ما مقصر 60 درصد دردهای ستون فقرات مردم هستیم
کد خبر: 3732792
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
حافظی تصریح کرد:

ما مقصر 60 درصد دردهای ستون فقرات مردم هستیم

گروه سلامت ــ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله با تأکید بر اینکه 60 درصد مشکلات مربوط به ستون فقرات با آموزش قابل پیشگیری است، گفت: ما مقصر هستیم که این آموزش‌ها را ارائه نکرده‌ایم.

رحمت‌الله حافظی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله در گفت‌وگو با ایکنا؛ با تأکید بر اینکه برخی بیماری‌ها قابل پیشگیری نیست که باید مسئله درمان برای آنها انجام شود و با توجه به نیازهای کشور لازم است پزشکان خیر در حوزه درمان افراد نیازمند وارد شوند، گفت: اما بخش قابل توجهی از مشکلات و بیماری‌های اسکلتی، عضلانی و مفاصل قطعا قابل پیشگیری هستند.

وی تصریح کرد: 60 درصد از دردهای ستون فقرات و کمر قابل پیشگیری است و با داشتن یکسری اطلاعات و رعایت بایدها و نبایدها در فعالیت‌های روزمره زندگی می‌شود از 60 درصد دردهای کمر پیشگیری کرد.

ما مقصریم/ باید پیشگیری را به مردم یاد دهیم

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله به گستردگی مشکلات مربوط به کمر و ستون فقرات در کشور اشاره کرد و گفت: مردم مقصر نیستند بلکه ما به عنوان متخصصان و کسانی که علم این موضوع را داریم مقصر هستیم که کوتاهی کرده و پیشگیری را به مردم آموزش نداده‌ایم. این ما پزشکان و دانشگاه‌های علوم پزشکی هستیم که باید با مردم ارتباط بیشتری برقرار و به آنها در پیشگیری از بیماری کمک کنیم؛ کوتاهی از ما است.

وی در ادامه به نقش مهمی که سازمان‌های مردم نهاد و NGO ها می‌توانند در زمینه پیشگیری ایفا کنند اشاره کرد و گفت: برای اولین بار مؤسسه ملی ندای سلامت مرهم در زمینه پیشگیری از بیماری‌های مربوط به ستون فقرات وارد عمل شده و با اهتمامی که این مؤسسه خیریه دارد و ارتباط خوبی که با دانشگاه‌های علوم پزشکی برقرار کرده است امیدواریم در سفرهای پزشکان مرهم به نقاط محروم کشور بتوانیم نقش پیشگیری را پررنگ‌تر برای مردم ایفا کنیم.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی که مدت‌ها اقدامات خیرخواهانه و بشردوستانه داشته و اکنون عضو مؤسسه ملی ندای سلامت مرهم است، در خصوص فعالیت این مؤسسه خیریه در زمینه پیشگیری گفت: هدف از فعالیت در مرهم این است که افراد تخصص و وقت خود را کنار هم جمع کنند و بتوانیم گامی را برای خدمت به مناطق محروم برداریم.

وی ادامه داد: طی چندین سال در مناطق محروم بیماران را شناسایی و برای درمان به تهران اعزام می‌کردیم. این افراد در تهران اسکان داده شده و درمان آنها به صورت رایگان توسط افرادی که وقت و تخصصشان را وقف کرده بودند صورت می‌گرفت. کم کم کار را وسعت دادیم تا اینکه به گروه دکتر کلانتر هرمزی(مؤسسه مرهم) که از سال‌ها قبل کار خود را برای خدمت به مناطق محروم آغاز کرده بود پیوستیم.

حافظی ادامه داد: طی سه سفری که همراه با گروه مرهم انجام دادیم متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی هم به گروه جراحان فک و صورت که از نخبه‌ترین افراد در این حوزه هستند الحاق شدند و برای درمان دردها‌ی اسکلتی، عضلانی و مفاضلی است به مناطق محروم رفتیم تا اینکه در آخرین سفر گروه مرهم که تیرماه سال جاری به بیرجند صورت گرفت بحث پیشگیری هم در دستور کار قرارگرفته به صورت جدی آغازشد.

وی با اشاره به اینکه این برای اولین بار است که موضوع پیشگیری وارد فعالیت ما می‌شود، گفت: در سفر بیست و دوم گروه مرهم علاوه بر درمان، اولین نشست با محوریت پیشگیری از بیماری‌های با مدیران استان خراسان جنوبی برگزار و آموزش‌های پیشگیری از مشکلات اسکلتی، عضلانی، دردهای کمر، گردن و زانو به آنها ارائه شد که و مورد استقبال قرار گرفته است. البته نقاط ضعف و قوت نشست‌ها بررسی می‌شود تا در نشست‌های بعدی نقاط ضعف را برطرف کنیم.

این عضو مؤسسه ملی ندای سلامت مرهم با تأکید بر اینکه اولین جلسه با محوریت پیشگیری برای مدیران برگزار شد تا آنها نیز اطلاعات دریافت شده را به بدنه اداره‌های خود منتقل کنند، گفت: البته روابط عمومی دستگاه‌ها نیز دعوت شدند تا از اطلاعات این نشست استفاده کنند و مطالب آموزشی این نشست نیز در سایت دانشکده‌های علوم پزشکی بارگذاری شده تا مردم هم بتوانند این مطالب را دریافت کنند.

نقش فراموش شده آموزش مردم محور

وی تصریح کرد: این شروع کار است و در سفرهای بعدی امیدواریم بتوانیم علاوه بر مدیران استانی با مردم هم چنین نشست‌هایی را برگزار کنیم. به هر حال این اقدام خوبی بود که به عنوان اولین گام مؤسسه مرهم برداشته است. باید نقش آموزش مردم پایه یا مردم محور را پررنگ‌تر کنیم تا کوتاهی سال‌های گذشته جبران شود؛ مقصر هستیم.

 انتهای پیام

captcha