وقتی كه عشق، اندیشه‌ها را سر خط می‌كند/ شرحی از ابراز ارادت هنرمندان فارس به ساحت ثارالله(ع)
کد خبر: 3751480
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳

وقتی كه عشق، اندیشه‌ها را سر خط می‌كند/ شرحی از ابراز ارادت هنرمندان فارس به ساحت ثارالله(ع)

گروه فرهنگی ـ دومین سوگواره هنری عاشورایی همراه با اجرای برنامه‌های متنوع هنری مذهبی هیئت هنرمندان فارس در بوستان بعثت شیراز در حال برگزاری است.

به گزارش ایكنا از فارس، همین چند روز پیش بود كه خبر تشكیل و فعالیت هیئت هنرمندان فارس در رسانه‌ها انعكاس یافت و بنا بر این شد تا هنرمندان استان فارس هر كدام به سهم و وسع خویش به نوعی به ابراز ارادت نسبت به خاندان عصمت و طهارت و به خصوص حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) داشته باشند و از این طریق سوگواری را به سبك هنرمندان اجرا كنند.
تكاپوی هنرمندان در این بخش بسیار جذاب و دیدنی است و تقریباً نظر هر بیننده‌ای را جلب كرده و جذابیت‌های خاص خود را برای هر سلیقه‌ای دارد.
اجرای برنامه‌های هیئت هنرمندان فارس با دومین سوگواره هنری عاشورایی همراه بود و مكان برگزاری این دو در كنار هم و در بوستان بعثت شیراز قرار دارد.
در این بوستان كه مركز شیرازشناسی نیز در آن قرار دارد، محوطه‌ نمایشگاهی تدارك دیده شده است كه در آن از تمام ظرفیت‌های هنری هنرمندان استفاده شده است.
بخش اول این محوطه كه ورودی آن هم محسوب می‌شود مربوط به اجرای برنامه‌های هیئت هنرمندان فارس كه در آن بداهه‌نویسی اشعار عاشورایی، نقاشی، چاووش‌خوانی،‌ نقالی و غیره توسط هنرمندان اجرا می‌شد. این برنامه طی روزهای 4 تا 6 مهرماه جاری و به‌مدت سه شب اجرا شد.

وقتی كه عشق، اندیشه‌ها را سر خط می‌كند/ شرحی از ابراز ارادت هنرمندان فارس به ساحت ثارالله(ع)
بخش دوم این برنامه‌ها به دومین سوگواره هنری عاشورایی اختصاص دارد كه هنرمندان عاشورایی به زیباترین شكل ممكن است در بخش‌های مختلف هنرهای خود را به نمایش گذاشتند. این بخش از 27 شهریوماه و در ایام دهه اول محرم كار خود را آغاز و تا 30 مهرماه ادامه خواهد داشت كه انجمن گرافیك دانشگاه، گروه طراحان انقلاب اسلامی بصیر با همكاری و همراهی بسیج دانشجویی این كار را انجام داده است.
كل دیوارها و محوطه‌های این بخش با پارچه‌های مشكی كه نماد عزای مسلمانان است، پوشانده شده و از نور قرمز كه نماد خون است در بیشتر بخش‌های آن استفاده شده است.
در كل محوطه این قسمت كه خود دارای 6 بخش نمایشگاه، عكاسخانه، كودكان، چایخانه و خانه شهید اسكندری بود، با توجه به فضای پارك بودن، جویبای كوچك عبور می‌كرد كه در آن آب در حال حركت بود و در تمام مسیر آن نیز نورهای قرمز، زیبایی خاص و تأثرانگیزی را به این محیط بخشیده است.
در قسمت ورودی این بخش، تزیین‌های زیبایی قرار داده شده است و به محض ورود ضریح مطهر امام حسین(ع) مشاهده می‌شود، در محوطه روبروی ضریح نیز پستی‌ها و بلندی‌هایی قرار داده شده است كه نشان می‌دهد هر كسی می‌خواهد به امام حسین(ع) برسد باید سختی‌های راه را به جان بخرد؛ در كنار پستی‌ها و بلندی‌ها این بخش از آیینه كه نماد پاكی است و كاشی‌های هفت رنگ كه نماد اماكن مذهبی است استفاده شده است.

