2.5 میلیون خانه خالی و مردمی که خانه ندارند/ برپایی«کنسرت» دغدغه ملت نیست
کد خبر: 3811271
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹
گزارش ایکنا از همایش «بحران عدالت در دانشگاه‌ها با محوریت عدالت آموزشی»

2.5 میلیون خانه خالی و مردمی که خانه ندارند/ برپایی«کنسرت» دغدغه ملت نیست

گروه سیاست و اقتصاد ــ استاد دانشگاه تهران با انتقاد از روند بی عدالتی در بخش‌های مختلف کشور با بیان اینکه در چنین شرایطی مطالبه برخی برگزار نشدن کنسرت و رفتن خانم‌ها به ورزشگاه‌ها است، تأکید کرد: 2.5 میلیون خانه خالی وجود دارد که حاضر نیستند آن را اجاره بدهند، در حالی که بخشی از جامعه خانه ندارند.

صدای عدالت‌خواهی مردم در آهنگ جهان گم شده است/واردات 200هزارمیلیاردتومان غذای سگ در سال97به گزارش ایکنا از قم، مجید حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران امروز 23 اردیبهشت‌ماه در همایش «بحران عدالت در دانشگاه‌ها با محوریت عدالت آموزشی» که در سالن شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد، بیان کرد: از سال 91 تا 97 یعنی طی شش سال، فاصله بچه‌ای که در سیستان و بلوچستان درس می‌خواند با بچه‌ای که در زعفرانیه و منطقه سعادت‌آباد تهران درس می‌خواند به 57 برابر رسیده‌است؛ اختلاف طبقاتی این دو قشر به 57 برابر در زمینه تحصیل، 60 برابر در زمینه امکانات تفریحی، 60 برابر در زمینه امکانات ورزشی و رفاهی رسیده است.

بی عدالتی در توزیع منابع کشور

وی افزود: مدرسه‌ای در سیستان بلوچستان را از نزدیک مشاهده کردم که بخاری نفتی و خطرناکی در آنجا داشتند در این باره مدیر مدرسه گفت که برای هر دانش‌آموز در اینجا هزار تومان در دولت بودجه اختصاص دادند، در حالی که امسال بودجه 100 میلیارد تومانی به دانشگاه تهران اختصاص دادند تا ساختمان بخرد؛ در کهگیلویه و بویراحمد مدرسه‌ای بدون امکانات آب ساخته و بچه‌ها تشنه بودند اما ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که «ایران‌مال» بزرگترین مرکز تجاری در تهران تاسیس شده است.

حسینی با اشاره به اینکه احتمال اشتغال با مدرک دیپلم90 درصد و با تحصیلات لیسانس 40 درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: در شرایطی هستیم که اگر دو شغل داشته باشید، و از هرکدام یک میلیون و نیم میلیون حقوق بگیرید با فرض اینکه تغذیه نکنید، دچار مریضی نشوید و فرزندی متولد نشود و حتی ازدواج هم نکنید یعنی فقط فتوسنتز کنید، 21سال طول می‌کشد تا شما صاحبخانه شوید؛ در این وضعیت اگر تورم نیز وجود داشته باشد 100 سال تا خانه خریدن فاصله دارید.

2.5 میلیون خانه خالی و مردمی که خانه ندارند

وی ادامه داد: در این وضعیت تقریبا دو و نیم میلیون خانه خالی که متعلق به سرمایه‌داران است در کشور وجود دارد که حتی اجاره نمی‌دهند، در سال گذشته 50 هزارمیلیارد تومان فرار مالیاتی داشتیم که هفت میلیاردتومان مختص پزشکان بوده در شرایطی که کل بودجه آموزش و پرورش در سال97، 36 هزارمیلیارد تومان بود و امروز معلمی در  سیستان و بلوچستان 850 هزارتومان حقوق می‌گیرد.

استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه دو ونیم میلیون بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارد، بیان کرد: در سیستان و بلوچستان مدرسه 120 نفره با معدل سنی 13 سال توسط خیریه تاسیس شد و 600 دختر برای کلاس اول دبستان با معدل سنی 13 سال ثبت نام کردند و علاوه بر آن‌ها هزار و 100 دختر و پسر هستند که نمی‌توانند تحصیل کنند ولی در سعادت‌آباد تهران مدرسه 120 میلیون تومانی کنکور وجود دارد؛ از بین 38 دانشجو در کلاس‌های دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران 80درصد غیرانتفاعی تحصیل کردند،20 درصد در مرکز تهران و یک نفر متعلق به منطقه محروم است.

نان کارگران و کارمندان در سفره سرمایه‌داران

وی با بیان اینکه در شرایطی که حواس ملت به سرقت‌های کوچک مانند اختلاس 5میلیاردتومانی بابک زنجانی و دزدیدن دکل نفت است ولی یک سرقت بزرگ پدید می‌آید، گفت: سهم طبقه کارگر و کارمند از سال 1370 تا 1394 از 40 درصد سرانه ملی به 25 درصد رسیده و سهم سرمایه‌دار به 75 درصد؛ یعنی طبقه کارگری و کارمندی 15 درصد درآمد ملی را به طبقه سرمایه‌دار وام بلاعوض داده‌است و این نظام ناعادلانه توزیع سرانه ملی سرقت بزرگ است.

وی افزود: فاصله حقوق غیر رسمی پزشکی که 300 میلیون تومان دریافت می‌کند با معلم خرید خدمت که 580 هزار تومان حقوق می‌گیرد، 120 برابر است؛  برخی از معلم‌های مدارس که مدرک دکترا داشتند، حقوق او کفاف هزینه مسکن او را نمی‌دهد چه برسد به تغذیه و امرار معاش.

آموزش دولتی در کشور در حال نابودی است

وی با اشاره به اینکه 18 هزار کودک کار فقط در تهران وجود دارد، بیان کرد: دولت به دلیل سیاست‌های نئولیبرال مسئولیت آموزش، درمان و آسیب‌های اجتماعی را نمی‌پذیرد حتی سیل و زلزله به عهده آقای زیباکلام، خانم نرگس کلباسی «از خیرین و فعالان اجتماعی» و سلبریتی‌ها است نه دولت؛ سیاست‌های نئولیبرالی یعنی مسئولیت‌های حیاتی ملت به عهده خود ملت است این سیاست یعنی دولت بودجه دارد اما چون یک دانش‌آموز برای بخش خصوصی کمتر هزینه دارد پس آموزوش و پرورش و.. را خصوصی می‌کنیم.

پول 8 هزار میلیاردی در جیب مافیای کنکور

وی با تاکید بر اینکه امروزه تقریبا آموزش دولتی وجود ندارد زیرا سال گذشته ملت ایران 20 هزار میلیارد تومان به مدارس خصوصی و ده هزار میلیارد تومان به مدارس دولتی پول دادند، ادامه داد: 8 هزار میلیاردتومان مردم به مافیای کنکور پول دادند و به طور کلی 38 میلیاردتومان مردم ایران در سال گذشته هزینه آموزش دادند در شرایطی که در قانون اساسی نوشته شده‌است «آموزش برای آحاد ملت رایگان است».

حسینی با اشاره به اینکه مردم فکر می‌کنند آموزش عالی و دانشگاه‌های دولتی رایگان است اما اینگونه نیست، بیان کرد: 85 درصد آموزش عالی کشور شامل دانشگاه آزاد، پیام نور و خصوصی است، طبق بودجه وزارت علوم در سال گذشته هزار میلیاردتومان به آموزش عالی درآمد داده و این درآمد را از دانشجویان در قالب هزینه فارغ‌التحصیلی و خوابگاه و شبانه و.. گرفته است.

وی یادآور شد: به هیچ وجه آموزش عالی عمومی و دولتی نداریم؛ حاصل این نابرابری چیست؟ حاصل این است که شما فکر می‌کنید رتبه زیر هزار کنکور نصیب شما نشده چون خنگ هستید در شرایطی که دو مدرسه سمپاد تهران 7 مدال المپیاد ریاضی کسب کردند، مابقی دانش‌آموزان نیز اگر 20 میلیون تومان خرج کنند در المپیاد و کنکور رتبه کسب می‌کنند.

استاد دانشگاه تهران گفت: در سال 68 و در وضعیت نابسامان کشور بانک جهانی 30 میلیارد دلار به ایران وام داد به شرط  اینکه آموزش و درمان و.. خصوصی شوند و دولت وقت آن زمان این شرط را پذیرفت. طبق این لایحه مدارس خصوصی باید در مناطق محروم و کم برخوردار ساخته شود اما برادر رئیس جمهور در سعادت آباد تهران اولین مدرسه غیرانتفاعی کشور با 14 هزار متر مساحت به خیال باطل خود به نیت 14 معصوم تاسیس کرد و امروز غالب رتبه‌های زیر هزار دختران در کنکور برای این مدرسه است.

عده‌ای شعار « تبعیض، امر طبیعی است» می‌دهند

وی با بیان اینکه برخی افراد سیاست تبعیض را یک امر طبیعی می‌دانند اما این امر طبیعی نیز یک مبنایی دارد ادامه داد: زمینه ساز تولید تبعیض این است که طرفداران سیاست تبعیض می‌گویند «رستگاری امری فردی است و شما اگر می‌خواهید موفق باشید چیکار دارید جامعه به کدام سمت می‌رود و کلاه خودت را بچسب تا بتوانی موفق شوی» شعار این افراد مانند صحبت‌های یک روان‌شناس‌ در صنعت ماله کشی روانشناسی است برای مثال در شرایط سخت به تو می‌گویند مثبت‌اندیش باشید و به آهنگ جهان گوش فرادهید؛ صدای کودکی که نمی‌تواند مدرسه برود و به تحقق آرزوی جراح و پزشک شدن در آینده امیدی ندارد، در آهنگ جهان گم شده‌است.

کنکور، تبعیض بود

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در کشور بعد از کتب زباله کنکوری، رتبه فروش کتب روانشناسی جایگاه اول را به خود اختصاص داده است، گفت: ضریب اشتغال در کشور 45 است؛ از 195 نفر ورودی‌های سال92 دانشگاه شریف 194 نفر به خارج از کشور رفتند و اگر دلیل مهاجرت وی را بپرسید می‌گویند ایران نخبه‌ها را تحویل نمی‌گیرد؛ کی گفته تو نخبه‌ای؟ اگر همه بچه‌ها حق درس خواندن و پول ثبت نام در کلاس‌های کنکور را داشتند و همه در رقابتی برابر کنکور می‌دادند جایگاه امثال این افراد تغییر می‌کرد و لذا کنکور تبعیض بود.

وی با یادآوری اینکه لیبرال‌ها و طرفداران بانک جهانی گفتند «مثبت‌اندیش باشید زیرا رستگاری امری فردی است و اگر خواهان موفقیت هستید خودتان را دریابید»، افزود: 8 سال دفاع مقدس مردمانی جنگیدند زیرا امر جمعی و خوشبختی آحاد مردم در کنار هم معنا داشت و مردم و دولتمردان هم‌سرنوشت و کنار یکدیگر بودند، رجایی معلم بود و لقمه سفره‌اش نان و پنیر بود  و مانند مردم زندگی می کرد.

استاد دانشگاه تهران گفت: در ماه‌های گذشته دانشجویان ایران ماهانه 5 هزار نفر برای خارج رفتن هزینه کردند، این حجم از سرمایه در یک سال اخیر از کشور خارج شده است؛ اینکه می‌گویند «رستگاری یک امر فردی است» زمانی به بحران تبدیل شد که این امر زمینه منفعت برخی افراد و نان سفره آن‌ها را فراهم کرد و در این شرایط جامعه از خودش دفاع نکرد.

ناو هواپیما آمریکا در آب‌های خلیج فارس ایستاد

وی افزود: حدود دو هفته پیش ناو هواپیمابر آمریکا در خلیج فارس ایستاد و ما به جای متحد شدن برای نجات خود از وضعیت بحرانی وضعیت خروج از کشور را بررسی کردیم؛ ناو هواپیمابر آمریکا در آب‌های خلیج فارس جلو آمد اما ما ایستادیم و فقط  تماشا می‌کنیم؛ ما باید بدانیم که رستگاری امری جمعی است چون ما در کنار یکدیگر می‌توانیم موفق شویم.

