خروج آمریکا از شورای حقوق بشر قابل پیش‌بینی بود/ بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا؛ ریشه تمایل ترامپ به یکجانبه‌گرایی
کد خبر: 3724248
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱
علی بیگدلی:

خروج آمریکا از شورای حقوق بشر قابل پیش‌بینی بود/ بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا؛ ریشه تمایل ترامپ به یکجانبه‌گرایی

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه تمایل شدید ترامپ به یکجانبه‌گرایی، خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل را قابل پیش‌بینی کرده بود، گفت: هدف و توجیه اصلی ترامپ برای خروج از این سازمان‌ها و تعهدات بین‌المللی به زعم او بی‌فایده، بهبود شرایط اقتصادی آمریکاست.

به گزارش ایکنا؛ نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، روز گذشته اعلام کرد کشورش به دلیل «جانبداری‌های نهادینه» شورای حقوق بشر علیه اسرائیل از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج می شود.

هیلی همچنین شورای حقوق بشر را به «خصومت بی‌پایان» با رژیم صهیونیستی متهم کرد و گفت: این نهاد در سال میلادی جاری پنج قطعنامه علیه اسرائیل تصویب کرده که بیش از پنج برابر تعداد قطعنامه‌هایی است که در مجموع علیه کره شمالی، ایران و سوریه به تصویب رسانده است.

این مقام آمریکایی در اظهاراتی بی‌اساس عنوان کرد: وقتی که شورای به اصطلاح حقوق بشر نمی تواند به نقض شدید حقوق بشر در ونزوئلا و ایران رسیدگی کند و جمهوری دموکراتیک کنگو را به عنوان یک عضو می‌پذیرد، ارزش اسم خود را از دست می دهد.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌المللی و استاد سابق دانشگاه شهید بهشتی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در تحلیل این اقدام دولت ترامپ گفت: از سال گذشته برای اولین بار خانم نیکی هیلی اعلام کرد که اگر شورای حقوق بشر سازمان ملل دست از خصومت علیه اسرائیل برندارد آمریکا از عضویت در این شورا خارج خواهد شد.

وی افزود: این قضیه ادامه یافت و حتی تقریبا آمریکایی‌ها حق عضویت خود را لغو کرده بودند تا اینکه ماجرای جدا کردن کودکان مهاجران به آمریکا از خانواده‌های‌شان و برخوردهای اخیر اسرائیلی‌ها علیه فلسطینی‌ها پیش آمد. این حوادث باعث شد که شورای حقوق بشر سازمان ملل تحت فشار افکار عمومی و برخی دولت‌های خارجی ناچار شد اقدامی را علیه رفتار بی‌رحمانه اسرائیلی‌ها علیه فلسطینیان انجام دهد.

بیگدلی اظهار کرد: این مسئله زمینه را برای خروج آمریکا فراهم کرد و خانم هیلی اعلام کرد برخی کشورها مانند چین، کوبا، ونزوئلا و ... به دلیل نقض گسترده حقوق بشر نمی‌توانند عضو این شورا باشند و در این صورت عضویت آمریکا در چنین شورایی بی‌معناست.

این کارشناس مسائل بین‌المللی درباره اینکه آیا می‌توان این اقدام آمریکا را در راستای تشدید فشار در حوزه حقوق بشر به برخی کشورها از جمله ایران تلقی کرد، گفت: تصمیمات شورای حقوق بشر توضیحی و تشریحی است و تنبیهی و توبیخی نیست. بنابراین این شورا نمی‌تواند اقدام خاصی علیه برخی کشورها انجام دهد و فقط می‌تواند با صدور بیانیه‌‌ها و اعلامیه‌هایی یک کشور را ناقض حقوق بشر اعلام کند که در مورد ایران بارها این کار را انجام داده است و فراتر از این هم نمی‌تواند کار خاصی کند.

بیگدلی با بیان اینکه موضوع خروج آمریکا از این شورا مسئله مهمی است، گفت: آمریکا بخش عمده‌ای از هزینه سازمان ملل و سازمان‌های وابسته به این سازمان را پرداخت می‌کند و ترامپ هم بارها بر بی‌فایده بودن این سازمان‌ها تأکید کرده و این خروج به نوعی زنگ هشداری به سازمان‌های بین‌المللی است.

وی عنوان کرد: البته ترامپ گفته بود حتی اگر لازم باشد آمریکا از سازمان ملل خارج می‌شود اما نمی‌تواند این کار را بکند زیرا در برخی شرایط حساس خود امریکا در شورای امنیت و مجمع عمومی به همراهی کشورها و اظهارنظر در موضوعات مختلف و وتو یا تصویب قطعنامه‌ها نیاز دارد و ناچار است در سازمان ملل بماند. ولی در خصوص شورای حقوق بشر از ابتدای ورود ترامپ از آن خرده‌گیری می‌کرد و نیکی هیلی هم به عنوان فدایی اسرائیل وارد صحنه مقابله با این شورا شد و از این جهت آمریکا روزی بالاخره دست به چنین اقدامی می‌زد و این خروج به نوعی قابل پیش‌بینی بود.

بیگدلی درباره ریشه‌های اصلی تمایل شدید ترامپ به خروج از سازمان‌ها و تعهدات بین‌المللی و تشدید یک‌جانبه‌گرایی گفت: ترامپ اعتقاد دارد رؤسای جمهور قبلی آمریکا نتوانستند حق و حقوق ملت آمریکا را تأمین کنند و آمریکا را با مشکلات شدیدی مانند بیکاری و کسری بودجه مواجه ساختند. آمریکا زمانی که ترامپ بر سر کار آمد با حدود 15هزار میلیارد کسری مواجه بود که البته حدود 12 هزار میلیارد دلار آن جبران شده و برای رفع بحران بیکاری نیز جلوی مهاجران خارجی از جمله مکزیکی‌ها را گرفته است. لذا هدف و توجیه اصلی ترامپ برای خروج از این سازمان‌ها و تعهدات بین‌المللی به زعم او بی‌فایده، بهبود شرایط اقتصادی آمریکاست.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha