فرصت‌سازی از تحریم با گذر از شیوه‌های مدیریتی غلط و مسئولان ناکارآمد
کد خبر: 3771960
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
سید جلال ساداتیان مطرح کرد:

فرصت‌سازی از تحریم با گذر از شیوه‌های مدیریتی غلط و مسئولان ناکارآمد

گروه سیاسی ــ دیپلمات باسابقه کشور کنار گذاشتن شیوه‌های مدیریتی غلط و مسئولان ناکارآمد را در کنار استفاده از ظرفیت‌های مغفول‌مانده، راهکارهای اصلی فرصت‌سازی از تحریم‌ها خواند و گفت: امروز آدم‌های بی‌ربطی در رأس کار حضور دارند که بیش از آنکه دارای جرئت و قدرت ریسک‌پذیری و ابتکار و کار کردن در راستای منافع مردم باشند، به فکر حفظ میزشان هستند.

سیدجلال ساداتیان، دیپلمات باسابقه کشور و مدیرکل اسبق آسیای دور و اقیانوسیه وزارت امور خارجه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ درباره راهکارهای عملیاتی فرصت‌سازی از تحریم‌ها گفت: برای این کار باید از ظرفیت‌های مغفول‌مانده و استفاده‌نشده نهایت بهره‌برداری را کرد و شیوه‌های مدیریتی غلط و مسئولان ناکارآمد را کنار گذاشت. اکنون کشور در تحریم نفت و گاز است، اما در این دو زمینه چه باید کرد؟ وزارت نفت میعانات گازی را به اشکال بسیار ناشیانه و غلط در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد، اما این متقاضیان چه کسانی هستند؟ اینها تعدادی از واحدهای کوچک بخش خصوصی هستند که می‌توانند میعانات گازی را به هیدروکربن‌های قابل استفاده در کشورهای همسایه تبدیل کنند؛ یعنی از این میعانات، بسته به سبکی یا سنگینی آن، می‌توانند خودشان گازوئیل یا بنزین بسازند.

اهمیت هموار کردن مسیر فعالیت بخش خصوصی در شرایط تحریم

وی ادامه داد: در سطح کشور تعداد قابل توجهی از این واحدها وجود دارد که آمار آن در اختیار اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز است. لازم نیست به صورت شخصی برخورد شود؛ یعنی وزارت نفت به این واحدها اعلام کند که میعانات گازی را به شما می‌دهم و استمرارش را هم تضمین کند و آن را با همان تخفیفی که به خارجی‌ها می‌فروشد به داخلی‌ها هم بفروشد. برای اینکه تصور نشود شخصی است از طریق اتحادیه مربوطه به اطلاع همه برسانند تا هر کسی که نیاز دارد آن را خریداری کند.

ساداتیان اظهار کرد: واحدهای کوچکی در سراسر کشور هستند که می‌توانند این میعانات گازی را به بنزین و گازوئیل تبدیل کنند و به افغانستان، عراق، اقلیم کردستان، ارمنستان، گرجستان و علاوه بر آن به کشورهای حوزه خلیج فارس به صورت بانکرینگ (کسانی که پمپ بنزین و پمپ گاز سیار هستند) و در کشتی‌ها بفروشند. آمریکا نمی‌تواند محدودیت و محرومیتی براین شرکت‌های کوچک اعمال کند و این شرکت‌ها هم ترسی از تحریم و جریمه آمریکا ندارند چون شرکت‌های بزرگی نیستند. اکنون حدود 700 هزار بشکه در روز میعانات گازی در کشور تولید می‌شود و شرکت‌های خصوصی تا یک میلیون بشکه در شرایط موجود می‌توانند با دو شرط تداوم استمرار فروش و اعمال تخفیف مناسب آن را مصرف کنند. تمام این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری‌های خود را انجام داده‌اند و نیازی به ایجاد شغل جدید نیست تا به ازای ایجاد هر شغل، یک میلیون دلار سرمایه‌گذاری شود و کافی است شرکت نفت تخفیف قانونی شفافی برای همه اعمال کند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی بیان کرد: درباره نفت هم می‌توان این کار را انجام داد و نفت خام را در اختیار پالایشگاه‌های کوچکی که برج دارند و می‌توانند آن را تصفیه کنند قرار داد و این کار در فرصتی خیلی کوتاه و با هزینه‌های کم قابل اجراست. بیش از 95 درصد این پالایشگاه‌ها در داخل قابل ساخت است و موارد و قطعات دیگر هم قابل تأمین است. این اقدامات را می‌توان در کشاورزی، آب، گردشگری و ... هم انجام داد.

این دیپلمات باسابقه کشور ابراز کرد: فرصت دیگر پیش روی کشور ژئوپلیتیک ایران در خلیج فارس است. در ابعاد دریایی، هوایی و زمینی فرصت‌های زیادی است که از آن‌ها استفاده نشده است؛ لذا همه این مشکلات قابل حل است به شرط آنکه مسئول مربوطه فقط نظر کارشناسی خود را مورد توجه قرار ندهد. کارشناسان دیگری هم هستند که به اندازه آنها مسائل را می‌فهمند و این بی‌توجهی به نظرات سایر نخبگان اشکال بزرگی است. باید به بخش خصوصی راه داد، زیرا آدم‌های فهیمی در این بخش وجود دارد. فرصت‌های استفاده نشده در کشور کم نیست. از همه این‌ها می‌توان بهره برد و تحریم‌ها را دور زد و فشارهای قلدرمآبانه آمریکا را تا حد زیادی خنثی کرد.

رئیس‌جمهور افراد نامتناسب با مدیریت شرایط تحریم را کنار بگذارد

ساداتیان درباره حاکم نبودن مدیریت متناسب با شرایط جنگ اقتصادی و تحریم در کشور و دلایل آن گفت: موارد قابل توجهی را می‌شناسم و حاضرم بحث کنم و به آقای رئیس‌جمهور اثبات کنم که در زیرمجموعه شما آدم‌های بی‌ربطی در رأس کار گذاشته شده‌اند که درکی از شرایط موجود ندارند و فقط با نگاه سیاسی انتخاب شده‌اند.

وی تأکید کرد: یک سری افراد کارآمد بر سر کار نیستند و آدم‌های بی‌ارتباطی در عرصه مدیریتی حضور دارند که با این عده نمی‌توان دوره تحریم را پشت سر گذاشت و حتماً باید آنها را کنار گذاشت؛ زیرا بینش و نگرش این افراد، کار کردن در راستای منافع مردم نیست و این‌ها بیشتر دنبال مسائل شخصی و حفظ میزشان هستند و برای همه این‌ها دلیل و شاهد دارم. این افراد اهل ریسک و ابتکار و دارای شهامت و جرئت نیستند و دوره فعلی به هیچ وجه متناسب با حضور این گونه مسئولان نیست.

کاردار اسبق ایران در لندن با بیان اینکه حضور این گونه مسئولان تأمین‌کننده هدف تحریم‌ها و تعمیق‌کننده شکاف دولت و ملت است، ادامه داد: واقعاً آقای رئیس‌جمهور و همکاران ایشان باید وقت بیشتری برای انتخاب افراد توانمند و دارای ویژگی‌های متناسب با مدیریت شرایط تحریم صرف کنند و به این باور برسند که با برخی افراد تیم فعلی نمی‌توان جلو رفت و باید تغییرات جدی و اساسی انجام دهند. اگر هم کسی را در جایی سر کار قرار می‌دهند ابتدا باید آموزش لازم ببیند و کاملاً در جریان شرایط قرار گیرد و بعد موانع اجرایی کار مرتفع شود. اگر مشکل قانون است لایحه به مجلس ببرند، اگر مشکل با قوه دیگری است آن را رفع و رجوع کنند. اینکه صرفاً در سخنرانی و خطابه از مردم طلب مقاومت و ایستادگی شود، در حالی که این باور در مسئولان نباشد، کار پیش نخواهد رفت.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha