فرهنگ قوی ایران تحت تاثیر ورود گردشگران قرار نمی‌گیرد
کد خبر: 3733860
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
نایب رئیس شورای راهبردی توسعه گردشگری استان:

فرهنگ قوی ایران تحت تاثیر ورود گردشگران قرار نمی‌گیرد

گروه سیاست و اقتصاد - نایب رئیس شورای راهبردی توسعه گردشگری خراسان رضوی تصریح کرد: فرهنگ کشور ما به اندازه‌ای قوی است که نمی‌تواند تحت تاثیر ورود تعدادی گردشگر و زائرانی قرار گیرد که برای زیارت و تفریح به این کشور سفر می‌کنند.

فرهنگ قوی ایران تحت تاثیر ورود گردشگران قرار نمی‌گیردمسعود منتجبی، مدرس گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه بینالود، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در ادامه تصریح کرد: من معتقدم اگر ناهنجاری‌های کوچک و مختصری هم توسط گردشگران دیده شود، فرهنگ غنی و قوی ما اجازه نمی‌دهد که بر روی ایران تاثیرات منفی ایجاد کند.

وی گفت: اصولا گروهی که ایران را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند، افرادی هستند که نگاهشان به ایران به عنوان یک مقصد زیارتی و فرهنگی تاریخی است نه یک مرکز تفریحی؛ بنابراین این گروه از افراد خصوصیات مبتنی بر مسائل تاریخ، فرهنگ و مذهب را مورد توجه خود قرار می‌دهند و ما با کمترین ناهنجاری از سوی زائران و گردشگران مواجه هستیم.

نایب رئیس شورای راهبردی توسعه گردشگری خراسان رضوی تاکید کرد: کیفیتی که ما نسبت به حوزه شهرهای زیارتی دنیا داریم، در مشهد به شکل خیلی خوبی جود دارد و در حال ارائه است.

کیفیت خدمات ارائه شده در جذب مسافر کمک خواهد کرد

مدرس گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه بینالود با اشاره به فرهنگ پذیرایی از زائرین در شهری مانند مشهد که سالانه زائران زیادی به این شهر سفر می‌کنند، اظهار کرد: در واقع می‌توان این موضوع را در دو حوزه توجه به کیفیت خدمات و توجه به آداب میهمان پذیری بررسی کرد. بنابراین به صورت طبیعی کیفیت خدمات ارائه شده می‌تواند در جذب بیشتر مسافر و فرهنگ میهمان پذیری تاثیرگذار باشد.

منتجبی ادامه داد: کیفیت خدمات ما در سطح واحدهای اقامتی در حد واحدهای پذیرایی در سطح خدمات عمومی که در شهر وجود دارد، است که در واقع این پارامترها می‌تواند در جذب و رضایتمندی مسافر موثر باشد و در صورت رضایتمندی نیز قطعا در افزایش ماندگاری مسافر در مدت زمان بیشتر تاثیراتی را خواهد داشت.

وی لازمه این امر را آموزش عمومی در همه سطوح برای مجاورین دانست و عنوان کرد: این آموزش‌ها باید همه دستگاه‌هایی که در مشهد در حال ارائه خدمات به زائرین هستند را شامل شود؛ به عنوان مثال یک مسافر هنگامی که وارد مشهد می‌شود شاید پیش از آنچه که اقامت برای او تاثیر داشته باشد قطعا رفتار راننده تاکسی که در ابتدای ورود خود با او مواجه می‌شود، بسیار تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین باید در تمامی سطوح آموزش‌های لازم صورت گیرد و به این موضوع توجه بیشتری داده شود.

نایب رئیس شورای راهبردی توسعه گردشگری خراسان رضوی گفت: اصولا در کشورهایی مانند ایران که از منابعی مانند نفت برخوردار هستند، روند توسعه آن‌ها و خدماتی مانند گردشگری، برخورد با مسافران، گردشگران و زائرین به عنوان فاکتور بسیار مهم و تاثیرگذار بشمار می‌آید تا بتواند به این امر کمک کند و میهمان نوازی نیز به نوعی باشد که یک هنر و یک فاکتور مثبت تلقی شود و مسافر را ترغیب کند که در دفعات بعدی سفر خود نیز این شهر را انتخاب کند و یا ماندگاری خود را در این شهر افزایش دهد.

ایران ارزان ترین مقصد گردشگری است

مدرس گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه بینالود اظهار کرد: باید این موضوع مهم را دانست که در دنیا از جانب کشورهای غربی و دشمنان نظام جمهوری اسلامی نگاه منفی به ایران وجود دارد و این نگاه منفی با شدت و ضعف‌هایی همراه است اما همان هنر میهمان پذیری و برخورد خوب با میهمان و همچنین توجه به این نکته که ایران یکی از ارزان ترین مکان‌های گردشگری دنیا تلقی می‌شود، نکته بسیار مهمی است و باید به آن توجه ویژه‌ای داشت.

منتجبی ادامه داد: اگر این موارد را در کنار یکدیگر قرار دهیم و برنامه اصولی برای آن داشته باشیم و از این آثار مثبت بتوانیم استفاده کنیم، قطعا شاهد این موضوع خواهیم بود که بسیاری از گردشگرانی که به کشور ما سفر می‌کنند، هنگامی که  این کشور را ترک می‌کنند به این نکته اشاره دارند که شرایط و ویژگی‌های ایران با آنچه که در دنیا در خصوص آن تبلیغ می‌شود، متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین لازم است بدانیم که بیشتر توجه ما باید به گردشگران و مسافرین شرق و کشورهای همسایه باشد چرا که شمار مسافرین اروپایی که به ایران سفر می‌کنند بسیار کم است.

نایب رئیس شورای راهبردی توسعه گردشگری خراسان رضوی با اشاره به شاخصه‌های گردشگری و زیارت در شهرهای زیارتی مانند مشهد، عنوان کرد: شاید نتوان شاخص‌های گردشگری و زیارت را از یکدیگر جدا کرد و در واقع همان شاخص‌های زیارت را برای آن در نظر گرفت که به عنوان اولویت اول تلقی ‌شوند اما نمی‌توان این دو مقوله را جدای از یکدیگر دانست. البته در خصوص شاخص‌های زیارتی بیشتر توجه ما بر روی کیفیت خدمات و بهر برداری از محیط گردشگری است که آن‌ها را باید مورد توجه قرار دهیم تا به نتیجه مطلوبی دست یابیم.

انتهای پیام

captcha