اعلام فراخوان ‌جشنواره ملی «قلم روستا» در کردستان ‌
کد خبر: 3766618
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰

اعلام فراخوان ‌جشنواره ملی «قلم روستا» در کردستان ‌

گروه فرهنگی ـ معاون فرهنگی و رسانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از اعلام فراخوان نخستین جشنواره ملی «قلم روستا» در این استان خبر داد و گفت: این جشنواره اسفندماه جاری در سنندج برگزار می‌شود.

فراخوان نخستین جشنواره ملی «قلم روستا» در کردستان اعلام شد

عبید رستمی، معاون فرهنگی و رسانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: جامعه روستایی و عشایر کشور به عنوان یکی از حافظان استقلال، امنیت و فرهنگ این مرز و بوم همواره نقش بی‌بدیلی در حفظ و گسترش مواریث فرهنگی این سرزمین داشته و دارند.
وی افزود: با عنایت به سفارشات موکد مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در راستای رشد و توسعه و عمران روستاها و برنامه دولت ‌در تقویت فرهنگ و ارزش‌های انقلابی با رویکرد اقوام و اقلیت‌های قومی و مذهبی و تکلیف مصرح در اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی جمهوری اسلامی و برنامه ششم توسعه کشور، ضرورت توسعه فرهنگ و هنر روستایی با رعایت عدالت و توازن فرهنگی در دستور کار است.
معاون فرهنگی و رسانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان بیان کرد: بر همین اساس، اداره‌کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کردستان با همکاری دبیرخانه شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت متبوع با عنایت به قابلیت‌های برجسته و شبکه فراگیر کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد مستقر در روستاهای سراسر کشور و وجود نیروهای خلاق در این کانون‌های مساجد و حمایت مادی و معنوی مقامات و مسئولین استان نخستین جشنواره ملی با عنوان «قلم روستا» را برگزار می‌کند.
رستمی کشف استعدادهای درخشان بومی روستایی در حوزه نویسندگی، تحقق حاکمیت احکام و ارزش‌های الهی و تقویت مبانی فکری و عقیدتی روستائیان، جریان‌سازی و تولید آثار فاخر فرهنگی در حوزه روستاهای سراسر کشور، ارج نهادن و معرفی توانمندی ها و مهارت های ادبی روستائیان، ایجاد تعادل و توازن در تحقق عدالت اجتماعی حوزه فرهنگ و هنر روستائیان، ایجاد فضای همدلی و هم‌افزایی بین نخبگان روستایی سراسر کشور با استفاده از ظرفیت‌های حوزه فرهنگ و هنر و تقویت مبانی فرهنگ اقوام و وحدت و یکپارچگی امت اسلامی از جمله اهداف این جشنواره ملی اعلام کرد.
وی با اشاره به گاه شمار برگزاری جشنواره، بیان کرد: فراخوان این جشنواره از ٢٩ آبان اعلام و علاقه مندان تا ٢٩ بهمن‌ماه مهلت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
معاون فرهنگی و رسانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان زمان اعلام رأی هیئت داوران را پنجم اسفندماه ٩٧ اعلام کرد و افزود: مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان ١٧ و ١٨ اسفند(همزمان با سالروز تأسیس کانون‌های مساجد) برگزار می‌شود.
وی، با بیان اینکه این جشنواره مختص ساکنین روستا است، افزود: شرکت در جشنواره محدویت سنی ندارد و علاقه مندان بایستی اصل آثار چاپ شده در ٣ نسخه از طریق پست به آدرس دبیرخانه جشنواره قلم روستا ارسال کنند.
رستمی افزود: آثار ارسالی باید دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در فاصله زمانی سال های ١٣٩٥ تا ٣٠ آبان ٩٧ به چاپ رسیده باشد.
وی با بیان اینکه هر شرکت‌کننده مجاز به ثبت و ارسال ٢عنوان کتاب است، بیان کرد: تکمیل و ارائه فرم شرکت در جشنواره به منزله پذیرش کلیه شرایط و قوانین جشنواره است.
معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان به قالب و موضوع جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: آثار چاپ شده در حوزه علوم انسانی(ادبیات)، علوم و معارف دینی و هنر(شامل شعر، داستان، رمان، ضرب المثل‌ها، متل ها، قصه‌ها و افسانه‌ها، لُغز و چیستان و معماها، لطیفه‌ها) است و در قالب نظم و نثر نیز به یکی از زبان‌های فارسی، آذری، عربی، بلوچی، کُردی و دیگر گویش های وابسته به یکی از زبان های بومی ایران زمین باشد.
وی با اشاره به بخش ویژه این جشنواره عنوان کرد: با توجه به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به نام سال حمایت از کالای ایرانی آثار دریافتی با این مضمون بصورت ویژه پذیرفته و داوری می‌شود.
رستمی یادآور شد: علاقه‌مندان می‌تواند آثار خود را به آدرس کردستان، سنندج، بلوار توحید، خیابان گریاشان، مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج- شماره تلفن ٢٤٢داخلی ٣٣٢٨٥٠٧٠- همراه دبیراجرایی جشنواره ٠٩١٨٩٧٩١٢٢٣ ارسال کنند.
انتهای پیام

captcha