استعجال در مهدویت؛ عامل ظهور فرقه‌های انحرافی
کد خبر: 3804226
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
حجت‌الاسلام کلباسی:

استعجال در مهدویت؛ عامل ظهور فرقه‌های انحرافی

گروه حوزه‌های علمیه ــ کلباسی با بیان اینکه برخی فرقه‌های انحرافی مانند بهائیت بر مبنای استعجال تولید شدند که امروز هم فعالیت گسترده‌ای دارند، تصریح کرد: برخی مردم علاقه شدیدی به دین دارند، ولی از مبانی کلامی درک درستی ندارند و عمدتاً مدعیان سراغ طیفی می‌روند که ساده‌انگار و دور از قرآن و حدیث است.

استعجال در مهدویت عامل ظهور فرقه‌های انحرافی جدیدحجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کلباسی، رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: هر موضوعی حتی توحید هم ممکن است به علت برداشت‌های نادرست و دوری از چارچوب‌های علمی و قرآنی و روایی با برداشت‌های ناصواب مواجه شود.

وی افزود: در مباحث خداشناسی بحث حلول، که اشکالات فراوان فلسفی دارد، از سوی برخی مطرح می‌شود یا در بحث معاد، که از اصول قطعی ادیان است، سر از تناسخ درمی‌آورد و برخی به تناسخ معتقد می‌شوند.

کلباسی با بیان اینکه مهدویت هم از گذشته تاکنون دچار آسیب‌ها و اشکالات متنوعی بوده است، تصریح کرد: یکی از بارزترین این شبهات بحث استعجال است و هرقدر به ظهور نزدیک می‌شویم، بیشتر مشهود است، زیرا با گذر عمر، زمان ظهور هم نزدیکتر می‌شود و بحث استعجال هم پررنگ‌تر می‎شود.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت افزود: برخی فرقه‌های انحرافی مانند بهائیت بر همین مبنای استعجال تولید شدند که امروز هم فعالیت گسترده‌ای دارند؛ یک مرتبه سر و کله فردی با ادعای بابیت و اینکه ما در ورود به وادی ولایت هستیم پیدا می‌شود و بعد هم مدعی مهدویت و پیامبری می‌شوند که همگی در بستر دوری از معارف حقه الهی است.

کلباسی با بیان اینکه این افراد خواسته‌اند به صورت مصنوعی در میان مردم جاسازی و دین‌سازی کنند، بیان کرد: این دین‌سازی با هدف گرفتن و سد کردن مسیر حرکت، سنگین و مؤثر مهدویت است؛ به زعم خود می‌خواهند به یک معنا به مهدویت خاتمه دهند. لذا ادعا‌های بابیت و بهائیت و ادعا‌های دروغین همسری و فرزندی امام و یا اصحاب و یار امام بودن بدل‌سازی می‌شود.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه تصریح کرد: حتی در دنیای امروز هم که عقول مردم به نسبت رشد داشته کسانی مدعی فرزند امام و جانشینی ایشان می‌شوند که نمونه بارز و اخیر آن دجال بصری (احمد الحسن بصری) است به رهبر فیس‌بوکی معروف است و باورمندانی را هم در  اطراف خود جمع کرده است.

کلباسی در پاسخ به این سؤال که چه انگیزه‌هایی سبب می‌شود تا افرادی جذب این گروه‌ها و افراد دروغین شوند؟ اظهار کرد: برخی از مردم علاقه شدیدی به دین دارند، ولی از مبانی کلامی درک درستی ندارند و عمدتاً این افراد سراغ همین طیف هم می‌روند؛ این ساده‌انگاری و دوری از قرآن و حدیث منتج به چنین نتایجی می‌شود.

وی با بیان اینکه از این مسائل در طول تاریخ آسیب زیادی دیده‌ایم، تصریح کرد: مهم‌ترین راه برای کنترل و کاهش این آسیب‌ها، روشنگری برای مردم است، زیرا این افراد چون با روپوش دین و ظهور و امام زمان سراغ مرم می‌روند می‌توانند برخی افراد کم‌آشنا را به سمت خود جذب کنند.

کلباسی توقیت را یکی دیگر از آسیب‌های بزرگ در بحث مهدویت برشمرد و گفت: اینکه برخی طوری سخن می‌گویند که می‌توانیم تاریخ ظهور را معیّن کنیم مخالف قرآن است؛ قرآن کریم فرموده است: «وَمَآ أُوتِيتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلاً» «وَ لا يُحيطُونَ بِشَيْ ءٍ مِنْ عِلْمِهِ».

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه افزود: برخی افراد بنا بر جهات مختلف سیاسی و اجتماعی مطرح می‌کنند که در این چند سال ظهور رخ خواهد داد؛ به محض اینکه این افراد نشانه‌ای را دیدند به ظهور نسبت می‌دهند، در حالی که این مسئله به لحاظ علمی بحثی دشوار و از مصادیق توقیت است که آسیب‌های زیادی بر جای می‌گذارد.

کلباسی با بیان اینکه زمستان و بهار به عنوان تحولات طبیعی علائمی دارد، بیان کرد: مثلاً شکوفه درختان و سبزی برگ آن‌ها از علائم بهار است و درختان در زمستان شکوفه نمی‌زنند؛ مهدویت و ظهور هم علائمی دارد که باید رخ دهد و تطبیق علائم هم کار بسیار دشواری است. برخی ممکن است حوادث سال‌های اخیر در منطقه و درگیری‌ها را مقدمه بدانند که این هم نادرست است.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مهدویت از ابتکارات الهی است و نه بشری. لذا نباید هر چیزی را به دین نسبت دهیم، تصریح کرد: مدعیان از نیروی امید و زمینه دیانتی و جهل مرم برای جذب افراد بهره می‌برند. حوزه‌های علمیه و رسانه‌ها و منابر باید آگاهی‌بخشی کنند؛ گاهی می‌بینیم که برخی رسانه‌ها به جای ایفای این نقش به صورت معکوس عمل می‌کنند؛ مثلاً از سخنران و مداحانی خبررسانی می‌کنند که مباحثشان در مورد هدایت چارچوب دقیقی ندارد؛ این رسانه‌ها تصور می‌کنند در مسیر ولی خدا گام برمی‌دارند، در صورتی که چنین نیست.

کلباسی در پاسخ به این سؤال که شنیده شده فرقه احمدالحسن حتی در قم هم تأثیرهایی داشته و افرادی را به خود جذب کرده‌اند، بیان کرد: تا جایی که مطلع هستیم تأثیر چندانی نداشته‌اند و اگر افرادی تحت تأثیر بوده‌اند، کسانی هستند که آشنایی لازم را با مبانی کلامی و تاریخی ندارند.

وی تأکید کرد: اگر طلبه‌ای چند درس فقه و اصول خواند به معنای آشنایی او با عقاید، کلام و دین اسلام نیست و نمی‌توان گفت که مصونیت علمی پیدا کرده‌اند؛ بنابراین ممکن است برخی هم جذب این فرقه‌های انحرافی شوند. از این رو دوره‌های تخصصی آشنایی با فرقه‌های انحرافی برای آنان لازم است و البته این دوره‌ها در حوزه برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha