کودکانی که زندانی زندگی می‌شوند/ چقدر زود دیر می‌شود
کد خبر: 3753471
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷
گفت‌و‌گوی ایکنا با کودکان متأهل؛

کودکانی که زندانی زندگی می‌شوند/ چقدر زود دیر می‌شود

گروه اجتماعی - امروز که همه از ازدواج دیر هنگام جوانان و افزایش سن ازدواج انتقاد می‌کنند هستند در مناطق مختلف کشور دخترانی که در کودکی باید آرزو و رویاهای خود را فراموش کرده و دست در دست مردی گذاشته و زندگی مشترکشان را آغاز کنند و در سن کم قربانی فقر فرهنگی خانواده‌های خود شوند.

کودکانی که زندانی زندگی می‌شوند/ چقدر زود دیر می‌شود

به گزارش ایکنا از خراسان‌ شمالی، ازدواج در سن پایین حکایت دخترانی است که تا همین دیروز دنبال درس و مشق کتاب بودند و با دوستان خود در مدرسه و کوچه هفت سنگ و قایم موشک بازی می‌کردند اما امروز باید به عنوان یک زن بار سنگین همسرداری و مادر بودن را بر دوش بکشند.

حسرت کودکی بر دلم مانده است
مریم دختری که به اصرار مادر و در نهایت با اجازه بزرگترها در 12 سالگی بله را گفت و لباس سفید عروسی برتن کرد، به خبرنگار ایکنا گفت: در 12 سالگی با مردی ازدواج کردم که 9 سال از من بزرگتر بود و هر کدام دنیای متفاوتی داشتیم من در حال و هوای درس خواندن و عروسک بازی و شیطنت دوچرخه سواری و او در فکر گشت و گذار با من به عنوان زنش و کار کردن بود.
وی با بیان اینکه حسرت رویاهای کودکی همیشه بر دلم مانده است، افزود: از زندگی چیزی نفهمیدم، بچگی نکردم، درس خواندن برایم یک رویا است که دیگر محقق نمی‌شود.
مریم یادآور شد: اصلاً ازدواج در سن پایین خوب نیست چون وقتی بزرگتر می‌شوی نگاهت به زندگی و هدفت تغییر می‌کند اما باید بسوزی و بسازی زیرا دیگر من در قبال خودم مسئول نیستم بلکه پسری دارم که مرا مادر خطاب می‌کند گناه او چیست که در کودکی از مهر من محروم شود.

سن کمی داشتم اما باید از کودک خودم هم مراقبت می‌کردم
گزل دختر دیگری که در 10 سالگی در یکی از روستاهای رازوجرگلان با مردی 38 ساله ازدواج کرده به ایکنا می‌گوید بنا به تصمیم پدر و مادر زن مردی شدم که خودش زن و فرزند دیگری داشت.
وی ادامه داد: خانواده‌ام تصمیم بر ازدواج من گرفتن و من راهی برای مقابله با آنان نداشتم و به خواست آنان با آن مرد ازدواج کردم.
گزل افزود: خیلی دلم می‌خواست مثل همکلاسی‌هایم درس خواندن را ادامه بدهم و در آخر هم دکتر شوم اما چاره‌ای نبود همه این رویاها را فراموش کردم و تن به این وصلت دادم در حالی که از شوهرداری و بچه‌داری چیزی نمی‌دانستم.
وی با اشاره به اینکه آرزوهایم بر باد رفتند و من در کودکی به یک باره زیر بار مشکلات زندگی کمر خم کردم، گفت: خودم سن کمی داشتم اما باید از کودک خودم هم مراقبت می‌کردم.
گزل خاطرنشان کرد: از ازدواجم رضایت ندارم اما از آن طرف چاره‌ای هم نیست و باید به این زندگی ادامه بدهم.

