اهدای قرآن کتابت شده به دست ۱۱۴ خوشنویس همدانی به حرم امام علی(ع)
کد خبر: 3730876
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴

اهدای قرآن کتابت شده به دست ۱۱۴ خوشنویس همدانی به حرم امام علی(ع)

گروه فعالیت‌های قرآنی - قرآن کتابت شده توسط ۱۱۴ خوشنویس همدانی به حرم امیرالمومنین(ع) در نجف اهدا می‌شود.

قرآن کتابت شده به دست 114 خوشنویس همدانی به حرم امام علی(ع) اهدا می‌شود

جواد مومنی، کاتب و استاد خوشنویسی همدانی که به تازگی کار کتابت قرآن کریم توسط 114 خوشنویس از هنرجویان خود را رهبری کرده است با حضور در دفتر ایکنا از مراحل کتابت این قرآن که دومین قرآن کتابت شده در استان همدان است و قرار است به حرم حضرت امام علی علیه السلام اهدا شود گفت.

ایکنا: آقای مومنی خودتان را معرفی کنید و از سابقه‌ای که در هنر خوشنویسی دارید بگویید
جواد مومنی هستم متولد 1351 در همدان. کار خوشنویسی را از سال 1367 آغاز کردم، از اساتیدی چون احمد عالیا منش، احمد تیموری، علی شیرازی و امیر احمد فلسفی در خط نستعلیق و در خط نسخ از اساتیدی چون محمد قربانی، محسن عبادی و ناصر طاووسی بهره گرفتم و در خط ثلث نیز علی رضائیان از اساتیدم بود.
از سال 1380 تاکنون مدرس رسمی انجمن خوشنویسان همدان، از سال 84 تا 95 به مدت 9 سال بازرس انجمن خوشنویسان همدان، عضو شورای انجمن نیز هستم، 9 سال است که مدرس خوشنویسی در حوزه هنری هستم، هم‌چنین سه سال است که عضو شورای عالی سازمان بسیج هنرمندان کشور هستم.
به دلیل اینکه در کلاس های متعددی که در همدان و شهرهای دیگر شرکت داشتم توانستم خوشنویسان متعددی را علاوه بر خط نستعلیق در رشته نسخ و ثلث آموزش دهم و به این هنر ترغیب نمایم.
چهارشنبه های هر هفته از صبح تا عصر کلاس خوشنویسی ام در موسسه فانوس هدایت برقرار است.
هم چنین دارای گواهینامه فوق ممتاز از انجمن خوشنویسان ایران و دارای درجه هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد کشور هستم، نمایشگاه‌های فردی زیادی برپا نمودم اما نمایشگاه گروهی خاصی که به مدت 7 سال است که سالانه برگزار می‌شود نمایشگاه اربعین است که از اربعین تا 28 صفر در همدان برقرار است.


ایکنا: علاوه بر تدریس چه فعالیت‌های دیگری در زمینه خوشنویسی داشته‌اید؟
علاوه بر تدریس که بیشتر زمان خود را در آن صرف کردم داوری بخش های مختلفی را به عهده داشته ام.
به طور کلی از سال 70 با استاد حاج حسن قربانی همکاری خود را جهت کتیبه نگاری اماکن مقدسه، مساجد، حسینیه ها و تکایا آغاز کردم. تاکنون بالغ بر 650 محراب مسجد و تعداد زیادی کتیبه در حسینیه ها و اماکن متبرکه را خطاطی کردم، محراب‌های امامزاده کوه، حوزه علمیه مریانج، مسجد جامع مریانج، امامزاده عبدالله قبل از بازسازی، شاهزاده حسین (کتیبه های داخلی، گچ بری ها و آیینه کاری ها).
یک کتاب شعر از استاد حاج حسین هجران همدانی که شامل 110 رباعی که توسط بنده خوشنویسی شده است به چاپ رسیده است.

قرآن کتابت شده به دست 114 خوشنویس همدانی به حرم امام علی(ع) اهدا می‌شود

ایکنا: کتابت این مصحف شریف از کی و چگونه آغاز شد؟
در سال 96 فراخوانی برای کتابت این قرآن انجام شد که 114 نفر از دوستان برای این طرح برگزیده شدند.
این قرآن در 624 صفحه به کتابت درآمده است و هر صفحه شامل 13 خط که پایان هر صفحه نیز به پایان آیه ختم شده است. نوع خط آن نسخ ایرانی است و عنوان سوره ها جداگانه طراحی شده است و در پایان آیات نیز به جای شماره آیه به اسم جلاله «الله» ختم می‌شوند.
تذهیب این مصحف توسط خانم رها شکری انجام شده که علاوه بر حاشیه صفحات، ابتدای سوره حمد و 5 آیه اول سوره بقره نیز تذهیب کاری شده است، صحافی آن توسط استاد عباس باخدا انجام شده که بابت آن هیچ هزینه ای دریافت نکردند و تمام هزینه های جانبی آن را خود متحمل شدند و برای انتخاب چرم آن از بهترین چرم گاوی استفاده کرده اند که اهدایی حاج حسن درفشی است.
وزن این مصحف شریف 11 کیلوگرم و 580 گرم است. در تولد حضرت زهرا (س) کار جمع آوری شد و به دست بنده رسید در ایام نوروز ویراستاری و چک کردن نهایی صفحات انجام شد، در میلاد امام علی (ع) به اتمام رسید، چون صفحات به صورت تک برگی نوشته شده بودند باید با ظرافت پِرِس می‌شد، در ایام شهادت حضرت زینب(س) در روز سیزده بدر امسال کار چسباندن صفحات را انجام دادم.
در ایام عید مبعث کار برای صحافی ارسال شد و نهایتا قرار بر این شد که در نیمه شعبان از این قرآن کریم رونمایی شود که همزمان دومین نمایشگاه خط نسخ کاتبان این مصحف افتتاح شد.
این مصحف در میلاد امام حسن مجتبی به پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان برده شد و مورد تقدیر قرار گرفت، هم چنین این مصحف توسط تعدادی از کاتبان کلام الله در اوایل تیرماه جهت تبرک به آستان مقدس حضرت ثامن الحجج (ع) انتقال داده شد.
این مصحف نهایتا پس از برگزاری جشن ولایت در روز عید غدیر که برنامه ای کشوری است مجددا رونمایی می‌شود و سپس به حرم حضرت امیرالمومنین(ع) اهدا می‌شود.

قرآن کتابت شده به دست 114 خوشنویس همدانی به حرم امام علی(ع) اهدا می‌شود
ایکنا: مرکز کتابت قرآن کریم چگونه و از چه زمانی در همدان راه‌اندازی شد؟
اولین قرآنی که به کتابت رسید در ابتدا دعوتی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی همزمان با ترتیل خوانی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان در سال 95 مبنی بر کتابت صفحاتی از قرآن کریم در کنار این مراسم صورت گرفت، که بنده اعلام کردم هنرجویانم توانایی کتابت30 جزء قرآن کریم را دارند که به لطف خدا کتابت کل قرآن در 30 روز ماه مبارک انجام شد و رونمایی از این مصحف شریف توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری برنامه ریزی شد تا این مصحف به حرم حضرت عباس(ع) در کربلای معلی اهدا شود.
پس از رونمایی که صورت گرفت با توجه به استقبال خوب شرکت کنندگان شهرداری همدان بر آن شد تا در مرکز همایش‌های قرآنی و بین المللی مرکز کتابتی راه اندازی شود که این مرکز از آن تاریخ به بعد به طور دائم برای خوشنویسان در تالار قرآن برقرار است.
در کتابت این قرآن 94 خوشنویس شرکت کردند، الگوی استفاده شده در این کتابت خط نسخ ایرانی از خطوط استاد میرزا احمد نیریزی بود، شامل 782 صفحه بدون تذهیب و توسط استاد عباس با خدا صحافی شد.
این قرآن همزمان با ایام شهادت امام علی (ع) در سال 96 به کربلای معلی منتقل شد.
مرکز طبع و نشر قرآن کریم با هدف ارتقا بخشیدن به سطح کیفی و کمی خط نسخ و ثلث برآن شد تا اساتید طراز اول کشور را جمع آوری کند، طی فراخوانی علاقمندان این رشته را دعوت به همکاری کرد از همدان بنده و آقای نظام علی مرادی در کلاس های این مرکز شرکت کردیم، مجموعا 120 خوشنویس خط ثلث و 150 خوشنویس خط نسخ از سراسر کشور در این کلاس‌ها حضور داشتند.
از افتخارات همدان همین بس که توانسته اولین شعبه کتابت قرآن کریم زیر نظر دارالکتابه را در سال 95 تاسیس کند.


ایکنا: کار دیگری در زمینه کتابت قرآن کریم در دست انجام دارید؟
این قرآن هم به همت سازمان فرهنگی شهرداری توسط 30 خوشنویس که هر خوشنویس یک جزء را کتابت می‌کنند انجام می‌شود، این مصحف شریف به حرم امام حسین(ع) اهدا می‌شود.

ایکنا: کار برای  قرآن برای شما و زندگی‌تان  برکاتی داشته است؟
زمانی که در حال ساخت منزل شخصی ام بودم و خود در انجام کار ساخت و ساز نیز حضور داشتم در پی یک حادثه انگشت سبابه دست راستم دچار آسیبی شدید شد به گونه ای که یقین داشتم انگشتم قطع شده است، اما به لطف خدا انگشتی که در کار کتابت اصل بود بعد از دو ماه آتل بندی دیگر مشکلی نداشت، در آن دوره نیز همچنان کار کتابت و آموزش خوشنویسی به هنرآموزانم برقرار بود.

یک بار هم پسر کوچکم از پشت بام طبقه دوم به پایین پرت شد، تصور زنده ماندنش سخت بود، اما بازهم لطف خدا شامل حال ما شد و برای پسرم اتفاقی نیفتاد، پسرم می‌گفت گویی کسی مرا در بغل خود نگه داشت.
انتهای پیام

 

captcha