پیگیری‌های جدی درباره کمیته حقیقت‌یاب شهدای منا/ اقدام اخیر دفتر نمایندگی عربستان در نیویورک
کد خبر: 3749525
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر تصریح کرد:

پیگیری‌های جدی درباره کمیته حقیقت‌یاب شهدای منا/ اقدام اخیر دفتر نمایندگی عربستان در نیویورک

گروه جهاد و حماسه ــ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: امسال پیگیری‌های جدی درباره کمیته حقیقت‌یاب انجام شده است، وزیر حج عربستان عنوان کرده که این کمیته به نتیجه نهایی دست نیافته است، اما در قم ستادی را تشکیل دادیم تا این حادثه کاملاً ثبت شود.

پیگیری‌های جدی درباره کمیته حقیقت‌یاب شهدای منا/ اقدام اخیر دفتر نمایندگی عربستان در نیویورکحجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص پیگیری وضعیت خانواده‌های شهدای فاجعه منا در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: ما مرحله به مرحله کارهای مربوط به خانواده‌های شهدای فاجعه منا را پیگیری کرده‌ایم و در تمام مذاکرات سیاسی که با عربستان داشتیم اولین موضوع‌ مورد بحث شهدای مسجدالحرام و فاجعه منا بود که الحمدالله گام به گام به موفقیت نزدیک می‌شویم.

وی با اشاره به اقدام اخیر دفتر نمایندگی عربستان در نیویورک برای اعلام اسامی شهدا و بازماندگانشان از سمت ایران، اظهار کرد: خانواده‌ها تا دو روز پیش آخرین وکالت‌نامه را امضا کردند و امیدواریم اولین بخش پرداخت دیه به خانواده‌های شهدای مسجدالحرام به نتیجه برسد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به کمیته حقیقت‌یاب و صحبت با امیر مدینه تصریح کرد: امسال پیگیری‌های جدی درباره کمیته حقیقت‌یاب انجام شده است. وزیر حج عربستان بیان کرده که این کمیته نتیجه نهایی به نتیجه نهایی دست نیافته است اما در قم ستادی را برای احیای این واقعه تلخ تشکیل دادیم تا این حادثه کاملاً ثبت شود و کسی نتواند آن را تحریف کند. همچنین هم‌اکنون 12 جلد کتاب درباره حادثه حج خونین در دست چاپ است.

وی افزود: ستاد فعال در فاجعه منا تلاش‌هایی را خواهد داشت تا زوایای مختلف حادثه را نشان دهد. البته در این سه سال هم کوتاهی نکرده‌ایم و همیشه پاسخگوی خانواده‌های شهدای فاجعه منا بودیم. البته یک سری از مسائل در حیطه مسئولیت ما نیست و ما نمی‌توانیم در محاکمه بین‌المللی ادعایی مطرح کنیم چراکه این مهم بر عهده وزارت امور خارجه است، اما با تعهد اینجانب وکیلی در عربستان اتخاذ و نزدیک به صد هزار ریال سعودی به این وکیل پرداخت کرده‌ایم تا موضوع شهدای مسجدالحرام و منا را پیگیری کند. همچنین امیدواریم در سال جاری گفت‌وگوی مفصل با امیر مدینه هم نتایج مثبتی داشته باشد.

این مقام مسئول برپایی حج با عزت و آبرومند ایرانیان طی این دو سال که روابط خوبی با عربستان نداریم، را به برکت خون شهدا دانست و گفت: روز گذشته از همه خانواده‌های شهدای منا برای پیگیری وضعیت وکالت‌نامه گرفتیم. امیدواریم هرچه سریعتر کارها به نتایج خوبی برسد و این پرونده را با نتایج مثبت به سرانجام برسانیم. 

وی با بیان این موضوع که فقط کشور ایران مسأله شهدا را پیگیری می‌کند، بیان کرد: تنها روزنه‌ ما گفت‌وگوهای حج و زیارت است؛ چراکه دیگر ارتباط سیاسی و اقتصادی با دولت عربستان نداریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر در خصوص حج عمره اظهار کرد: ما مذاکراتی درباره عمره داشته‌ایم، اما اعزام زائران به حج عمره منوط به نظر مسئولان است و باید منتظر باشیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha