روایتگری در ژانر دینی، نسبت به درام‌نویسی اولویت دارد/ علت رواج آثار بی‌کیفیت دینی در صداوسیما
کد خبر: 3724418
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴
بازیگر «مختارنامه» و «رستاخیز» در گفت‌وگو با ایکنا:

روایتگری در ژانر دینی، نسبت به درام‌نویسی اولویت دارد/ علت رواج آثار بی‌کیفیت دینی در صداوسیما

گروه فرهنگی- بازیگر نقش مسلم بن عقیل در فیلم «رستاخیز» گفت: در تولید آثار دینی، روایتگری نسبت به درام‌نویسی اولویت دارد، بنابراین اولویت با داستان‌های دراماتیک و تراژیکی است که در خود قرآن و زندگی ائمه(ع) وجود دارد و تا از این ظرفیت روایتگری استفاده نکرده‌ایم، لزومی ندارد خودمان درامی با چاشنی مباحث دینی بنویسیم.

برای جمعه یکم تیر-عکس اضافه می شود///روایتگری در ژانر دینی، نسبت به درام نویسی اولویت دارد/علت رواج آثار بی‌کیفیت دینی در صداوسیما

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علی عباسی مهندس عمران است و کار راه سازی می‌کند، از سال 1380 با توجه به علاقه‌اش، بازیگری در تئاتر را آغاز کرده است، اولین کار تصویری‌اش را در نقش یکی از سرداران سپاه مختار ثقفی در «مختارنامه» تجربه می‌کند و پس از مدتی در فیلم بین‌المللی «رستاخیز»، ساخته احمدرضا درویش، ایفاگر نقش مسلم بن عقیل می‌شود.
بازی در سریال‌ «بیدار باش» در ژانر دفاع مقدس به کارگردانی احمد کاوری، در سریال «یلدا» ساخته حسن میرباقری و سریال «آسمان من» اثر محمدرضا آهنج و همچنین اجرای تئاترهای متعدد از جمله دیگر سوابق علی عباسی، بازیگر سینما و تلویزیون است. به مناسبت روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی، فرصتی فراهم شد تا با وی در خصوص ظرفیت‌های مجموعه‌های تلویزیونی برای تبلیغ دین به گفت‌وگو بنشینیم.

برای جمعه یکم تیر-عکس اضافه می شود///روایتگری در ژانر دینی، نسبت به درام نویسی اولویت دارد/علت رواج آثار بی‌کیفیت دینی در صداوسیما
علی عباسی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ایکنا با تأکید به اینکه مجموعه‌های تلویزیونی می‌توانند بستری برای تبلیغ دینی باشند، توضیح داد: صداوسیما این ظرفیت را دارد که تاریخ و دین یک کشور را به کشورهای دیگر صادر کند؛ نمونه آن، سریال‌های کره‌ای برای مردم ایران هستند که باعث شدند ما با شرایط، اقلیم و فرهنگ این کشور آشنا شویم.
وی با بیان اینکه صنعت سینما و تصویر کارآمدترین ابزار برای انتقال دین و فرهنگ است و حتی از تبلیغ روحانیون نیز تأثیر بیشتری دارد، ادامه داد: اگر از این روش استفاده کنیم، نتایجش تا سال‌های سال در ذهن‌ها خواهد ماند همان‌طور که تجربه سریال «یوسف پیامبر» و «مختارنامه» که به کشورهای آسیای میانه، ترکیه، عراق و ... رفت و مورد استقبال قرار گرفت، این مطلب را تأیید می‌کند.
قرآن و زندگی ائمه(ع)؛ منبع نگارش فیلمنامه
بازیگر سریال «مختارنامه» با بیان این مطلب که ما داستان‌های دراماتیک متعددی در قرآن، زندگی امامان و تاریخ دینی‌مان داریم که برای ساخت فیلم و سریال باید مورد استفاده قرار گیرند، ادامه داد: به همین خاطر ما نیازی نداریم که در ژانر اجتماعی، پیامی دینی را به صورت مستقیم بیان کنیم چراکه خود دین، منابع دینی، تاریخ امامان و ... ظرفیت‌های قابل توجهی برای نگارش فیلمنامه‌های موفق دارند؛ علاوه بر آن‌که بیان مستقیم پیام دینی می‌تواند اثر عکس داشته باشد.
عباسی در همین راستا با بیان اینکه در تولید آثار دینی، روایتگری نسبت به درام‌نویسی اولویت دارد، ادامه داد: بنابراین اولویت با داستان‌های دراماتیک و تراژیکی است که در خود قرآن و زندگی امامان ما وجود دارد و ما تا از این ظرفیت روایتگری استفاده نکرده‌ایم، لزومی ندارد خودمان درامی با چاشنی مباحث دینی بنویسیم.
وی در همین راستا اضافه کرد: به جای آن‌که نصیحت‌ها به صورت مستقیم در فیلم‌های اجتماعی بیان شود، می‌توانیم تاریخ 1400 ساله زندگی ایرانیان با دین اسلام و رشادت‌های اتفاق افتاده در تاریخ دینی را سوژه مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌ها قرار دهیم البته به این معنا نیست که آثار ژانر اجتماعی از مضامین دینی تهی باشند چراکه عشق به خدا، دین و راه هدایت در ذات همه انسان‌ها هست و جداکردن این ویژگی انسانی از فیلم‌ها ممکن نیست.
بی‌توجهی به اقشار مختلف یکی از علل أفت مخاطبان تلویزیون است
بازیگر سریال «بیدار باش» در بخش دیگری از این گفت‌وگو با انتقاد از رویکرد صداوسیما در خصوص عدم توجه به همه اقشار جامعه بیان کرد: نتیجه این رویکرد آن شده که سریال‌های تلویزیونی شبیه به هم باشند و به همین دلیل، مخاطب و حتی برخی هنرمندان از تلویزیون دور شوند.
وی در همین راستا ضمن تقدیر از سریال پایتخت، به عنوان اثری متفاوت و موفق در صداوسیما، ادامه داد: سریال‌های شبیه پایتخت که زندگی اکثریت مردم به عنوان انسان‌هایی ساده، معمولی و پایبند به اصول سنتی را به تصویر کشیده‌اند تأییدی بر این مطلب هستند که برنامه‌های صداوسیما درصورت توجه به همه اقشار و اکثریت مردم، می‌تواند مورد استقبال مردم قرار گیرد و از گرایش مردم به شبکه‌های ماهواره‌ای جلوگیری کند.
بازیگر نقش مسلم بن عقیل در «رستاخیز»، ناشایستگی مسئولان را علت خلأ موجود در حوزه آثار دینی تلویزیونی و سینمایی دانست و با اشاره به فیلم «رستاخیز» اظهار کرد: آقای احمدرضا درویش، هم هزینه ریالی و هم 10 سال از عمرشان را پای این کار گذاشتند و فیلمی تولید کردند که همه عوامل باتوجه به کیفیت این کار، امیدوار بودند که حضورشان در آن، سکوی پرتابی برای آینده‌شان شود اما رویکرد برخی مدیران که از هنر چیزی نمی‌دانند و می‌خواهند نگاه خود را به جامعه القا کنند، باعث شد این فیلم مهجور بماند و عوامل آن ناامید و افسرده شوند؛ برای من جالب است که آن‌ها چطور می‌توانند با وجود مجوزهایی که فیلم‌ها دارند، آن‌ها را تخطئه کنند و تصمیم بگیرند که مردم چه فیلمی ببینند یا نبینند.

