مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها/ مسابقات قرآن و ایام محرم؛ سوژه‌های روز خبرنگاران
کد خبر: 3749771
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۱

مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها/ مسابقات قرآن و ایام محرم؛ سوژه‌های روز خبرنگاران

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ صفحات معارفی رسانه‌ها امروز دوم مهرماه بیش از هر موضوع دیگری به دو موضوع مسابقات سراسری قرآن و ایام محرم پرداخته‌اند، در این بین خبرهایی با موضوع حادثه تروریستی اهواز، هفته دفاع مقدس و ... نیز از نگاه خبرنگاران صفحات معارفی دور نمانده است.

مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها / مسابقات قرآن و ایام محرم سوژه‌های روز خبرنگاران

به گزارش خبرنگار ایکنا، صفحات معارفی برخی رسانه‌ها امروز دوم مهرماه و به فاصله هشت روز مانده به آغاز فینال چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با انتشار خبرهایی به استقبال این مسابقات رفته‌اند. همچنین برخی دیگر از خبرگزاری‌ها بخش قابل توجهی از خبرهای خود را به اخباری با موضوع محرم و عاشورا اختصاص داده‌اند.
خبرگزاری فارس در گزارشی به بیان جزئیات چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم پرداخته و تسنیم نیز تبلیغات رسانه‌ای این مسابقات را زیر تیغ نقد خود برده است.
باشگاه خبرنگاران طی گزارشی نگاهی به غم‌های ماندگار دوزخیان داشته و تلاش کرده تا عذاب روحی جهنمیان را معرفی کند. خبرگزاری دانشجویان ایران نیز در گزارشی به نقش زنان در نهضت عاشورا پرداخته است.
ایرنا پدیده سلبریتی‌های مداح را سوژه گزارش خود قرار داده و خبرگزاری میزان نیز در گفت‌وگویی با یک کارشناس مذهبی به بررسی مدت زمان عزداری برای سیدالشهدا(ع) در کشورهای مختلف پرداخته است.
دو خبرگزاری مهر و ایبنا نیز تا زمان تهیه این گزارش (ساعت 14)، خبری بر روی خروجی صفحات معارفی خود قرار نداده‌اند. در ادامه نگاهی گذرا به برخی عناوین خبری منتشر شده در صفحات معارفی رسانه‌ها انداخته شده است.
فارس
خبرگزاری فارس در صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی از رونمایی جدیدترین اثر گروه تواشیح محمدرسول‌الله(ص) تهران بزرگ خبر داده است. بر اساس این خبر اثر هم‌خوانی «سوره‌های سرخ حریم آل‌الله» شب اول مهرماه و همزمان با هفته دفاع مقدس رونمایی شده است.
این خبرگزاری به فاصله هشت روز تا آغاز فینال چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، گزارشی از جزئیات این مسابقات منتشر کرده است. در این گزارش آمده است؛ «مسابقات برادران طی روز‌های ۱۰ تا ۱۶ و مسابقات خواهران طی روز‌های ۱۶ تا ۲۳ مهر در اراک برگزار خواهد شد». خبرنگار فارس در این گزارش به برخی تفاوت‌های این دوره با ادوار گذشته نیز اشاره کرده و حضور از حضور 60 داور و 70 فعال رسانه‌های نیز خبر داده است.
فارس در ادامه خبرهای امروز خود اقدام به پوشش خبری سخنرانی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در جمع کارکنان این سازمان به مناسبت هفته دفاع مقدس کرده است. بر اساس خبر منتشر شده در این خبرگزاری، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این مراسم مبنای جمهوری اسلامی را خون شهیدان عنوان کرده و گفته است؛ «امروز مقابله با جنگ تبلیغاتی دشمن مهم‌تر از جنگ اقتصادی است و هدف دشمن ایجاد یأس و نارضایتی در بین مردم است».
