ثبت بیش از 500 سمن در استان کردستان
کد خبر: 3806484
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۳

ثبت بیش از 500 سمن در استان کردستان

گروه اجتماعی- استاندار کردستان، با توجه به آمار موجود بیش از 500 سمن در استان کردستان به ثبت رسیده و در بخش‌های مختلف فعالیت دارند، از عملکرد این سمن‌ها انتقاد کرد و گفت: اگر در مجموع هر کدام از این سازمان‌ها یکی از مشکلات استان را رصد و برطرف می‌کرد در نهایت بسیاری از نارسایی‌ها رفع می‌شد.

به گزارش ایکنا از کردستان، بهمن مرادنیا، استاندار کردستان امروز، پنجم اردیسبهشت ماه در نشست با سازمان‌های مردم نهاد جوانان استان در محل سالن اجتماعات اداره کل ورزش و جوانان استان کردستان با بیان این مطلب اظهار کرد: جوانان اگر به درستی مورد توجه قرار نگیرد قطعاً اهداف توسعه کشور و استان نیز محقق نخواهد شد.
وی افزود: توان و ظرفیت‌های فراوان جوانان واقعیتی است که وجود دارد و باید با شناخت درست و اصولی از این پتانسل گام‌های مهمی را در مسیر توسعه برداریم و همه به سهم خود بایستی به این موضوع توجه کنیم تا از توانمندی‌های جوانان در مسیر صحیح خود استفاده شود.
استاندار کردستان، با بیان اینکه جوانان باید با امید به آینده نقش خود را برای مشارکت حداکثری خود در عرصه توسعه همه جانبه کشور و استان به بهترین شیوه ممکن ایفا کنند، بیان کرد: در جلسات هم‌اندیشی با مسئولان و مدیران اجرایی بایستی سعی شود علاوه بر مطرح کردن مشکلات و نیازمندی‌ها در ادامه جوانان با امید بیشتری به حل و فصل نارسایی‌های خود امیدوار باشند.
جوانان به عنوان نیروی محرکه جامعه باید دارای شور و نشاط اجتماعی باشند
مرادنیا ادامه داد: در شرایط موجود جامعه طبیعتاً مشکلات و کمبودها برای جوانان وجود دارد و هیچ کس منکر این واقعیت نیست ولی جوانان به عنوان نیروی محرکه جامعه باید دارای شور و نشاط اجتماعی باشند و این انگیزه را هم به جامعه تزریق کنند و به دیگران روحیه بدهند.
وی تاکید کرد: جوانان همانند گذشته باید با قوت و توان مضاعف‌تر و روحیه شکست ناپذیری در زمینه توسعه جامعه کوشا باشند و جامعه را نیز به سمت حرکت و تکاپو بیشتر سوق دهند.
استاندار کردستان با اشاره به لزوم تقویت جایگاه و اعتبار اجتماعی سازمان‌های مردم نهاد در استان، اعلام کرد: در حقیقت تاکید و مکاتبات سیستم مدیریتی نمی‌تواند نقش و جایگاه واقعی سمن‌ها را تعریف کند بلکه این اعتبار را سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند با پشتکار و تلاش خود در جامعه نهادینه و با عملکرد قوی خود را به جامعه معرفی کنند.
وی با توجه به آمار موجود بیش از 500 سمن در استان کردستان به ثبت رسیده و در بخشهای مختلف فعالیت دارند، از عملکرد این سمن‌ها انتقاد کرد و گفت: اگر در مجموع هر کدام از این سازمان‌ها یکی از مشکلات استان را رصد و برطرف می‌کرد در نهایت بسیاری از نارسایی‌ها رفع می‌شد.
دولت کمک‌های اعتباری و حمایتی مناسبی را در اختیار سمن‌ها قرار داده است
مرادنیا تاکید کرد: با وجود تنگناهای فعلی مالی و اعتباری کشور در چند سال اخیر دولت با همه توان با سازمان‌های مردم نهاد همکاری داشته و در حد بضاعت خود کمک‌های اعتباری و حمایتی مناسبی را در اختیار سمن‌ها قرار داده است.
استاندار کردستان خطاب به سمن‌های جوانان استان نیز گفت: شما نیز باید با بررسی دستاوردهای و عملکردهای خود نگاهی به نقش خود در بهبود شرایط اجتماعی و دیگر عرصه‌های فعالیتی خود انداخته و کارنامه خود را نیز تحلیل و بررسی کرده و به عملکرد خود امتیاز بدهید که تا چه اندازه به هدف مورد نظر خود دست پیدا کرده‌اید.
وی ذکر کرد: امروزه از جوانان نوآور و توانمند توقع بیشتری برای اثر گذاری در توسعه وجود دارد که می‌توانند با انرژی بیشتر فکری جدید را به جامعه القا کنند. جوانان با ارائه تفکرات و اندیشه‌های نو همراه و همکار دولت برای رشد و آبادانی جامعه باشند.
مرادنیا افزود: جوانان نباید همیشه از دولت توقع و انتظار کمک و حمایت داشته باشند بلکه خود جوانان نیز می‌توانند با ایده‌های خلاقانه و با کارآفرینی و اشتغالزایی وارد عرصه توسعه و سازندگی کشور شوند.
وی ضمن تشویق جوانان به ورود به بحث تولید و توسعه اقتصادی کشور در ادامه گفت: در سال گذشته اعتبارات مناسبی در بخش‌های کشاورزی و اشتغال پایدار خانگی و بحث اشتغال فراگیر روستایی در استان پرداخت شد که قطعاً جوانان می‌توانند با ارائه ایده‌های کارآفرینی خود از این فرصت‌ها برای ایجاد بستر اشتغال به بهترین شیوه ممکن استفاده کنند.
وی افزود: با توجه به ارزش افزوده بخش تولید محصولات کشاورزی مسلماً حضور جوانان در زمینه تولید در این بخش می‌توانند بستر ساز تولید و اشتغال پایدار در کردستان باشد.
مرادنیا ضمن حمایت از تأسیس کمیته نیازسنجی جوانان در کردستان در ادامه تاکید کرد: البته سازماندهی و صدور مجوزهای سمن‌ها باید بر طبق دستورالعملهای تدوین شده صورت گیرد تا فعالیت این سازمان‌ها با موانع و مشکلات مواجه نشود و افراد فرصت طلب به اسم سمن‌ها نتوانند فعالیت غیر قانونی داشته باشند.
استاندار کردستان در خصوص امکان واگذاری برخی از وظایف دستگاههای اجرایی به سازمان‌های مردم نهاد نیز گفت: قانون تعاریف خاصی برای دستگاه‌های اجرایی دارد و اگر برخی وظایف قابل واگذاری به جوانان و سمن‌ها وجود داشته باشد مسلماً از این فرصت برای کمک به فعالیت سمن‌ها حمایت خواهد شد.
وی اعلام کرد: معرفی ظرفیت‌ها و توانمندیهای استان از جمله در بحث فرهنگی به سایر استان‌ها دراولویت برنامه‌های توسعه همه جانبه استان بشمار می‌رود و با جدیت دنبال می‌شود.
مرادنیا بیان کرد: در این راستا بحث برگزاری کنگره مشاهیر کُرد به میزبانی کردستان یکی از برنامه‌های شاخص و فراگیر فرهنگی استان است در اواسط تیرماه سال جاری به انجام خواهد رسید و نقش مهمی در معرفی استان در سطح ملی و دیگر کشورهای منطقه خواهد داشت.
استاندار کردستان خواستار افزایش تعداد جلسات هم اندیشی با جوانان و سازمان‌های مردم نهاد برای رفع موانع و مشکلات شد.
انتهای پیام

captcha