همایش «مثل چمران» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد
کد خبر: 3724390
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۳
به مناسبت سالروز شهادت شهید چمران؛

همایش «مثل چمران» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد

گروه فرهنگی- همایش «مثل چمران» به مناسبت سالروز شهادت شهید مصطفی چمران، با حضور جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

همایش «مثل چمران» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد
به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، همایش «مثل چمران» به مناسبت سالروز شهادت شهید مصطفی چمران با حضور حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و علیرضا زاکانی، رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس شامگاه، 31 خردادماه در تالار دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
در آغاز این مراسم بذر افشان، رئیس سازمان بسیج اساتید خراسان رضوی ضمن گرامیداشت یاد شهید چمران عنوان کرد: بسیج اساتید دانشگاه و مراکز آموزش عالی کشور در زمانی که ساختاری با عنوان بسیج اساتید در کشور وجود نداشت، در سال 75 برای اولین بار در دانشگاه فردوسی و با تشکیلاتی خودجوش شکل گرفت.
بذرافشان در همین راستا با اشاره به پیگیری سایر دانشگاه‌های کشور برای تشکیل بسیح اساتید و الگوگیری از دانشگاه فردوسی اضافه کرد: پس از این پیگیری‌ها ازمان بسیج اساتید کشور در آذرماه 1380 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و رسمیتی سازمانی پیدا کرد.
رئیس بسیج اساتید خراسان رضوی در رابطه با علت نام‌گذاری روز شهادت شهید چمران به روز بسیج اساتید نیز توضیح داد: در دیداری که اساتید بسیجی با رهبر معظم انقلاب داشتند، این پیشنهاد مطرح شد و با موافقت ایشان این روز به نام بسیج اساتید ثبت شد.
وی با اشاره به تلاش‌های 9ماهه برای برگزاری اولین همایش دانشگاهی، علمی و فرهنگی با موضوع شهید چمران، ادامه داد: این همایش با هدف شناخت ابعاد علمی، شخصیتی، تربیتی و هنری ایشان برگزار شد.
در ادامه، علیرضا زاکانی، رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس و عضو هیئت علمی گروه پزشکی هسته‌ای دانشگاه علوم پزشکی تهران با اظهار این مطلب که مسیر فعلی ما در پیشبرد انقلاب قابل ادامه یافتن نیست، ادامه داد: ما در سال 57 پرونده استبداد را بستیم و در سال 58 با نظام سلطه مقابله کردیم اما امروز برای ساختن جامعه‌ای اسلامی مبتنی بر مکتب امام خمینی(ره)، نیازمند انقلابی بزرگ‌تر از دو انقلاب قبلی هستیم.
وی با بیان اینکه سیر تحولات انقلاب از زمان رهبر انقلاب در مسیر رشد و تعالی بوده اما ایشان هنوز نسبت به شکل نگرفتن جامعه و دولت اسلامی گلایه دارند، اضافه کرد: انقلاب سوم، انقلابی است که نظام اسلامی قرار است در آن به مراحل تکامل خود دست یابد و دولت سازی اسلامی را تجربه کند.
زاکانی با تأکید به اینکه ما تاکنون در مسیری که انقلاب وعده داده بود حرکت کرده‌ایم اما نسبت به نقطه ایده آل فاصله داریم، بیان کرد: اگر دست روی دست بگذاریم و کاری نکنیم، به 50 سال گذشته باز خواهیم گشت بنابراین هیچ راهی جز طی مسیر تعالی با اراده پولادین وجود ندارد.
اهداف متعالی انقلاب اسلامی؛ علت استمرار آن
این جانباز دوران دفاع مقدس با توضیح چرایی ادامه یافتن انقلاب اسلامی با وجود همه فرازونشیب‌ها، اظهار کرد: هدف و شعارهای اساسی انقلاب اسلامی استقلال، آزادی، عدالت، پیشرفت معنوی، پیشرفت مادی، ظلم ستیزی و مظلوم نوازی است و چون انقلاب در مسیر رسیدن به این اهداف است، هم‌چنان به راه خود ادامه خواهد داد.
زاکانی با اشاره به هفت هدف یادشده، آن‌ها را برگرفته از مکتب امام خمینی(ره) و نگاه اجتهادی ایشان و رهبر معظم انقلاب برشمرد و تصریح کرد: اگر ما نتوانیم این هفت هدف را محقق کنیم، نمی‌توانیم انقلاب اسلامی را به مقصد برسانیم؛ بنابراین تحقق مکتب امام و متجلی کردن این هفت هدف که البته با آن فاصله زیادی داریم، از ضرورت‌های تغییر و تحول بزرگی است که باید توسط اندیشمندان انقلابی طراحی شود و اتفاق بیفتد.
زاکانی با اشاره به نگاهی که گروه‌های مختلف نسبت به مکتب امام خمینی(ره) دارند، توضیح داد: اگر به زمان پیش از انقلاب بازگردیم، کسانی که در جایگاه دشمنی با امام ایستاده بودند، امروز هم همین رویکرد را دارند؛ گروه‌هایی که پیش از امام خمینی(ره) قادر به مبارزه نبودند، پیرو دستگاه سلطنت بودند و صاحبان اسلام متهجر در کنار چهار گروه دیگری که مبارزه می‌کردند قرار داشتند اما پس از مدتی در جبهه دشمنی با انقلاب اسلامی قرار گرفتند که این رویکرد آنان تا امروز نیز ادامه دارد.

بزرگی یک ملت به وسعت فکر و میدان آرمان‌های اوست

در پایان نیز، حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تبریک روز بسیج اساتید و گرامیداشت سالروز شهادت شهید چمران، اساتید دانشگاه را مرجع فکری امروز جامعه، مروجان علم و سازندگان بنای اندیشه و تفکر در جامعه خواند و بیان کرد: هرچه زمان می‌گذرد، ما به مدد تجربه می‌فهمیم که بزرگی و عظمت یک ملت به وسعت جغرافیایی آن، سرمایه‌های مادی آن و یا کمیت‌ها نیست بلکه بزرگی یک ملت به وسعه فضای تفکر، شعاع اندیشه، و میدان آرمان‌ها و اهداف آن شناخته می‌‌شود.
وی با بیان اینکه اگر جامعه‌ای دارای رهبر، ملت، مکتب و دشمنی بزرگ باشد، جامعه‌ای بزرگ است، ادامه داد: ما همه این معیارها را داریم؛ بنابراین با توجه به این ویژگی‌ها، اساتید انقلابی، مؤمن و متفکر ما باید بنیادها و استوانه‌های مستحکم ذهن و قلب جامعه را بسازند چراکه آنان انقلاب ما بیش از هر زمان دیگری به استحکام بنیادهای فکری، اعتقادی خود نیازمند است و استادان با نفوذ معنوی و تأثیری که دارند می‌توانند این نیاز را برآورده کنند.
انتهای پیام

captcha