انتشار فایل صوتی تلاوت ترتیل صفحه 464 با صدای شهریار پرهیزکار از دیگر خبرهای منتشر شده در صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس در روز دوم مهرماه است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم امروز با انتشار گزارش انتقادی کوتاهی به استقبال مسابقات سراسری قرآن که از دهم مهرماه در شهر اراک آغاز می‌شود، رفته است. در این گزارش که با عنوان «اراک میزبان قاریان و حافظان برتر سال / سایه سنگین تبلیغات برای مهم‌ترین رقابت قرآنی کشور» بر روی خروجی قرار گرفته است، به نقد عدم تبلیغات رسانه‌ای مناسب پیرامون این مسابقات پرداخته و در بخشی از آن آورده است؛ «... برای اینکه این مساله بیشتر روشن شود، می‌توانیم نگاهی به آیات قرآن بندازیم. در این کتاب آسمانی عبارات «بیانٌ للناس»، «تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ ءٍ» بسیار آمده است که همگان را مورد خطاب قرار داده است. «اگر قرآن برای همه مردم است و باید به گوش آنها رسانده شود؛ پس برای تبلیغ و ترویج آن نیز باید از تمامی کانالهای رسانه‌ای موجود، به‌خصوص شبکه‌ها و کانالهایی که بیشترین بیننده و شنونده را دارند استفاده کرد» و در چنین شرایطی است که می‌توان گفت مسابقات قرآن از حیث رسانه‌ای، سراسری است و می‌توان امید به تأثیرگذاری آن داشت».
این خبرگزاری بخش قابل توجهی از خبرهای امروز خود را به خبرهای پیرامون هفته دفاع مقدس و ایام محرم اختصاص داده است. از جمله خبرهایی که با این مضمون منتشر شده است، می‌توان به عناوین؛ «ابراز وفاداری بُریر بن خُضیر نسبت به امام حسین(ع)»، «حسرت زیارت امام حسین(ع) در روز قیامت»، «انهدام بیش از 360 قبضه ادوات نظامی بعثی‌ها در والفجر 4»، «حال و هوای عاشورایی رزمندگان اسلام در دفاع مقدس» و ... اشاره کرد.
در این روز همچنین خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم به کربلا از حرکت عظیم بانوان بنی اسد به سوی حرم امام حسین(ع) گزارشی تصویری مخابره کرده است.
این خبرگزاری در خبر دیگری از آغاز دوره تخصصی مهارت‌های بیان تفسیر در دارالقرآن علامه طباطبایی خبر داده و در ادامه آن نیز خبر انتشار جدیدترین اثر دفاع مقدسی گروه تواشیح محمدرسول‌الله(ص) را مخابره کرده است. انتشار سروده‌ای در مورد حادثه تروریستی روزهای اخیر در اهواز و گفت‌وگو با رئیس سازمان بسیج اساتید و طلاب و روحانیون در مورد دفاع مقدس از دیگر عناوین خبری منتشر شده در خبرگزاری تسنیم است.
باشگاه خبرنگاران جوان
خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان اغلب خبرهای منتشر شده در صفحه قرآن و عترت را به موضوع محروم و عاشورا اختصاص داده است. انتشار لینک دانلود گلچین مداحی‌های «میثم مطیعی» در دهه اول محرم از جمله این خبرهاست که شامل 70 عنوان لینک است. در کنار این از برگزاری مراسم عزاداری حسینی تا پایان ماه صفر در آستان مقدس امامزاده پنج تن لویزان خبر داده شده است.
خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدجواد بهشتی» به جستجوی نکات قرآنی واقعه عاشورا رفته است. این کارشناس مذهبی در گفت‌وگوی خود قدم به قدمِ جریان و رفتار امام حسین(ع) در واقعه کربلا را درس‌هایی از قرآن عنوان کرده است.
این خبرگزاری در گزاش مبسوط دیگری نگاهی به غم‌های ماندگار دوزخیان داشته است و تلاش کرده است تا عذاب روحی جهنمیان را معرفی کند. معرفی جهنم و درهای آن، بیان روایت‌هایی از ائمه اطهار(ع) در مورد جهنم، معرفی هشت عذاب روحی جهنمیان و ... از جمله مواردی است که در این گزارش به آنها پرداخته شده است.
