از دنیای تاریکی تا روشنی چشم به نور قرآن/ آرزوی پدر برآورده شد
کد خبر: 3769252
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۷
گفت‌وگوی ایکنا با حافظ روشن‌دل اهل سنت؛

از دنیای تاریکی تا روشنی چشم به نور قرآن/ آرزوی پدر برآورده شد

گروه فعالیت‌های قرآنی - عرفان سلیمی، حافظ روشن‌دل اهل سنت سنندجی در سال ۱۳۵۶ در خانواده‌ای روستایی در ده توریور به دنیا آمد و از همان اوان کودکی، چشمانش روشنایی دنیا را حس نکرد، اما با وجود عشق و انگیزه‌ای که در وجود پدرش بود دیدگانش به نور قرآن روشن شد.

از دنیای تاریکی تا روشنی چشم به نور قرآن/ آرزوی پدر برآورده شد

به گزارش ایکنا از کردستان، عرفان سلیمی متولد یکم مهرماه سال 56 نابینا به دنیا آمد، دوران کودکی را در روستا به حفظ قرآن پرداخته و در سن 18 سالگی شروع به درس خواندن کرد و به مدت 14 سال توانست از اول ابتدایی تا مقطع کارشناسی ارشد پیش برود.
سلیمی در سال 87 در سن 31 سالگی با یک دختر نابینا که هم سن و سال خودش است ازدواج کرد و حاصل این ازدواج پسری 9 ساله است که خوشبختانه بینا و سالم به دنیا آمده است.
وی می‌گوید از سن 12 تا 17 سالگی در خلوت کامل روستا دور از هر دغدغه‌ای و در فراغت توانستم قرآن را حفظ کنم، در واقع حفظ قرآن موجب شد که من در زمینه تحصیل زودتر پیشرفت کنم و به نتیجه برسم.
او رنگ‌ها را خوب می‌شناخت از دریای آبی و آسمان پر از ابر سفید می‌گفت و اشعار ماموستا هه‌ژار را با صدای خوش می‌خواند.
عرفان سلیمی گفت: در سال 88 بعد از اتمام کارشناسی ارشد در رشته ادبیات عرب همزمان کتابخانه‌ای برای خدمات رسانی به دانشجویان نابینا در دانشگاه کردستان برپا کردم و در پاییز 93 توانستم در این کتابخانه مشغول به کار شوم.
وی با اشاره به اینکه تعداد 16 دانشجو نابینا در دانشگاه کردستان مشغول به تحصیل هستند، تصریح کرد: تابلویی بر سر در ورودی اتاق‌ها در دانشکده زبان خارجه و علوم انسانی به شکل بریل طراحی و نصب کردیم که دانشجویان نابینا با لمس این تابلوها اتاق مورد نظرشان را پیدا کنند.
این حافظ روشندل، بیان کرد: هدف از راه‌اندازی این تابلوها توجه دانشجویان و اساتید به افراد نابینا است تا هر بار با دیدن این تابلوها نابینایان را جلو چشمشان تصور کنند.

ساخت دوربین همراه برای نابینایان
سلیمی افزود: یکی از دانشجویان کم‌بینا توانسته است برای اولین‌بار دوربین همراهی را برای افراد نابینا طراحی کند که از طریق جی‌پی‌اس به اینترنت وصل و دارای هدفونی است که می‌تواند با فردی که به او متصل شده صحبت کند، دوربین مسیر را نشان می‌دهد و آن فرد به راحتی می‌تواند فرد نابینا را در ادامه مسیر راهنمایی کنند.
وی گفت: هر کدام از افراد نابینا با دیدگاه‌های مختلفی به زندگی نگاه می‌کنند، برخی این دیدگاه را دارند که با امکانات بیشتر به آسایش می‌رسند، اما معتقدم آسایش نابینایان با امکانات بیشتر فراهم نمی‌شود.

این حافظ روشندل، عنوان کرد: من به این پیش‌فرض باور دارم که میزان تلاش افراد نابینا به هوش و ذکاوت آنها بستگی ندارد بلکه به انگیزه‌ای که در وجود این افراد است بستگی دارد که موجب تلاش بیشتر نابینایان می‌شود.
سلیمی با اشاره به اینکه مانع اساسی انگیزه نابینایان ندیدن و کمبود امکانات است، ذکر کرد: افراد نابینا در جامعه کمتر تلاش می‌کنند و نابینایان نابغه که تلاش خستگی ناپذیری انجام ‌دهند به ندرت پیدا می‌شوند.
وی گفت: نداشتن اعتماد به نفس مانع اصلی انگیزه نداشتن نابینایان است، چرا که در اوایل کودکی در کنار خانواده با بی‌اعتمادی و ترس بزرگ شدند و مدام به تشویق اطرافیانشان احتیاج دارند که ترسشان کم رنگ‌تر شود.

ترس هراه با فرد نابینا
این حافظ روشندل با بیان اینکه ترس همیشه با فرد نابینا همراه است، افزود: نابینایان ابزاری برای ارتباط مستقیم با دنیا ندارند و تنها به وسیله حس لامسه و شنوایی ارتباط برقرار می‌کنند که آن هم باید تقویت شود چرا که نمی‌توانند درست تصمیم بگیرند.
سلیمی بیان کرد: خانواده‌ها باید از همان ابتدای کودکی با فرزند نابینایشان مدارا کنند و با بازی‌های کودکانه آنها را مشغول کنند که کمتر از جامعه بترسند اما متاسفانه خانواده انگیزه و اعتماد به نفس را از آنها می‌گیرند و نتیجه آن چشم پوشی از بسیاری از فرصت‌هایشان در زندگی می‌شود.
وی با اشاره به این موضوع که فرد نابینا برای جامعه نقش مفیدی را ایفا می‌کند، عنوان کرد: نابینایان بر این باورند که افراد جامعه زندگی خودشان را می‌کنند و ما مزاحم زندگی این افراد هستیم و این در حالی است که نابینایان در جامعه کارهایی را می‌توانند انجام دهند که بسیاری افراد بینا توانایی و درک آن را ندارند.

از دنیای تاریکی تا روشنی چشم به نور قرآن/ آرزوی پدر برآورده شد

این حافظ روشندل ذکر کرد: جامعه باید به سمت درک نابینایان برود و به آنها بگوید که جامعه به شما نیاز دارد و مسئولیت‌هایی را به آنها بسپارند تا با خودباوری، عصای سفید را به دست گرفته و از خانه هایشان بیرون بیایند.

نابینایان هر آنچه که ذهن تخیل می‌کند در خواب می‌بینند
سلیمی با اشاره به اینکه ذهن، توانایی انتقال تصویر را دارد، افزود: ذهن نابینا تلاش می‌کند به وسیله زبان که ابزار تخیل است، خود را با واقعیت هم جهت کند، در واقع ذهن، فضایی مجازی از واقعیت که عکس دنیای خارجی است را ایفا می‌کند، پس افراد نابینا هنگام خواب دیدن هر آنچه که ذهن تخیل می‌کند را می‌توانند ببینند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر خواهرش شریفه سلیمی یکی از شاگردان موفق او در حفظ کل قرآن است، بیان کرد: به دلیل اینکه توانسته بودم پدرم را به آرزوی دیرینه‌اش برسانم بسیار خوشحال بودم و سعی کردم تا با ایجاد انگیزه در خواهرم که او نیز از ناحیه دو چشم نابیناست، او را به توانایی‌هایش آگاه کنم و او نیز توانست موفق به حفظ کل قرآن شود.

وی با اشاره به اینکه خواهرم کار حفظ قرآن را از شش سالگی آغاز کرد، عنوان کرد: او بعد از سال‌ها تلاش و کوشش بسیار توانست در سن ۱۷ سالگی حافظ کل قرآن شود و با نوری که قرآن در دل او روشن کرد امروز بسیار موفق است.
این حافظ روشندل یکی دیگر از شاگردانش را فرزندش 11 ساله‌اش می‌داند و می‌گوید: کار حفظ قرآن را در پسرم زودتر آغاز کرده‌ام چون فرزندان را باید از کودکی با قرآن آشنا کرده و انس دهیم.

افراد اندکی با جان و دل برای قرآن کار می‌کنند
سلیمی با انتقاد از فعالان عرصه‌های قرآنی گفت: یکی از بزرگترین معضلات فعالان قرآنی این است که افراد اندکی هستند که با جان و دل برای قرآن کار می‌کنند و در این عرصه جنبه‌های مادی رسوخ کرده است که همین امر موجب می‌شود تا ما با معیارهای قرآنی بیش از پیش فاصله بگیریم.

captcha