وقتی روحانیون سبب نجات معتادان می‌شوند
کد خبر: 3811548
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۵
ایکنا گزارش می‌دهد؛

وقتی روحانیون سبب نجات معتادان می‌شوند

گروه اجتماعی ـ 10 نفر از روحانیان اسدآباد همدان گامی در جهت ترک اعتیاد با استفاده از طب سنتی برداشته‌اند و تاکنون موفق شده‌اند که 500 نفر از معتادان را از دام اعتیاد برهانند. آنها قصد دارند با جذب سرمایه‌، زمینه اشتغال بیش از 30 معتاد بهبودیافته را فراهم کنند.

نجات معتادان با روش طب سنتی در اسدآباد/ به دنبال اشتغالزایی معتادان رها شده هستیم

به گزارش ایکنا از همدان، درمان اعتیاد یکی از پرهزینهترین ناهنجاری‌های اجتماعی است که هر ساله هزینه گزافی را برای کشور به بار می‌آورد. در کنار هزینههای مادی، باید به روند بازگشت معتاد به جامعه و اشتغال او  در فرایند ترک اعتیاد نیز توجه شود.

در کنار کمپ‌ها و کلینیک‌های ترک اعتیاد، 10 روحانی فعال در شهرستان اسدآباد همدان به صورت خودجوش در قالب گروه مددیاری روش جدیدی را در زمینه مشاوره و درمان معتادان در پی گرفته‌اند. برای معرفی فعالیت‌های این گروه، گفت‌وگوهایی با آنان انجام شد. یادآور می‌شود که خبرگزاری ایکنا در پی رد یا تأیید مطالب گفته شده نیست.

همایون سبزیان، یکی از روحانیون فعال در حوزه ترک اعتیاد در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: اعتیاد یکی از آسیب‌های اجتماعی عصر حاضر است که متأسفانه روزبه‌روز در سطح کشور در میان جوانان در حال گسترش است.

سبزیان با بیان اینکه با گذراندن دوره‌های آموزشی طب سنتی و اسلامی در شهر قم، داروساز گیاهی شده است، گفت: از همان دوره دانشجویی، ذهنی کنجکاو داشتم و در راستای کمک به معتادان در جلسات بسیاری مرتبط با این حوزه شرکت کردم و روش‌های مثبت کار را استخراج و روش‌های منفی را کنار گذاشتم.
وی با اشاره به اینکه ابتدا در کنگاور بوده و 8 سالی است به میل خود به اسدآباد منتقل‌شده و کار‌ها را به‌صورت انفرادی پیش می‌برد، تصیح کرد: در این مدت از روی دغدغه نسبت به جامعه معتادان و مشکلات آن‌ها، دست نیاز به‌سوی روحانیون، بزرگان و ریش‌سفیدان محل، مسئولین و آحاد مردم دراز کرده‌ام.
سبزیان ادامه داد: به یاری خداوند در 7 ماه گذشته، آقای نجفی، مسئول کانون فرهنگی خضرا برای کمک به بنده اعلام آمادگی کرد و تشکیلات تخصصی 10 نفره از روحانیون جهت کمک به جامعه معتادان در اسدآباد شکل گرفت.
این داروساز گیاهان دارویی با اشاره به اینکه ترک و بازگشت معتاد به جامعه، اراده و اعتقادی قوی می‌طلبد، افزود: یک معتاد پس از بهبودی با مشکلاتی همچون خماری، درد عضلات بدن، مشکلات اعصاب و روان و ... روبرو است.

خلأ معنوی معتادان

سبزیان با بیان اینکه از دارو‌های گیاهی برای درمان معتادان استفاده می‌کند افزود: با توجه به سیستماتیک بدن هر یک از معتادان، نسخه مجزایی از دارو‌های گیاهی برای آنان تجویز می‌شود اما به‌طورمعمول زنجبیل، برای درد استخوان، اسطوخدوس به همراه برخی دیگر از دارو‌های گیاهی برای آرامش اعصاب و روان مفید است.
وی با اشاره به اینکه در فرانسه از گیاه بادرنجبویه بانام تجاری ملیسا و اسطو‌خودوس بانام لاواندر به‌عنوان یک آرامش‌بخش اعصاب و روان استفاده می‌شود، اظهار کرد: این گیاهان در درمان معتادان توسط این مجموعه استفاده می‌شود.
سبزیان ادامه داد: از عرق بیدمشک، بهارنارنج، گل‌ گاوزبان و ... به‌عنوان گیاهان نشاط‌‌ آور در بحث درمان معتادان استفاده می‌شود این در حالی است که یک برنامه غذایی مجزا نیز برای هریک از معتادان اندیشیده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه اسپند پس از تریاک مؤثرترین مخدر برای رفع خماری معتادان است، عنوان کرد: معتاد در بازه درمان به یک‌دفعه نمی‌تواند ماده مخدر وابسته به آن را ترک کند لذا در این طرح، از برخی مخدر‌های گیاهی جایگزین همچون اسپند، شقایق، شوکران و ... استفاده می‌شود.

سم‌زدایی از بدن معتادان طی 40 روز
سبزیان با بیان اینکه معتاد در این مجموعه طی 30 الی 40 روز پاک‌شده و سم از بدنش خارج می‌شود، گفت: یک ماه پس از بهبود و بازگشت معتاد به جامعه، این مجموعه همچنان با او در ارتباط خواهد بود و وضعیت سلامت جسم و روح او پیگیری می‌شود.
این داروساز گیاهان دارویی بابیان اینکه اعتیاد، یک بیماری روحی و جسمی است، عنوان کرد: یک معتاد بیشتر از آنکه جسمش دچار بیماری باشد، روحش در عذاب و رنج است و تمام تلاش این مجموعه نجات بیماران گرفتار در این دام، از بیماری روحی است.
وی افزود: طی مطالعات صورت گرفته، آنچه در کمپ‌های ترک اعتیاد به‌ عنوان یک خلأ احساس می‌شود، «وجود خداست» که در این طرح ابداعی ما، مشاوران با معتادان صحبت کرده و آنان را نسبت به خود و خدای خود هوشیار می‌کنند.
سبزیان ضمن اینکه بیشتر مراجعه‌ کنندگان به کارگروه، جوانان مصرف‌کننده مخدر‌های صنعتی همچون مواد سفید، شیشه، قرص و ...هستند، بیان کرد: درمان از طریق گفت‌وگو مهم‌ترین عامل در ترک معتاد است، هر انسانی نقطه‌ضعفی دارد که باید آن را تحریک کرد تا بیدار شده و به هویت درونی خود پی ببرد.
وی ادامه داد: آنکه نسبت به خود به معرفت دست یابد بی‌شک به خدا و آموزه‌های دینی نیز پایبند خواهد بود لذا دیگر هیچ‌گاه به خود اجازه نخواهد داد که وجود ارزشمند خود را در بلای خانمان‌سوز اعتیاد نابود کند. در ادامه مشاوران این بیماران را برای بازگشت به زندگی و بازار کار تشویق می‌کنند.
سبزیان با اشاره به اینکه 10 نیرو به‌صورت مستقیم و 500 نیرو از اقصی نقاط کشور در حوزه‌های مختلف به‌صورت غیرمستقیم با این تشکیلات همکاری دارند، ابراز کرد: این مجموعه، تحت نظر کانون فرهنگی خضراء و پایگاه‌های سلامت شهرستان و استان فعال است که به لطف خداوند، گستردگی پراکنده‌ای پیداکرده است.
وی با تاکید بر اینکه تاکنون بالغ‌بر 500 نفر از معتادین مراجعه‌کننده به این مجموعه بهبود یافته‌اند، گفت: علاوه بر استان همدان و به‌طور ویژه شهرستان اسدآباد، بسیاری از معتادین استان‌های دیگر همچون کرمانشاه، سنندج، تهران، سیستان و بلوچستان و ... به این مجموعه مراجعه کرده و پاک‌شده‌اند.
این هادی معتادان عنوان کرد: همواره در هر زمینه و فعالیتی ریزش وجود دارد، این نکته را نباید فراموش کرد که پاک ماندن در درجه اول به اراده و اعتقاد خود شخص بستگی دارد سپس به عوامل محیطی و اجتماعی.