وقتی كه عشق، اندیشه‌ها را سر خط می‌كند/ شرحی از ابراز ارادت هنرمندان فارس به ساحت ثارالله(ع)
در این بخش 17 عدد كلاه‌خود سبز رنگ در محوطه‌ آن نصب شده بود كه نماد 17 شهید اهل بیت(ع) كربلاست و نشان می‌دهد كه اینان از امام حسین(ع) محافظت می‌كردند.
ورودی نمایشگاه از سمت چپ است و به محض ورود یك فضای معنوی‌تری كه با رنگ سبز تزئین شده است مشاهده می‌شود و از آن نمادهایی نظیر گل نرگس، بنر بزرگ كلنا عباسك یا زینب(س) كه نماد مدافعان حرم است و همچنین سقاخانه استفاده شده است.

وقتی كه عشق، اندیشه‌ها را سر خط می‌كند/ شرحی از ابراز ارادت هنرمندان فارس به ساحت ثارالله(ع)
در این بخش عكاسخانه نمایشگاه نیز قرار دارد و در آن هم كودكان و هم بزرگسالان می‌توانند عكس‌های یادگاری بیندازند. البته بزرگسالان می‌توانند پیراهن شهید ابراهیم هادی را خواهر ایشان به گروه مستندساز این بخش اهدا كرده بود، برای عكس انداختن استفاده كنند.
در بخش بعدی غرفه‌های نمایشگاه آغاز می‌شود كه شامل 12 غرفه است و به دو قسمت 6 تایی تقسیم شده است. آغازگر غرفه‌های نمایشگاه نصب یكسری جملات درباره دفاع مقدس بود كه چون این نمایشگاه همزمان با ایام هفته دفاع مقدس بود، بعضاً از نمادهای دفاع مقدس هم در آن استفاده می‌شود.
در غرفه اول یك ماهی درون یك تنگ بلورین قرار داشت كه از این تنگ سیم‌های فلزی عبور می‌كند و طنابی نیز به دور این تنگ پیچیده شده است كه نماد اسرای كربلاست.

وقتی كه عشق، اندیشه‌ها را سر خط می‌كند/ شرحی از ابراز ارادت هنرمندان فارس به ساحت ثارالله(ع)
غرفه دوم نام ثارالله(ع) در آن نوشته شده و تأكید می‌كند كه راه امام حسین(ع) خون می‌طلبد و در این میان مرد كیست یعنی هر كسی كه می‌خواهد وارد راه امام حسین(ع) شود باید از سختی‌ها عبور كند.
غرفه سوم درباره امام زمان(عج) انتقام گیرنده خون كربلا است كه نوشته شده است «این طالب بدم المقتول كربلا» و در آن اناری استفاده شده كه نشان دهنده خون است.
غرفه چهارم مربوط به بحث تربت كربلاست كه اولین كسی كه با تربت كربلا نماز خوانده است امام سجاد(ع) و بعد از ایشان چنین چیزی باب شده است و غرفه پنجم هم تصویرگری از خرابه شام و حضرت رقیه(س) است و در آن از فرشتگان كه نماد كودكان هستند و عروسكی استفاده شده است زیرا در سوریه و حرم حضرت رقیه(س) مردم نذر عروسك می‌كنند.

وقتی كه عشق، اندیشه‌ها را سر خط می‌كند/ شرحی از ابراز ارادت هنرمندان فارس به ساحت ثارالله(ع)
غرفه ششم یك نقاشی انار و ماهی است كه بحث خون و جهاد و شهادت در آن مطرح است كه ثارالله(ع) در وسط قرار گرفته و شهدا دور آن را احاطه كرده‌‌اند.
بعد از این 6 غرفه قسمت اول، بخش كودكان قرار دارد كه در آن كودكان می‌توانند با استفاده از لوازمی كه در اختیار آنان قرار گرفته می‌شود، به نقاشی درباره موضوعات عاشورایی بپردازند.
بعد از آن منزل شهید اسكندری در یك فضای سنتی تصویرگری شده است به طوری كه بازدیدكنندگان می‌توانند دقایقی را در این منزل نشسته و عكس‌های یادگاری بگیرند. این منزل به وسیله عكس‌های شهدای مدافع حرم و همچنین تابلوی چهل‌سالگی انقلاب اسلامی تزئین شده است.