برای جمعه یکم تیر-عکس اضافه می شود///روایتگری در ژانر دینی، نسبت به درام نویسی اولویت دارد/علت رواج آثار بی‌کیفیت دینی در صداوسیما
وی در همین راستا اضافه کرد: آقای درویش فیلمی در ژانر دفاع مقدس آماده ساخت داشتند اما چون «رستاخیز» اکران نشد، گفتند دیگر فیلم نمی‌سازند.
عباسی در همین راستا اضافه کرد: عده‌ای با وجود نظر مثبت علمای دینی از جمله امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب در خصوص نشان دادن تصویر بزرگان دینی غیرمعصوم، خود را از آنان متدین‌تر می‌دانند و نسبت به فیلم رستاخیز جبهه می‌گیرند؛ این افراط و تفریط‌ها یکی از موانع تولید و اکران آثار تلویزیونی و سینمایی با کیفیت و موفق دینی است.
علت رواج آثار بی‌کیفیت دینی در تلویزیون
این بازیگر سینما و تلویزیون رویکرد برخی مدیران در صداوسیما و نبود فیلمسازان متدین و حرفه‌ای را علت رواج آثار دینی بی‌کیفیت در صداوسیما دانست و ادامه داد: این شرایط باعث شده تا افرادی که صرفاً به فکر منافع شخصی هستند و علم و تجربه‌ای ندارند، وارد عرصه ساخت فیلم و سریال شوند و در نتیجه با تولید آثار بی‌کیفیت مخاطبان را از برنامه‌های دینی و تلویزیون دل‌زده کنند.
عباسی با ابراز این مطلب که امروز افراد باتجربه، توانمند، معتقد و از نسل دفاع مقدس که توان ساخت آثار تلویزیونی و سینمایی با کیفیت و موفق دینی را دارند، خانه‌نشین هستند، اضافه کرد: خلأ آثار دینی با کیفیت و موفق، زمینه را برای دین‌ستیزی فراهم کرده است؛ بنابراین ما اگر بخواهیم با تولید آثار سطحی و شعارزده در تلویزیون پیش برویم، قطعاً مخاطبمان را از دست خواهیم داد و شرایط بدتر خواهد شد.
وی رسالت صداوسیما در گسترش زندگی دینی و مقابله با دین‌ستیزی را بسیار بزرگ و مهم خواند و افزود: برای تغییر شرایط، باید انقلابی در این حوزه به پا شود و زمینه برای فعالیت افراد توانمند، معتقد و حرفه‌ای که می‌توانند آثار دینی با کیفیت بسازند، فراهم شود.
رویکرد صداوسیما باید فرهنگی باشد، نه امنیتی
این بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه نگاه مدیریتی در صداوسیما باید فرهنگی باشد و نه امنیتی، گفت: مردم ایران از ابتدا دیندار بوده‌اند و هیچ‌وقت سلطه کشور دیگری را تحمل نکردند؛ این دینداری و روحیه دینی در ذات ایرانیان است، همین مردم انقلاب کردند و همین‌ها با چادر از سرکشیدن رضاخان و کاپیتولاسیون مقابله کردند؛ بنابراین کافی است ما با رویکرد و نگاه صحیح، به دور از اعمال سلیقه شخصی، این پتانسیل را با استفاده از ظرفیت صداوسیما و صنعت سینما احیا کنیم.
وی در پایان و به عنوان جمع‌بندی سخنانش بیان کرد: با رویکردی هنری و فرهنگی، بدون اعمال سلیقه شخصی و همچنین با استفاده از داستان‌های قرآنی و زندگی امامان در تولید آثار تلویزیونی و سینمایی می‌توانیم فضا را تلطیف کنیم و شاهد اقبال مردم به صداوسیما و آثار تلویزیونی و سینمایی دینی باشیم.
انتهای پیام

captcha