روستای آویهنگ کردستان میزبان جشنواره ملی «قلم روست»ا شد
کد خبر: 3798367
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۶

روستای آویهنگ کردستان میزبان جشنواره ملی «قلم روست»ا شد

گروه فرهنگی- معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از برگزاری جشنوارە کشوری« قلم روستا» در روستای ٱویهنگ منطقه کلاترزان خبر داد و گفت: این جشنواره در فروردین ٩٨ برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا از کردستان، عبید رستمی، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان امروز، 25 اسفندماه در جلسه هماهنگی و برنامه ریزی نخستین جشنواره قلم روستا در روستای آویهنگ اظهار کرد: این جشنواره با حضور خالقان آثار مکتوب و نویسندگان توانا در حیطه روستا در روستای ٱویهنگ بخش کلاترزان سنندج برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه این جشنواره در راستای رشد و توسعه و عمران روستاها و ضرورت توسعه فرهنگ و هنر روستایی برگزار می‌شود، افزود: در این جشنواره آثار چاپ شده در حوزه علوم انسانی (ادبیات)، علوم و معارف دینی و هنر (شامل شعر، داستان، رمان، ضرب المثل­ها، متل‌ها، قصه­ها و افسانه­ها، لُغز و چیستان و معماها، لطیفه­ها ) پذیرفته شده است.
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اضافه کرد: آثاری در قالب نظم و نثر نیز به یکی از زبانهای فارسی، آذری، عربی، بلوچی، کُردی و دیگر گویش‌های وابسته به یکی از زبان‌های بومی ایران زمین در این جشنواره پذیرفته شده است.
رستمی به نقش تاثیرگذار روستاییان به عنوان یکی از حافظان استقلال، امنیت و فرهنگ این مرز و بوم اشاره کرد و افزود: برگزاری این جشنواره در یک روستا در جهت حفظ و گسترش مواریث فرهنگی این سرزمین پیش بینی شده است و با هماهنگی انجام شده روستای آویهنگ بخش کلاترزان سنندج در دهه اول فرودین ٩٨ میزبان این جشنواره خواهد بود.
وی با بیان اینکه این جشنواره با حضور جمع از نام آوران و شرکت کنندگان برگزار می‌شود، اظهار امیدواری کرد با برگزاری برنامه‌های فرهنگی و شاد و مفرح بتوانیم جشنواره‌ای موردپسند و مؤثر برگزار کنیم.
راست خدیو، بخشدارکلاترزان نیز در ادامه از توجه به منطقه کلاترزان گفت: آویهنگ جایگاه قلم؛ ادبیات و بزرگان و عارفانی چون ملاحیدر فهیم؛ ملأ محمدصادق آویهنگی بوده و این پتانسیل‌ها کار فرهنگی بیشتری را می‌طلبد.
وی توجه به چاپ ٱثار فرهنگی منطقه را مهم دانست و افزود: انشالله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان توجه بیشتر به منطقه کلاترزان را با هدف رونق کار فرهنگی در دستور کار خود قرار دهد.
راست خدیو کلاترزان را مستعد کار فرهنگی دانست و بیان کرد: انشالله در نظر است درٱینده همایش تجلیل از بزرگان؛ عارفان و نامداران کلاترزان را برگزار کنیم.
کاکایی از فعالان فرهنگی منطقه نیز این جشنواره را پراهمیت دانست و گفت: روح ایرانی در فرهنگ روستاها خفته است و می‌طلبد فعالیت فرهنگی بیشتری در روستاها انجام گیرد و این حرکت قابل تقدیراست.
وی توجه به فرهنگ کتابخوانی، همنوایی با سنت‌های اصیل و حمایت از کارهای فرهنگی را قابل توجه برشمرد و افزود: امیدواریم با توسعه فعالیت‌های فرهنگی در روستاها از مهاجرت روستاییان جلوگیری شود.
صباح حسنی، دبیر اجرایی این جشنواره کشوری نیز اظهار کرد: آویهنگ با توجه به آلمان‌های که دارد و وجود پتانسل های فراوان فرهنگی، تاریخی و گردشگری بهترین روستا خواهد بود که شرایط و ظرفیت قلم روستا را پذیرا باشد.
وی ضمن حمایت از مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و بخشدار کلاترزان یادآور شد: ان شالله با برنامه ریزی هم بتوانیم به روستا خدمتی کرده باشیم و هم نماینده خوب روستا باشیم.
انتهای پیام

captcha