رعایت اخلاق، مهم‌ترین عامل موفقیت در تبلیغ است
کد خبر: 3724367
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
دبیر انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه:

رعایت اخلاق، مهم‌ترین عامل موفقیت در تبلیغ است

گروه حوزه‌های علمیه ــ حجت‌الاسلام مرتضوی هشترودی گفت: یک مبلغ برای موفقیت باید چند ویژگی از جمله عالم بودن، مردم‌داری و شناخت مخاطب را داشته باشد، اما در میان همه این موارد مهم‌ترین مسئله اخلاق تبلیغ است.

رعایت اخلاق، مهمترین عامل موفقیت در تبلیغ است 

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مرتضوی هشترودی، دبیر انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا؛ گفت: تبلیغ همانند انتقال پیام دارای سه بخش است؛ مبلغ، پیام تبلیغی و گیرنده پیام یا همان مخاطب و مستمع.

وی افزود:، چون پیام تبلیغی برای مخاطب تولید می‌شود باید متناسب با نیاز و علاقه‌مندی او تهیه و ارائه شود تا بتواند اثرگذاری لازم را داشته باشد.

مرتضوی هشترودی بیان کرد: خطابات قرآنی هم از سطوح مختلفی برخوردار است؛ گاهی می‌بینیم قرآن کریم انسان‌ها را با تعبیر «ایهاالناس»، گاهی با تعبیر «ای‌ها الذین آمنوا» و ... را مورد مخاطبه قرار می‌دهد و برای هر قشری پیام ویژه دارد و مبلغان و وعاظ ما هم باید پیام‌های گزینش شده برای هر قشر و گروه داشته باشند و نمی‌توان یک مطلب را برای همه اقشار بیان کنیم و توقع اثرگذاری هم داشته باشیم.

دبیر انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه اظهار کرد: از دیگر مسائلی که باید در تبلیغ رعایت شود زمان و مکان تبلیغ است و مبلغ نباید از زمان عقب بیفتد؛ گاهی می‌بینیم که مشکلی در فضای فرهنگی و دینی ایجاد و با شبهه‌ای مطرح می‌شود، اما بلافاصله پاسخ آن داده نمی‌شود که می‌تواند آسیب محسوب شود.

مرتضوی هشترودی ادامه داد: یکی از گرفتاری‌ها و مشکلات بزرگ در عرصه فرهنگی و تبلیغی این موضوع است که مردم رفتار دولت و دولتمردان را با دین اسلام و کارکرد آن ممزوج کرده‌اند و همین مسئله می‌تواند تصورات نادرست و باطلی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه در برخی روایات فقر را عامل زائل‌کننده ایمان برشمرده و فرموده که وقتی فقر از دری وارد شد ایمان از آن بیرون می‌رود افزود: مشکلات زیادی به خصوص در عرصه اقتصادی ایجاد شده و مردم وقتی این مسائل را می‌بینند با تحلیلی نادرست، میان رفتار و تصمیم گیری‌های دولت با آنچه طبق دستورات اسلام است تفاوت و تمایز قائل نمی‌شوند. در حالی که این تحلیل سطحی‌نگرانه است و نباید گرفتاری‌ها را به گردن اسلام بیندازیم و تصور کنیم اسلام فاقد کارآیی برای مدیریت جامعه است.

دبیر انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه علمیه با بیان اینکه تبلیغ دارای وجوه مختلف است و صرفا به تبلیغ منبر و خطابه منحصر نمی‌شود بیان کرد: باید تبلیغ از طریق رسانه‌ها و حتی بازی‌های انیمیشنی و ... متناسب با فرهنگ بومی و اسلامی ما انجام شود، ولی متاسفانه از زبان هنر و فیلم و سریال و ... کمتر در تبلیغ استفاده کرده‌ایم و بیشتر به تبلیغ سنتی و منبر اکتفا کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه البته منبر جای خاص خود و اثرگذاری خود را دارد اظهار کرد: در کنار آن باید روش‌های دیگر را هم بازبینی و بر اساس آن عمل کنیم.

هشترودی با تاکید بر اینکه زبان تبلیغ باید به‌روز باشد تصریح کرد: شرط بلاغت یک پیام آن است که به زبان روز باشد.

دبیر انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه با بیان اینکه کوتاهی و قصور برخی از مسئولان کشور ربطی به دین و دینداری ندارد بیان کرد: یکی از مشکلاتی که برخی از مبلغان بیان می‌کنند همین مسئله است در صورتی که باید برای مردم این موضوع به خوبی تبیین شود.

مرتضوی هشترودی یکی دیگر از عوامل موفقیت در تبلیغ را عامل بودن برشمرد و تصریح کرد: داستان معروفی وجود دارد که مادری نزد پیامبر (ص) مشرف شد و گفت که فرزندش را از خوردن خرما نهی و او را نصیحت کند، ولی پیامبر فرمود که فردا باید بیاید و وقتی علت آن را سؤال کردند. ایشان فرمود: من امروز خودم خرما خورده‌ام و خرما خورده کی می‌تواند نهی رطب کند.

وی افزود: اگر مبلغ و واعظی خودش مرتکب برخی رذائل باشد مطمئنا از دید مردم پنهان نیست و بر روی تبلیغ او اثرگذار است البته از طرف دیگر هم باید برای مردم تبیین شود که مبلغان هم معصوم نیست و حتما مانند دیگران اشکالاتی دارند، ولی وظیفه مبلغ در این کار بسیار سنگین‌تر از دیگران است.

مرتضوی هشترودی با تاکید بر خودسازی درونی مبلغ تصریح کرد: مبلغان و عالمان دینی ما در گذشته نوعا افرادی اهل ریاضت و سیر و سلوک الی الله بودند و حتی در این مسیر ریاضت می‌کشیدند و این مسئله باید برای همه ما روحانیون الگو باشد.

دبیر انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه علمیه بر لزوم توجه به اخلاق تبلیغ تاکید کرد و ادامه داد: یک مبلغ برای موفقیت باید چند ویژگی از جمله عالم‌بودن، مردم‌داری و شناخت مخاطب را داشته باشد، اما در میان همه این موارد مهم‌ترین مسئله اخلاق تبلیغ است.

وی تاکید کرد: ممکن است مبلغی یک ساعت و کمتر و بیشتر صحبت کند، ولی گاهی با یک رفتار خوب چندین برابر این سخنرانی تاثیرگذار باشد و مردم از او الگو بگیرند.

مرتضوی هشترودی تصریح کرد: موعظه و سخنرانی و تبلیغ فقط صدا و سخن و کلام علمی و خوب نیست و بیش از همه رعایت مسائل اخلاقی است که در مخاطب اثر لازم را دارد.

انتهای پیام

captcha