از شنا در آب های آلوده و ناامن تا اهمیت اسلام به اوقات فراغت
کد خبر: 3724410
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲

از شنا در آب های آلوده و ناامن تا اهمیت اسلام به اوقات فراغت

گروه جامعه ــ در ایام تابستان سهم بسیاری از کودکان و نوجوانان آب تنی در کانال های آب آلوده است و بدین ترتیب بهترین ظرفیت برای تربیت، تبدیل به بستری برای بزهکاری و انتقال تجربیات منفی و هدررفت استعدادها می شود.

از شنا در کانال های آب آلوده تا اهمیت اسلام به اوقات فراغت

به گزارش ایکنا؛ اوقات فراغت با دو کارکرد متفاوت می تواند هم بهترین بستر برای آموزش، پرورش و تربیت محسوب و هم به واسطه عدم مدیریت به  زمینه ای برای بزهکاری  بدل شود.

حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) می فرمایند: وقت هر انسان مؤمن سه قسمت است: یک وقت و ساعتی که برای مناجات و دعا و عبادت است؛ یک وقت و ساعتی که برای کسب معاش و در آمد است؛ یک وقت و ساعتی که برای تفریح و استفاده از لذت های حلال است و انسان عاقل جز در این سه مورد، وقت نمی گذراند یا کسب معاش یا قدم نهادن برای معاد و آخرت و یا لذت بردن در غیر حرام.

اسلام دین تعادل است و به تمام جوانب روحی و روانی انسان توجه دارد، در این بین برای اوقات فراغت اهمیت به سزایی قائل است و برای آن به اندازه عبادت و کار ارزش قائل است؛ به نحوی که در یکی از دعاهای امام سجاد(ع) می خوانیم: «اِنْ قدّرت لنا فراغاً من شغلٍ فاجعله فراغ سلامة لا تُدرکنا فیه تبعة و لاتلحقنا فیه سئمة؛ خداوندا! هرگاه برای ما فراغتی از کارها مقدر نموده باشی، پس آن را با سلامتی (از آفات) قرارده که در آن به گناهی آلوده نشویم و خستگی به ما رو نیاورد.»

 از سویی روایتى از پیامبر(ص) نقل شده است كه به صحابه خود فرمودند: «الهوا و العبوا فإنی اكره أن یَرى فی دینكم غلظة؛ به تفریح و بازى بپردازید؛ زیرا من دوست ندارم در دین شما سختگیرى دیده شود.» آنچه در این میان اهمیت دارد مدیریت اوقات فراغت و بهره مندی از آن به بهترین نحو است تا فرد ضمن داشتن ساعاتی خوش بتواند استفاده بهینه از زمان نیز برده باشد.

با نگاهی به تعالیم دینی می توان گفت که تفریح در نگاه اسلام در راستای فرایند تکامل و رشد شخصیت اسلامی‌ و انسانی و نشاط ‌آور است. تعادل در آن مهم است و نباید باعث خفت و سبکی عقل شود یا عقل را تعطیل کند. همچنین  لذت آن پایدار باشد و به شادی در آخرت نیز کمک کند.

کارشناسان نیز معتقدند از جمله کارکردها ی اوقات فراغت اصلاح رفتار و تعالی شخصیت انسان، توسعه مهارت های شناختی، فراهم کردن زمینه رشد اجتماعی، ضریب بالای موفقیت در آموزش احساس رضایت و تمدد اعصاب، ایجاد روحیه خودباوری و.. است.

ایام تعطیل تابستان از امروز آغاز شده است و میلیون ها دانش آموز سه ماه فرصت دارند تا به علایق خود رسیدگی کنند. وزات آموزش و پرورش به عنوان اولین متولی همه ساله با برنامه های مختلفی میزبا ن دانش آموزان در ایام تابستان می شود، شهرداری ها و نهادهای مختلف نیز طی سال های اخیر ورود خوبی به این جریان داشته اند اما آنچه حائز اهمیت است، تفاوت حد موجود با مطلوب است که اگر چه نسبت به سال های گذشته رو به رشد بوده است اما با آنچه نیاز نوجوانان و جوانان است تفاوت فاحشی دارد.

بسیاری از کلاس های آموزشی هزینه بر است و در این میان تنها خانواده هایی می توانند بهره مند باشند که تمکن مالی دارند؛ اگر چه مسئولان معتقدند هزینه خدمات اوقات فراغت ارائه شده بسیار پایین است اما شرایط اقتصادی بسیاری از خانواده ها، آنها را از پرداخت همین مبالغ به ظاهر ناچیز نیز محروم کرده است و سهم بسیاری از کودکان و نوجوانان آب تنی در کانال های آب آلوده می شود و بدین ترتیب بهترین ظرفیت برای تربیت تبدیل به بستری برای بزهکاری و انتقال تجربیات منفی و هدررفت استعدادها می شود.

آموزش و پرورش، تعلیم وتربیت و تربیت نسل توانمند برای آینده بیش از آنکه نیازمند شعار وسخنرانی باشد به برنامه ریزی نیاز دارد، در این میان باید توجه داشت جوانان غیوری که فردای ایران را با دست توانمندشان رقم می زنند صرفا از خانواده های متمکن نیستند بلکه توجه جامع به تمام اقشار جامعه می تواند ما را در بهره بردای از تمام ظرفیت های کشور یاری رساند.

انتهای پیام

captcha