حسینی با بیان اینکه در طول این سال‌ها با آمریکا و دولت آن‌ها در برجام و.. دست دوستی و امتیازات فراوانی را دادیم اما مشکلات حل نشد، گفت: تفنگ دشمن مقابل ما گرفته شده اما ما آن را احساس نمی‌کنیم زیرا انتظار داریم در جامعه نابرابر کسانی که خوردند و اختلاس کردند باید پاسخگو باشند اما غافل از اینکه کسانی امروز تفنگ سمت ما گرفته‌اند که سیاست تبعیض را بر ما اعمال کردند.

این جامعه شناس تصریح کرد: در حال حاضر ملت ایران باید برای مقابله با نابرابری در جامعه یعنی دشمنان داخلی و هم‌چنین در برابر دشمنان خارجی ایستادگی کنند، اجازه ورود به دشمنان را ندهیم، اگر قرار است بایستیم همگان خواهیم ایستاد.

وی با تاکید بر اینکه 20میلیارد دلار در بالش‌های ملت ایران انباشته شده است، افزود: در شرایطی که مردم گرفتار مشکلات هستند نباید دغدغه آحاد ملت ایران پخش آهنگ‌های افتضاح در مدارس باشد؛ متاسفانه بعد از اتفاقات اخیر 75میلیون نفر آهنگ‌ پخش شده در مدارس کشور را در سایت‌های موسیقی دانلود کردند.

هر فرد، یک سلول علیه سیاست تبعیض باشد

حسینی با تاکید بر اینکه عبارت «رستگاری فردی است» برای ما بحران عزت نفس درست کرده‌است زیرا با وجود شکستن و خرد شدن عزت نفس خودمان بازهم با دشمنان دست دوستی می‌دهیم، یادآور شد: اگر دهه 60، 200 هزار نفر جان خود را فدا کردند به علت داشتن هدف و سرنوشت مشترک ملت و دولت بود اما اگر امروز توقع ایستادگی و مقاومت از جوانان داریم دولت باید با ملت هم سرنوشت باشد.

وی یادآور شد: هر فرد می‌تواند علیه سیاست تبعیض مانند یک سلول عمل کند و با نابرابری بجنگد و مطالبه‌گری کند زیرا تغییر از لحظه مطالبه‌گری آغاز می‌شود.

کسانی یاس‌آفرینی می‌کنند که سود می‌برند

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه لحظه‌ای جامعه نابود می‌شود که ملت تصور کنند امکان تغییر وجود ندارد، تاکید کرد: عده‌ای به ما گفتند که امیدی برای تغییر نیست و دقیقا این افراد کسانی هستند که از وضعیت بی عدالتی و تبعیض سود می‌برند، اگر در وجود تک تک شما امید برای تغییر باشد قطعا همه چیز درست خواهد شد.

حسینی با بیان اینکه سال گذشته عده‌ای 200 هزار میلیاردتومان غذای سگ به کشور با ارز نیمایی وارد کردند و پول آن‌ را ندادند، یادآور شد: سلطان سکه اعدام شد اما سکه گرانتر شد؛ آدرس اشتباه به مردم ندهیم زیرا مشکل اصلی رانت و اختلاس است پس سیاست خصوصی سازی و تبعیض باید از بین برود.

اولویت مطالبات را تغییر ندهیم

وی با تاکید بر اینکه برخی تبعیض در جامعه را یک امر طبیعی جلوه دادند و صدای عدالت‌خواهی مردم در آهنگ جهان گم شده است، افزود: صنعت فرهنگ ذهن ما را به سمتی سوق می‌دهد که فکر می‌کنیم مطالبه می‌کنیم؛ به نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اعتراض کردند که چرا در قم کنسرت نمی‌گذارند؟ این مطالبه است؟ متاسفانه الان مطالبه ما فقط افرادی هستند که 200 هزار تومان پول کنسرت رفتن دارند؛ یا مطالبه ما فقط رفتن خانم‌ها به ورزشگاه است؟.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تا امروز افراد مطالبه‌گر در جامعه تریبون نداشتند، گفت: پارادوکس یعنی در یکی از دانشگاه‌های قم یک میلیون تومان هزینه می‌کنند تا اندیشه‌های امام که مخالف پول دادن و خصوصی سازی است را بخوانند؛ اما کسی نیست که اعتراض کند چون این روند طبیعی شده‌است و کسی این روند را زیر سوال نمی‌برد.

انتهای پیام

captcha