مفسر قرآن‌کریم عمده مشکلات خانواده‌ها را به‌دلیل بی‌تقوایی دانست و افزود: یکی‌از ویژگی‌هایی که صدقه پنهان دارد این است که گناهان ما را پاک می‌کند اما هیچ عملی گناه حق‌الناسی را پاک نمی‌کند.
وی با بیان این مطلب که انسان طوری عمل کند که خسر دنیا و آخرت نشود، خاطرنشان کرد: قرآن، انسان را به انفاق پنهان تشویق می‌کند، این در حالی‌است که هرچه از مال برای رضای انفاق می‌شود کامل به انسان برگردانده می‌شود.
ویسکرمی رسيدگى به محرومان را یک وظيفه انسانى ذکر کرد و ادامه داد: لذا انسان هر آن‌چه انفاق دهد به خودش برمی‌گردد.

هدایت؛ مقوله‌ای بین انسان و خدا

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان، هدایت را مقوله‌ای بین انسان و خدا برشمرد و گفت: اگر انسان خودش بخواهد و از جانب خدا هم مانعی نباشد به کمال می‌رسد زیرا انسان مختار است. این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که راهنمایی از خدا برای همه بندگان شروع می‌شود، خاطرنشان کرد: ضوابط هدایت از سوی خدا مشخص می‌شود و پیامبر فقط ضوابط هدایت را به مردم ابلاغ می‌کند.
وی تصریح کرد هرچه کار سخت‌تر باشد اجرش بیشتر است، کمااینکه انسان مخلوق خداست و ضوابط هدایت توسط خدا تعیین و پذیرش و هدایت نهایی به دست انسان است.
ویسکرمی تصریح کرد: پیامبر، وسیله‌ای است برای ارشاد و راهنمایی مردم است که اگر وظیفه‌اش را به‌درستی انجام دهد به کمال می‌رسد کمااینکه۲۰۰ آیه قرآن دلالت می‌کنند بر اینکه انسان عین عمل خودشان را دریافت می‌کنند.

هدایت‌کننده حقیقی خداست

این مفسر قرآن‌کریم خداوند را هدایت‌کننده حقیقی دانست و افزود: گاهی ما فکر می‌کنیم باید برای هدایت هر کاری را انجام دهد در صورتی‌که انسان نباید برای هدایت یک فرد خودش حرام انجام دهد.

انتهای پیام

captcha