تقویت گردشگری نیازمند پرداختن به صنایع دستی و میراث فرهنگی
کد خبر: 3750637
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۱
مونسان:

تقویت گردشگری نیازمند پرداختن به صنایع دستی و میراث فرهنگی

گروه جامعه ــ رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری عملکرد صورت گرفته در زمینه معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری در کشورمان اعم از مولفه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی را ضعیف ارزیابی کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ علی‌اصغر مونسان؛ رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز چهارم مهرماه، با حضور در نخستین همایش سراسری جامعه هتلداران ایران به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: تعداد گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۱۷ به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر رسیده است که نشان از روندی رو به رشد دارد.

تقویت گردشگری نیازمند پرداختن به صنایع دستی و میراث فرهنگی

وی با اشاره به اینکه گردشگری ورودی ایران با وجود تهدیدات بین‌المللی در سال ۹۶ با رشد ۴ درصدی روبرو بوده است، گفت: در ۵ ماهه سال ۹۷ میزان گردشگری به سه میلیون و ۱۴۰ هزار نفر رسیده که نسبت به زمان مشابه با رشد یک میلیونی مواجه بوده است. اگر چه ترکیب گردشگری در ایران تغییر پیدا کرده و این امر به تهدیدات بین‌المللی و تحریم‌ها مرتبط می‌شود، اما با عملکرد مثبت هتلداران، راهنمایان تورهای گردشگری و آژانس‌های مسافرتی با افت گردشگری مواجه نشدیم و این روند کاهش نیافت.

مونسان ادامه داد: گردشگری که امروز از عراق به ایران می‌آید، صرفاً در پی گردشگری مذهبی نیست، بلکه گردشگری سلامت توانسته مسافران زیادی را از ترکیه، عراق، آذربایجان و حتی روسیه به ایران جذب کند.

وی با تأکید بر اینکه اروند، خرمشهر و آبادان ثبت‌های ورودی گردشگر محسوب نمی‌شوند، اظهار کرد: این گردشگران بدون ویزا وارد کشور می‌شوند و در این آمار محسوب نشده‌اند.

وی تفاوت نرخ ارز را به نفع گردشگری کشور دانست و گفت: با این وجود در زمینه مولفه‌هایی همچون صنعت حمل و نقل که یکی از زیرساخت‌های گردشگری محسوب می‌شود، با مشکل روبرو هستیم. صنعت گردشگری امروز خود را به سومین صنعت در دنیا رسانده و محرک اقتصادی کشورها و عاملی برای توسعه پایدار محسوب می‌شود، بنابراین باید اهمیت این مهم را از ابعاد اقتصادی اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار داد.

وی تعامل فرهنگی را از دیگر آثار مثبت گردشگری برشمرد و عنوان کرد: در شرایطی که دشمنان سعی در به انزوا کشیدن ایران دارند، می‌توان با توسعه صنعت گردشگری به توسعه پایدار کشور کمک کرد.

وی با تاکید بر اینکه به واسطه گردشگری می‌توان با سرمایه‌گذاری و هزینه‌های پایین‌تر به ایجاد اشتغال کمک کرد، اظهار کرد: نیاز امروز کشور برای رشد گردشگری ایجاد زیرساخت‌ها برای گردشگران و معرفی و تبلیغات ظرفیت‌های کشورمان است که متاسفانه در حوزه معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشورمان به خوبی عمل نکرده‌ایم؛ اگرچه حضور در نمایشگاه‌های خارجی در این زمینه موثر است، اما نیاز به تلاش بیشتر در این زمینه داریم.

وی دو بال صنایع دستی و میراث فرهنگی را سبب اوج گرفتن و تقویت صنعت گردشگری خواند و گفت: وجود آداب و سنن مختلف در کشور می‌تواند عاملی برای جذب گردشگر باشد، اما نیاز به معرفی و تبلیغات دارد.

وی در ادامه سخنان خود به برخی از اقدامات صورت گرفته اشاره و عنوان کرد: ثبت ۱۱۰۰ اثر در فهرست آثار ملی، ساماندهی و مرمت ۳۰۰ پروژه و محوطه تاریخی، تجهیز و راه‌اندازی یک موزه به صورت هفتگی در سال ۹۶ از جمله این موارد است. همچنین در سال گذشته صنایع دستی به اقتصاد غیرنفتی کشور ۵۰۰ میلیون دلار کمک کرد و سبب ایجاد ۱۷ هزار شغل خانگی شد.

وی ادامه داد: ۱۹۰۰ پروژه در حوزه‌های گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری ۴۳ هزار میلیارد تومان در حال اجرا است و ۶۲ هزار نفر مشغول فعالیت در این عرصه هستند؛ امیدواریم تا پایان سال ۹۷ با وجود مشکلات موجود ۳۴۵ پروژه هدفگذاری شده به اتمام برسد.

مونسان با اشاره به اینکه دولت در طرح اشتغال روستایی دو سهم ۱۰ درصدی به سازمان میراث فرهنگی اختصاص داده است، گفت: ایجاد ۲ هزار واحد بوم‌گردی در برنامه ششم توسعه نیز از دیگر اهداف سازمان میراث فرهنگی محسوب می شود.

 وی با بیان اینکه پیش از دولت یازدهم، ۱۲۵ هتل ۴ و ۵ ستاره در کشور وجود داشت که اکنون این رقم به ۱۸۵ مورد رسیده است، گفت: امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم ۲۸۰ هتل ۴ و ۵ ستاره در کشور وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه ۲۶۴ میلیارد تومان تسهیلات از محل صندوق توسعه در اختیار پروژه‌های بزرگ گردشگری به ویژه هتل‌سازی قرار گرفته است، گفت: افزایش لغو روادید کشورهای هدف به صورت یک‌طرفه به منظور کمک به توریسم درمانی از اهدافی است که دنبال می‌شود.

 وی دریافت نرخ ارزی از گردشگران خارجی را در صورتی که به بسته سفر ارزان به ایران لطمه وارد نکند را مطلوب دانست و گفت: گردشگری امری فرابخشی است و اگرچه میراث فرهنگی متولی اصلی این امر محسوب می‌شود، اما بیش از ۹۰ درصد مولفه‌ها و عوامل مربوط به سایر سازمان‌ها است؛ در این جهت نیز همگرایی خوبی ایجاد شده است و صدا و سیما نقش موثری را ایفا کرده است.

وی در ادامه به عملکرد بانک گردشگری مبنی بر اختصاص ۸۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای صنعت گردشگری اشاره و عنوان کرد: ۷۵۰ میلیارد تومان تسهیلات در قالب کارت‌های سفر در اختیار مسافران سفرهای داخلی قرار می‌گیرد و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز برای دفاتر خدمات گردشگری منظور می‌شود.

مونسان به توافق‌های اولیه با وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اجرایی شدن طرح تعطیلات زمستانی با هدف رونق گردشگری داخلی اشاره و عنوان کرد: در زمینه لغو روادید گروهی برای گردشگران چینی نیز اقدام کرده‌ایم؛ همچنین در تلاش هستیم برای مسافران ترانزیتی روادید رایگان ۷۲ ساعته صادر شود.

بنا بر گزارش ایکنا؛ در پایان این مراسم از پیشکسوتان عرصه گردشگری تجلیل به عمل آمد و از تمبر جامعه هتلداران رونمایی شد.

انتهای پیام

captcha