وقتی كه عشق، اندیشه‌ها را سر خط می‌كند/ شرحی از ابراز ارادت هنرمندان فارس به ساحت ثارالله(ع)
در این منزل همچنین یك درخت كه از آن سربندهای متعددی آویزان شده است،‌ قرار دارد و بازدیدكنندگان در این بخش می‌توانند دلنوشته‌هایی برای شهدا نوشته و از این درخت آویزان كنند.
در این بخش همچنین فضای نسبتاً بزرگی برای اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری، سخنرانی، مداحی و غیره با مضامین عاشورایی اجرا می‌شود و بعد از آن و طی یك راهرو كه در آن پوسترهایی از كارگاه «خط سرخ» قرار داده شده است، به قسمت دوم نمایشگاه می‌رسیم.
آغازگر این بخش غرفه‌ای است كه در آن قرآن قرار گرفته است كه نماد همراهی قرآن و عترت با توجه به حدیث ثقلین پیامبر مكرم اسلام(ص) است كه نشان‌دهنده و تأكیدی بر همراهی این دو است و سپس غرفه‌های نمایشگاه آغاز می‌شود.
غرفه هفتم بر اساس بیت «ما رود مداییم بگویید به تیغ ما شیشه عطریم بگویید به سنگ» تزیین شده است كه همان بحث حماسه و ایثار را تداعی می‌كند و نشان می‌دهد كه همان‌طور كه اگر شیشه عطر بشكند، بوی عطر در فضا پراكنده می‌شود شهدا نیز این چنین هستند كه بعد از شهادت، عطرشان همه جا پراكنده می‌شود.
در غرفه هشتم سر بریده امام حسین(ع) در سینی قرار دارد و غرفه نهم نیز تصویرگر یك فضای دفاع مقدس و نمایش دهنده خانواده یك شهید گمنام است. در این غرفه كوله‌پشتی و آیینه و قرآن و كاسه آب و كفش‌های یك دختر و مادر نمایش داده می‌شود و تداعی كننده آن است كه رزمندگان وقتی به جبهه می‌رفتند توسط خانواده‌هایشان بدرقه می‌شدند و در نهایت كه شهید شدند یك قاب عكس خالی كه در آن یك گل سرخ نماد شهید گمنام، به نمایش گذاشته شده است.
غرفه دهم به داستان بریدن دست‌های حضرت ابوالفضل‌العباس(ع)،‌ سقای كربلا اختصاص دارد و در آن از دست‌های 5 تن آل عبا استفاده شده است.
غرفه یازدهم نیز بحث ردای خون یاران امام حسین(ع) است كه در آن تابلویی از استاد روح‌الامینی نمایش گذاشته شده است و در این تابلو خاندان بنی هاشم نشان داده می‌شوند كه در حال جمع‌آوری جنازه حضرت قاسم(ع) در كربلا هستند.
غرفه دوازدهم نیز مربوط به قتلگاه امام حسین(ع) است كه شمشیرها از بالا بر روی قتلگاه فرود می‌آید و در آن نمادی از كلاه خود و سپر نیز قرار گرفته است و پایان‌بخش این قسمت، سر حضرت ابوالفضل(ع)،‌ سقای كربلا آویزان شده است.
در انتهای این نمایشگاه نیز فروشگاهی برای فروش محصولات مذهبی و هنری قرار دارد كه هنرمندان می‌توانند محصولات مورد نیاز خود را از این بخش تهیه كنند.
كلام آخر اینكه هر كسی با توجه به توانایی‌ها و ظرفیت درونی خویش سعی در ابراز ارادت به خاندان عصمت و طهارت و انتشار پیام‌ها و مظلومیت آنان دارد تا از این طریق بتواند توشه‌ای ماندگار برای آخرت برچیند و سئوال اینجاست كه ما نیز تا چه حد توانسته‌ایم از ظرفیت‌های خود در این راه استفاده كنیم.
انتهای پیام

captcha