جولان قاری‌نماها در مجالس ترحیم
کد خبر: 3775609
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲
ایکنای زنجان گزارش می‌دهد؛

جولان قاری‌نماها در مجالس ترحیم

گروه فعالیت‌های قرآنی - حضور افراد غیرمتخصص در مجالس ترحیم برای قرائت قرآن اعتراض جامعه قرآنی را برانگیخته تا مانع از گم شدن صوت خوش کلام الهی در آشفتگی فرهنگی شوند.

جولان قاری‌نماها در مجالس ترحیم
مجالس ترحیم و مراسم عزاداری فرصت خوبی برای تلاوت قرآن و تأمل در آیات این کتاب الهی است و حتی شنیدن یک صوت دلنشین در فضایی عمومی می‌تواند افراد را به قرائت روزانه تشویق کند؛ اما امروزه جامعه قرآنی از نگاه‌ها و رفتارهای غیرحرفه‌ای در قرائت قرآن رنج می‌برد و صاحب‌نظران این حوزه بر این باورند که باید بر حضور قاری‌نماها در مجالس و حتی مزارها نظارت و فعالیت‌ها در این راستا سامان‌دهی شود.

آسیب‌زایی قاری‌نماها در مجالس ترحیم
اصغر قرجه‌لو، معاون آموزش دارالقرآن‌الکریم زنجان در گفت‌وگو با ایکنا زنجان، حضور قاری‌نماها در مجالس ختم را چالش جامعه قرآنی دانست و گفت: متولیان حوزه قرآن باید وارد عمل شوند تا قاریان قرآن و افراد متخصص در مجالس ترحیم برای تلاوت آیات شریف حضور پیدا کنند.
وی بیان کرد: افرادی که هیچ تخصصی ندارند در جایگاه قاری قرار می‌گیرند و در مجالس ختم نیز هزینه‌هایی را دریافت می‌کنند؛ در حالی‌‌ که هیچ دستگاه و متولی قرآنی نظارتی روی این افراد ندارد.
معاون آموزش دارالقرآن‌الکریم زنجان ادامه داد: بخشی از مشکل به این مربوط می‌شود که جامعه قرآنی شأنی برای خود تعریف کرده که اجازه نداده قاریان در چنین مجالسی تلاوت کنند، در حالی‌ که ظرفیت خوبی به حساب می‌آید و این مجالس می‌تواند یک محفل قرآنی باشد.
این مسئول اظهار کرد: در بسیاری از موارد دیده شده که افراد غیرمتخصص قرآن را با غلط‌های متعدد می‌خوانند و این افراد حتی در یک جلسه آموزش قرآن شرکت نکردند.
قرجه‌لو تصریح کرد: تلاوت افراد غیرمتخصص می‌تواند به ضدتبلیغ تبدیل شود، چراکه وقتی افراد قرآن را با لحنی غیرمناسب و کلمات غلط می‌شنوند، ضربه محکمی به مجامع قرآنی وارد می‌کند.

توصیه قرآن به نوع تلاوت
محمد کریمی از حافظان برجسته قرآن‌کریم نیز در این مورد گفت: اگر بخواهیم به موضوع تلاوت قرآن افراد متخصص یا فاقد صلاحیت در مجالس ترحیم یا عزاداری نگاه کنیم، باید ببینیم نظر قرآن و اهل‌‌بیت(ع) در این مورد چیست که با تأمل در آیات می‌بینیم  خداوند فرموده: «وَ رَتِّلِ القُرآنَ تَرتيلاً ». پس باید تلاوت قرآن با ترتیل مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: تأکید بسیاری شده که قرآن را مانند شعر نخوانید. تلاوت آیات شریف اصول و قواعد خود را دارد و باید پیوستگی داشته باشد؛ در حالی‌ که برخی اصالت قرآن را که از اهل‌بیت(ع) به ما رسیده است، رعایت نمی‌کنند.
کریمی ادامه داد: متأسفانه برخی به خاطر درآمدزایی به هر نحوی اقدام به خواندن قرآن می‌کنند که این موضوع سبب شده خداوند نیز حلاوت و شیرینی قرائت قرآن را از آنها بگیرد؛ البته برخی در شهر زنجان این نهضت را آغاز کردند که از کسانی در مجالس استفاده کنند که قدرت تلاوت صحیح قرآن را دارند.
وی تصریح کرد: وقتی که قرآن را افراد غیرمتخصص و به شیوه نامناسب در جمع قرائت کنند، این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که این سبک قرآن خواندن متداول است و این موضوع آسیبی جدی تلقی می‌شود.

الزام هیئت امنا برای استفاده از قاری متخصص
حجت‌الاسلام علیرضا بهبودی، سرپرست اداره دارالقرآن تبلیغات اسلامی استان زنجان، فعالیت قاری‌نماها را معضلی خواند که این موضوع چندین بار در جلسات مطرح شده و بیان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی در مقام متولی بحث‌های فرهنگی برای سروسامان دادن به مجالس ترحیم چندین طرح ارائه داده است و اداره اوقاف و امور خیریه نیز باید با این سازمان متحد شود تا وضعیت بهبود یابد.
سرپرست اداره دارالقرآن تبلیغات اسلامی استان زنجان با پرداختن به اینکه حضور روحانی در جایگاه سخنران در مجالس ترحیم کم‌رنگ شده، تصریح کرد: اگر الزام شود که هیئت امنای مساجد در مورد دریافت مجوز و تأیید حضور سخنران و قاری در مجالس ترحیم اقدام کنند، این اقدام می‌تواند در راستای ساماندهی معضلات مؤثر باشد.
وی با اشاره به اینکه برخی مداحان بدون داشتن تخصص در تلاوت اقدام به قرائت قرآن در مجالس می‌کنند، گفت: برخی کارهای مقدماتی نیز از طریق کانون مداحان در این خصوص انجام شده تا افراد برای ادامه فعالیت دوره‌های تخصصی آموزش قرآن را بگذرانند.
این مسئول یادآور شد: در کانون مداحان گذراندن برخی دوره‌های تخصصی برای تمدید بیمه تعریف شده و آموزش تخصصی قرآن نیز در این مورد می‌تواند قرار گیرد و قاریان مطرح یا مجاز به هیئت امنای مساجد معرفی شوند.

تعیین قاریان و مداحان مجاز
علی‌اکبر نوربهمنی، رئیس کانون مداحان استان زنجان، به فعالیت غیرمجاز برخی دفاتر برای برگزاری مجالس ترحیم اشاره کرد و گفت: برای ساماندهی این موضوع تلاش‌های فراوانی انجام و بحث‌هایی در‌خصوص تأسیس دفاتر زیر نظر سازمان اوقاف و امور خیریه و تبلیغات اسلامی برای ارائه خدمات تخصصی مطرح شده اما تأسیس دفتر نیاز به سرمایه و نیروی انسانی کارآمد دارد.
وی با پرداختن به اینکه یک مداح بدون گذراندن دوره‌های آموزشی نمی‌تواند قاری باشد و یک قاری هم نمی‌تواند مداحی کند، تصریح کرد: در کانون مداحان از مادحان آزمون می‌گیرند و پس از تأیید برای آنها کارت ویژه صادر می‌کنیم که این موضوع برای قاریان نیز می‌تواند انجام شود.
رئیس کانون مداحان استان زنجان با اشاره به اینکه برخی شعرخوانی‌ها در مجالس ترحیم بی‌مفهوم و بی‌محتوا شده است، ادامه داد: قرائت ناصحیح قرآن نیز تأثیر نامطلوبی بر جای می‌گذارد و پیگیر بهبود وضعیت هستیم و از مقامات ذی‌صلاح و ارگان‌ها نیز برای تحقق برنامه‌ها انتظار کمک داریم.
جولان قاری‌نماها در آشفتگی فرهنگی این انتظار را در جامعه قرآنی تقویت کرده است که مسئولان و صاحب‌نظران قدری کمر همت را محکم کنند تا مراسمی که می‌تواند محافل نورانی قرآنی باشد، از گزند آسیب‌های فرهنگی دور بماند.
انتهای پیام
captcha