دلخوشی در زندگی ندارم
سهیلا هم که در یکی از روستاهای بجنورد در سن 11 سالگی ازدواج کرده است، به ایکنا گفت: وقتی 11 ساله بودم سه خواستگار داشتم از میان این سه نفر پدر و مادرم مجید را برایم انتخاب کردند و گفتند باید با او زندگی کنی در حالی که خودم واقعا خواهان رفتن به مدرسه بودم اما در برابر اصرار پدر و مادرم چاره‌ای نداشتم.
وی افزود: من نسبت به هم سن و سالان از جثه درشت‌تری برخوردار بودم به همین دلیل مادر و پدرم از ترس اینکه مبادا با گذشت زمان دیگر خواستگاری در خانه ما را نزند و من به اصطلاح ترشیده شوم اصرار بر ازدواج من داشتند.
سهیلا یادآور شد: چاره‌ای جز ازدواج نبود اما من خواستم حداقل از این میان این سه نفر با محمد ازدواج کنم که نسبت به آن دو نفر دیگر کم سن و سال تر بود و از همه مهم‌تر پسرخاله‌ام بود و ما نسبت به خودش و خانواده‌اش کاملا شناخت داشتیم، نه اینکه با مجید ازداوج کنم که 30 سال سن داشت و من یک دختر بچه 11 ساله در برابر او بودم.
وی ادامه داد: به اصرار پدرو مادرم وصلت سر گرفت و با مجید ازدواج کردم و در منزل پدری مجید در کنار خواهر و مادرش ساکن شدیم ما تا مدت‌ها با هم مشکل داشتیم نمی‌دانستم او چه می‌خواهد، از نگاه او رفتارهای من کاملا بچگانه بود و من نمی‌توانستم نیازهای او را برطرف کنم.

نمی‌توانم در حق دخترم مادری کنم
سهیلا افزود: با وجود این مشکلات، پدرو مادرم از من می‌خواستند بچه دار شویم می‌گفتند بچه که بیاد مشکلات کمتر می‌شود در نهایت من بچه‌دار شدم الان خودم 15 ساله هستم و دخترم شش ماهه او گریه می‌کند و من گریه می‌کنم دخترم از این که من نمی‌توانم در حق او مادری کنم و من هم برای بخت سیاه خودم گریه می‌کنم که چگونه در 15 سالگی باید به یک نوزاد رسیدگی و از آن گذشته همسرداری هم کنم. الان با گذشت 15 سال از سنم احساس میکنم پیر شده‌ام دیگر نمی‌دانم باید دلم را به چه چیزی در این زندگی خوش کنم اسیر شده‌ام اسیر....

«سواد ندارم» نمی‌توانم به بچه‌هایم در درس‌هایشان کمک کنم
لیلا اهل یکی از روستاهای رازوجرگلان نیز به ایکنا گفت: که در سن 18 سالگی به انتخاب پدرو مادرم مجبور به ازدواج با پسرعموی 13 ساله‌ام شدم.
وی ادامه داد: ازدواج هر دوی ما به اجبار پدرومادرمان اتفاق افتاد و ما هیچ راهی جز موافقت نداشتیم، اوایل زندگی مشکلات بسیاری زیادی با شوهرم داشتیم ولی چاره‌ای نبود و باید با هم سازش می‌کردیم زیرا سرنوشت ما به هم گره خورده بود.
لیلا با اشاره به اینکه شوهرم بارها از این ازدواج ابراز نارضایتی کرده و بر زبان آورده که بزرگترین ضربه را از این وصلت خورده است، یادآور شد: شوهرم با هر مشقتی درس خواند و الان به عنوان معلم در همین روستای خودمان تدریس می‌کند اما من همچنان بیسوادم و هفته گذشته برای شرکت در کلاس‌های نهضت سوادآموزی ثبت نام کرده‌ام.
وی با بیان اینکه الان سه تا بچه دارم و دختر بزرگم برای کنکور سراسری در حال درس خواندن است، افزود: من هیچ وقت نتوانستم به بچه‌هایم در درس کمک کنم چون سواد نداشتم و این واقعا درد بزرگی است در حالی که شوهرت هم معلم باشد.
لیلا با اشاره به اینکه همسرم همیشه ازازدواج ناموفق خود گلایه می‌کند و می‌گوید نمی‌گذارم که دخترهایم در سن پایین ازدواج کنند و درس نخوانند، افزود: واقعاً من و همسرم درک متقابلی از مسائل زندگی نداریم و نگاه‌هایمان با هم متفاوت است.

کودکی و جوانی‌ام به دستان پدر و مادرم تباه شد
آناگل دختری بود که در سن 16 سالگی به وصلت با پسری 12 ساله با چهار سال اختلاف سنی تن داد به ایکنا اظهار کرد: در ابتدای زندگی مشترک به دلیل اختلاف سنی با شوهرم مشکلات زیادی داشتیم اما خانواده‌هایمان هر بار ما را وادر به سازش می‌کردند.
وی با بیان اینکه ازدواج در سن پایین خوب نیست و از آن گذشته ازدواج با مردی که از خودت چندین سال هم کوچکتر بوده به مراتب سخت‌تر است، عنوان کرد: زن همیشه دوست دارد به مرد زندگی‌اش تکیه کند نه اینکه مرد زندگی خودش بر دستان پدر و مادرش تکیه بزند.
وی با بیان اینکه بیشتر از کلاس پنجم درس نخواندم و بعد از مدرسه هم کمک حال خانواده‌ام شدم تا زمانی که ازدواج کردم، گفت: واقعا کودکی و جوانی‌ام به دستان پدر و مادرم تباه شد.

فقر فرهنگی عامل تأثیرگذاری در ازدواج در سن کم
افشین یکی از اهالی رازو جرگلان در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: در برخی از روستاهای رازوجرگلان دختران در سنین 10 تا 14 سال ازدواج کرده و به خانه شوهر می‌روند.
وی عنوان کرد: برخی از خانواده‌ها به سبب اینکه کلاس‌های درس فرزندانشان به صورت مختلط در روستاها برپا می‌شود حساسیت به خرج داده و از ادامه تحصیل آنان ممانعت می‌کنند که در این راستا تنها راه باقی مانده برای دختر ازدواج است.
افشین عنوان کرد: دختران در برخی از روستاهای این شهرستان در سنین پایین ازدواج کرده و با کمک پدرو مادر هر دو طرف تعدادی گوسفند خریداری کرده و در کنار خانواده همسر در اتاقکی با هم به زندگی می‌کنند.
وی با بیان اینکه برخی از خانواده‌ها نیز به دلیل فعالیت‌های فرهنگی که انجام گرفته اجازه می‌دهند تا دخترانشان به تحصیل ادامه دهند، افزود: فرهنگ‌سازی به منظور جلوگیری از ازدواج زود هنگام دختران نیازمند ورود ائمه جمعه با نفوذ در میان مردم منطقه و مسئولان حوزه اجتماعی بوده است.

لزوم فرهنگ‌سازی برای پرهیز از ازدواج در سنین کودکی
زارعی، فرماندار شهرستان مرزی رازوجرگلان که بیشتر ازدواج‌ها در سنین کودکی در آن منطقه صورت می‌گیرد، به ایکنا گفت: باید فرهنگ پرهیز از ازدواج در سنین پایین برای مردم این منطقه تبین شود.
وی خاطرنشان کرد: ارتقاء شاخص‌های بهداشتی، آموزشی و فرهنگی در این شهرستان به منظور جلوگیری از ازدواج‌های اجباری و در سنین پایین بسیار تأثیرگذار است.

26 دختر مقطع ابتدایی به دلیل ازدواج ترک تحصیل کردند
عصمت بدخشان، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌شمالی نیز در این خصوص به ایکنا اظهار کرد: سال گذشته 26 دختر در دوره ابتدایی از شش سال تمام تا 13 سال به دلیل ازدواج ترک تحصیل کردند.
وی ادامه داد: در مجموع سال گذشته 300 دانش‌آموز دختر و پسر به دلایل مختلفی همانند بیماری، ممانعت والدین، بدسرپرستی، فقرمالی و فقر فرهنگی از تحصیل محروم شدند.
بدخشان خاطرنشان کرد: پوشش تحصیلی در مقطع اول ابتدایی در خراسان‌شمالی 98.46 صدم درصد و در پیش دبستانی نیز 90درصد است.

ازدواج ۶۵۰ دختر ۱۱ تا ۱۴ ساله در خراسان‌شمالی طی امسال
علی زاهدی‌نیا، مدیرکل ثیت احوال خراسان‌شمالی نیز در این باره به ایکنا گفت: با توجه به اینکه ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال ثبت نمی‌شود طی نیمه نخست سال جاری ۶۵۰ دختر ۱۱ تا ۱۴ ساله در استان ازدواج کرده اند.
وی افزود: در این بازه زمانی یک هزار۷۸۴ ازدواج در میان دختران در رده سنی ۱۵ تا ۱۹ سال نیز به ثبت رسیده است. میانگین سن ازدواج در میان دختران استان ۲۲ سال و سه ماه بود که این شاخص در مناطق روستایی ۲۰ سال و چهارماه است.
زاهدی نیا با اشاره به اینکه در میان پسران ازدواج کمتر از ۱۵ سال ثبت نمی‌شود، گفت: در شش ماهی که از امسال گذشته ۳۴۸ پسر در رده سنی ۱۵ تا ۱۹ سال در استان ازدواج کرده اند.
وی با اشاره به اینکه امسال پنج هزار و ۱۲۰ نفر در استان ازدواج کرده اند، یادآورشد: نرخ ازدواج در خراسان‌شمالی ۱۱ در یک هزار است به این معنا که به ازای هر یک هزار نفر جمعیت ۱۱ ازدواج به ثبت می‌رسد.
مدیرکل ثیت احوال خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: خراسان‌شمالی در سطح کشور رتبه اول در واقعه ازدواج را دارد.

بلوغ سنی و جسمی لازمه ازدواج
حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان‌شمالی نیز به ایکنا اظهار کرد: دین اسلام برای همه بشریت در شرق و غرب جهان برنامه سعادت و تعالی دارد.
وی با بیان اینکه زن و مرد با ازدواج در کنار یکدیگر تکامل پیدا می‌کند، افزود: فلسفه ازدواج استمرار نسل انسان، تکامل و سعادت زن و مرد در مسیر رشد و تعالی پرودگار است.
خادمی با اشاره به اینکه تامین نیازهای جنسی نیز در ازدواج مطرح بوده اما یک اصل نیست، خاطرنشان کرد: انسان‌ها به تنهایی نمی‌توانند راه کمال را طی کنند در این راستا زن و مرد در کنار هم تکامل می‌یابند.
وی با بیان اینکه سن شرعی ازدواج برای دختران 9 سال و پسران 15 سال کامل است، افزود: در این میان رسیدن به بلوغ فکری و جسمی بسیار حائز اهمیت بوده و اگر کسی از نظر سنی و غریزی به بلوغ نرسد نمی‌تواند مسئولیت خانواده را برعهده گیرد.
خادمی با بیان اینکه سن به تنهایی برای ازدواج ملاک نیست، ادامه داد: دختری که از سن بلوغ گذشته اما به لحاظ فکری و جسمی هنوز بالغ نشده است برای ازدواج آمادگی ندارد که اگر ازدواج در این سنین اتفاق بیافتد شاید به سرانجام نرسد.
وی با بیان اینکه همان‌طور که سن بالا در ازدواج درست نیست ازدواج در سنین پایین زیر 15 سال نیز خیلی توصیه نمی‌شود، افزود: بهترین سن برای ازدواج دختران 19 تا 23 سال و برای پسران 20تا24 است.

و کلام آخر...
چقدر زود دیر می‌شود به کجا می‌خواهیم برسیم که این قدر عجولانه برای فرزندانمان تصمیم می‌گیریم و او را از انتخاب آینده خودش محروم کرده و برای او حکم می‌کنیم که این شخص همسر تو بوده و از این پس باید در کنار او به زندگی ادامه بدهی و سخنانش را آویزه گوشت کنی....
کاش که اجازه بدهیم دختران مان حداقل در 18 سالگی خودشان شخصی را انتخاب کنند که در کنار آن آرامش داشته باشند و با هم بر روی رویاهایشان رنگ واقعیت بکشند.
در این بین نقش مسئولان فرهنگی در راستای فرهنگ‌سازی برای پرهیز از ازدواج دختران در سنین کودکی بسیار مهم است تا با اجرای طرح و برنامه‌های مختلف از این مهم جلوگیری کنند....

captcha