واقعه عاشورا باید در رگ 365 روز سال جاری شود
کد خبر: 3748421
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶

واقعه عاشورا باید در رگ 365 روز سال جاری شود

گروه معارف – مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی بابیان اینکه محرم نباید در 10 روز عزاداری ختم شود، گفت: واقعه عاشورا باید در رگ 365 روز سال جاری شود تا عدالت سراسر جهان را فرا گرفته و جامعه از آسیبهای اجتماعی و فرهنگی به دور بماند.

واقعه عاشورا باید در رگ 365 روز سال جاری شود

حجت الاسلام والمسلمین ناصر خدایاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در گفت و گو با ایکنا از آذربایجان غربی بیان کرد: عدل و عدالت در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از جمله عوامل پایداری سیستم ها بوده و موجبات بقای سیستم را نیز شکل می دهند و هر عاملی که قیام را پدید آورد، همان عامل نیز آن را ماندگار خواهد کرد.
وی درخصوص عواملی که در قیام امام حسین(ع) دخالت دارد، افزود: فطرت، انسانیت، اخلاق، حقوق و اسلامی بودن از جمله عوامل دخیل در قیام عاشورا بود که همین عوامل سبب شده تا قیام امام حسین(ع) پس از گذشت قرنها پابرجا و جاودان باقی بماند.
حجت الاسلام والمسلمین خدایاری خاطرنشان کرد: هیچ شخصی در روی زمین پیدا نمی شود که به ظلم و ستم علاقه داشته و از عدالت و مبارزه در راه انسانیت، پاکی، زیبایی و شایسته سالاری متنفر باشد و انسانها پیرو آزادی طلبی و اخلاق انسانی بوده و چون اساس قیام عاشورا نیز براین مبنا است پس تا قیامت نیز این نهضت زنده خواهد ماند.
هرجا انسانها به دنبال آزادی باشند، کربلا است
وی ادامه داد: علی رغم تمام گرفتاری ها، آلودگی ها و پیچیدگی های جوامع مدرن باز هم این نهضت چون با فطرت بشری گره خورده است، پس هر روز انسانهایی پیدا می شوند که معنویت، ایثار و حماسه سازی در راه نجات بشریت را دوست داشته و هرجا که انسانها به دنبال آزادی و انسانیت باشند کربلا است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی تصریح کرد: کربلا فقط آن محل بخصوص کشور عراق نیست بلکه یک فرهنگ، بستر و شرایط بوده و زمینه ای است در جهت اینکه انسانها در راه آزادگی تلاش کنند.
وی اظهار کرد: امام حسین(ع) به جایی رسید که متوجه شد با مکتب و روشن گری نمی تواند به مردم خدمت کند و به همین دلیل قیام کر، ایشان فقط در منبر سخنرانی نکرد و با تمام وجود وارد صحنه شد، بسیاری ممکن است از مال خود بگذرند ولی هرکس نمی تواند همچون ایشان از خانواده و جان خود بگذرد و این عوامل یک قابلیت عظیم می خواهد که خداوند متعال در وجود امام حسین(ع) نهاده بود.
نمی توان برای عاشورا انتهایی متصور گردید
حجت الاسلام والمسلمین خدایاری گفت: قیام و نهضت عاشورا همواره پابرجا خواهد ماند چون عوامل تشکیل دهنده آن بسیار پاک و انسانی بوده و تاریخ و مدت زمان مشخصی همچون انقلاب های دیگر ندارد و پایان و انتهایی نمی توان برای عاشورا متصور گردید.
وی افزود: محرم فقط 10 روز عزاداری نیست و واقعه عاشورا باید در رگ 365 روز سال جاری شود تا عدالت سراسر جهان را فرا گرفته و جامعه از آسیبهای اجتماعی و فرهنگی به دور بماند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی یادآور شد: قیام امام حسین(ع) به طور ناگهانی شکل نگرفت و برآیند یک سری انحرافات، یزید را به وجود آورد که نیم قرن طول کشید و از درون آن به جایی رسید که یزید نه تنها به حکومت قانع نبود، بلکه از امام حسین(ع) نیز بیعت می خواست و این عوامل به تدریج قیام عاشورا را شکل داد.
اشعار مداحی، فلسفه قیام عاشورا را بازگو کنند
وی بااشاره به سبک عزاداری و مداحی ها خاطرنشان کرد: در مداحی نکته ای که باید بدان توجه جدی شود این است که مهمتر از آهنگ شورانگیز، محتوای اشعار متن بوده و کلمات و محتوا چون به دل می نشیند و به انسان شور و انگیزه می دهند پس باید فلسفه قیام عاشورا را بازگو کنند.
حجت الاسلام والمسلمین خدایاری تاکید کرد: محتوای عزاداری نباید تحت الشعاع سیستم های صوتی قرار گیرد و امروز شاهدیم که صنعت عزاداری تاحدودی جنبه اقتصادی یافته است.
وی بااشاره به اینکه فلسفه عزاداری بسیار مهم است و اینکه بدانیم امام حسین برای چه قیام کرده است، خاطرنشان کرد: اینکه بدانیم ما برای چه کسی و چه هدفی عزاداری می کنیم مساله ای بسیار اساسی بوده و امام حسین(ع) تمام تلاش خود را در راه دفاع از آزادی، امربه معروف و نهی از منکر و انسانیت کرد و در واقع ما باید عزا را برای این بگیریم که نتوانستیم همچون ایشان انسانیت را در جامعه رواج دهیم و باید برای فاصله خود با ایشان سوگواری کنیم.
عزاداری محرم باید ما را به نگرش امام حسین(ع) نزدیک کند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی ادامه داد: عزاداری ها باید ما را به شبه حسین تبدیل کرده و ما را به نگرش و دیدگاه های امام حسین(ع) نزدیک کند.
وی یادآور شد: امروز اگر ما نیز به حرام روی بیاوریم، از صف یزید و ابن زیاد به شمار می رویم و باید در این روزهای عزاداری ماه محرم بسیار دقت کنیم که در حین عزاداری برای امام حسین(ع) مبادا در سپاه یزید به سر بریم.
حجت الاسلام والمسلمین خدایاری تصریح کرد: امروز که در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم، اگر ما نیز به خطا رویم شاهد تکرار عاشورا و کربلاها خواهیم بود و نباید اجازه دهیم تاریخ تکرار شود و لازمه آن نیز این است که بدانیم امام حسین(ع) چرا قیام کرد و به این درک برسیم که امام حسین(ع) با افکار غلط مبارزه کرد نه با افراد غلط.
انتهای پیام

captcha