«معرفی زندگینامه شهید یحیی تبدل»، «ماجرای شاعری که حضرت زهرا (س) را در رویا دید»، «خون شهیدات مبنای جمهوری اسلامی ایران است / رجزخوانی آمریکا پس از 40 سال» و «معرفی مدفون شدگان در بقیع / چه افرادی در قبرستان بقیع دفن شده‌اند؟» از دیگر عناوین خبری باشگاه خبرنگاران جوان در روز دوم مهرماه است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران امروز صفحه دین و اندیشه خود را با انتشار گزارشی در مورد نقش زنان در نهضت عاشورا به روزرسانی کرده است. «مشارکت زنان در جهاد»، «آموزش صبر»، «پیام‌رسانی»، «روحیه‌بخشی»، «پرستاری»، «مدیریت» و «حفظ ارزش‌ها» از جمله موارد مطرح شده در این گزارش است.
ارسال گزارشی از همایش «تبیین قرآنی انقلاب اسلامی در اربعین انقلاب با محوریت سوره صف» از دیگر مطالب منتشر شده در این خبرگزاری در روز دوم مهرماه است. این همایش با هدف معرفی و تبیین انقلاب اسلامی از منظر قرآن کریم با محوریت سوره صف، با حضور علما، پژوهشگران، هنرمندان، فعالان فرهنگی و نظامی و اقشار مختلف در یزد برگزار شده است.
ایسنا همچنین پیام آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در مورد حادثه تروریستی اهواز را با عنوان «عوامل حمله تروریستی اهواز هرچه زودتر به سزای اعمالشان برسند» منتشر کرده است. در بخشی از این پیام آمده است؛ «این ترور کور که نه قهرمانی بود و نه شجاعت و مبارزه، بلکه صددرصد ناشی از حماقت بود به گونه‌ای شد که سبب نفرت عمومی همه مردم کشور، بلکه همه ملت‌های آزاده جهان و مخصوصاً اهالی شجاع، فداکار و با ایمان خوزستان شد. این حادثه اسفناک نشان داد که همه مسئولین باید بر هوشیاری خود بیفزایند و از تکرار این گونه حوادث به شدت جلوگیری کنند. ما به همه خانواده هایی که عزیزان خود را در این حادثه از دست دادند صمیمانه تسلیت می گوییم و شفای عاجل مجروحان را از خداوند مسئلت داریم».
در ادامه خبرهای امروز این خبرگزاری صحبت‌های «آیت‌الله اعرافی» مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بازنشر شده است. آیت‌الله اعرافی در بخشی از صحبت‌های خود که آن را در آئین نواخته شدن زنگ نماز جماعت در دبیرستان شاهد نجمیه قم بیان کرده گفته است؛ «بسیاری از مشکلات از طریق آموزش و پرورش و توجه به تعلیم و تربیت رفع می‌شود و این اهمیت آموزش و پرورش را در تربیت نسل‌ها نشان می‌دهد».
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی در صفحه معارف گزارشی از «سلبریتی‌هایِ مداح» با عنوان «وقتی سلبریتی‌ها مداح می‌شوند» منتشر کرده است. خبرنگار ایرنا در این گزارش به موضوعاتی همچون «مداحِ خواننده یا خوانندهِ مداح»، «اهداف خوانندگان»، «فوتبالیست‌هایی که مداح شدند»، «بازخوانی نوحه‌های معروف» پرداخته و در ادامه آن نیز به معرفی برخی چهره‌ها که به نوحه‌خوانی رو آورده‌اند، پرداخته است.
این خبرگزاری همچنین در خبر دیگری به معرفی کتاب‌های عاشورایی پرداخته است. در این خبر کتاب «آموزش موسیقی پیش‌خوانی» بازخوانی علمی پیش‌واقعه‌های تعزیه پرداخته است. کتاب «آموزش موسیقی پیش‌خوانی» ثمره پژوهش‌های مستمر و چندساله «اسدلله علی عسگری رنانی» است که در آن مولف به گردآوری و بازخوانی علمی پیش‌واقعه‌های تعزیه در منطقه اصفهان پرداخته است.
میزان
خبرگزاری میزان نیز تنها خبر منتشر شده خود در روز دوم مهرماه را به گفت‌وگو با یکی از کارشناسان مذهبی اختصاص داده است. «سعید شمس» کارشناس ارشد علوم قرآنی در گفت‌و‌گو با خبرنگار این خبرگزاری در خصوص مدت زمان عزاداری برای سیدالشهدا (ع) گفته است؛ «در کشورهای مختلف شاید شیوه عزاداری متفاوت باشد اما در مورد عزاداری برای سید و سالار شهیدان آنچه در بیشتر کشورهای اسلامی مرسوم است، سوگواری برای امام حسین (ع) به مدت 60 روز است».

انتهای پیام

captcha