مرام‌نامه کارگروه پس از ترک اعتیاد
سبزیان ضمن اشاره به اینکه معتاد بهبود یافته توسط این کارگروه به حال خود رها نمی‌شود، عنوان کرد: طبق مرام‌نامه این تشکیلات، در مرحله اول معتاد وابستگی خود را نسبت به ماده مخدر کنار گذاشته و در ادامه علاوه بر دریافت مشاوره‌هایی از سوی مبلغین و فعالان این حوزه جهت عدم بازگشت به‌سوی مواد، تلاش در جهت ایجاد اشتغال برای معتاد بهبود انجام می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: بیکاری خود یکی از عوامل مهم اعتیاد است و طی مذاکرات و صحبت‌های انجام‌گرفته توسط این مجموعه با برخی از کارآفرینان، تعداد زیادی از معتادان بهبودیافته در مراکزی همچون، قالی‌شویی‌ها، گلخانه‌ها، مراکز پرورش دام و طیور، مشاغل خرد خانگی، کشاورزی و ... مشغول به کارشده‌اند.
این عضو تشکیلات ترک معتادان ادامه داد: این تشکیلات برای خانواده معتادان و حتی برخی مردم عادی نیازمند، در بحث اشتغال‌زایی نیز ورود جدی داشته است که از این میان می‌توان به کاشت آلوئه‌ ورا، زیره، عرق‌گیری گیاهان دارویی، کار بروی سفال و... اشاره کرد.
سبزیان عنوان کرد: علاوه بر آگاهی‌بخشی خانواده معتادان در جهت مدارا و برخورد درست با بیمار بهبودیافته و ایجاد اشتغال برای آن‌ها با استفاده از ظرفیت و پتانسیل‌های موجود، این مجموعه از طریق کمک‌های خیرین، با توزیع بسته‌های غذایی به خانواده معتادان نیازمند نیز کمک می‌کند.

ترک اعتیاد بانوان یکی از معضلات این کارگروه است
وی عنوان کرد: به دنبال آن هستیم تا با جذب سرمایه‌گذاری از تهران، مجوز ساخت کارخانه بسته‌بندی مواد غذایی، حبوبات، دارو‌های گیاهی و ... در اسدآباد دریافت کنیم که در صورت تحقق این مهم، اشتغال بیش از 30 معتاد بهبودیافته در این مکان فراهم خواهد شد.
سبزیان عنوان کرد: با کمبود نیروی متخصص در مجموعه روبرو است و زمان کافی برای تربیت نیرو‌های مجرب و متخصص در حرفه ترک معتادان با روش طب سنتی وجود ندارد. همچنین ترک اعتیاد بانوان یکی دیگر از معضلاتی است که به دلیل نبود نیروی انسانی زن، از این مهم غفلت شده است.
این هادی معتادان با اشاره به اینکه برای دریافت مجوز جهت ثبت و تأُسیس یک مکان برای معتادان به هر سو که روی آورده‌اند با در‌های بسته قانونی مواجه شده‌اند، گفت: این تشکیلات طی صحبت‌های مکرر با فرماندار، نمایندگان مجلس و مسئولین بهزیستی و ... برای دریافت مجوز ساخت و یا در اختیار نهادن مکانی مستقل به این تشکیلات جهت ترک و پروش معتادان به نتیجه‌ای نرسیده است.
این داروساز گیاهی ادامه داد: با وجود آنکه این تشکیلات، آمادگی واگذاری مسئولیت، مدیریت، نظارت و هر آنچه به اداره این مکان بازگردد را به خود دستگاه‌ها و نهاد‌های کمک‌رسان دارد، اما نه‌ تنها هیچ دستگاهی پاسخگوی درد ما نیست، بعضاً سنگ‌اندازی‌هایی نیز در این راستا انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از خلأ‌های این مجموعه کمبود فضای مستقل با همه تجهیزات و امکانات بهداشتی برای معتادان است، عنوان کرد: در بسیاری از کمپ‌های ترک اعتیاد وضعیت بهداشت و غذای معتادان به‌هیچ‌عنوان خوب نیست حال‌آنکه حمایت‌های بسیاری از سوی دولت از این اماکن صورت می‌گیرد.
سبزیان ادامه داد: اگر بتوانم معتادان را طی 1 هفته در یک فضا و مکانی مستقل با تمام امکانات لازم جهت زندگی ساده نزد خود نگاه‌ دارم معتادان بسیاری می‌توانند به آغوش گرم خانواده بازگردند.
مسئول ترک معتادان اسدآباد بابیان اینکه خروجی در یک عمل مهم‌تر از روش است، ادامه داد: آنچه مهم است این است که مراکز ترک اعتیاد با عنوان «کمپ»، چه خروجی و دستاوردی برای معتادان داشته است؟

روحانیون رابط بین مجموعه ترک اعتیاد و مردم هستند

وی با اشاره به اینکه ادارات و دستگاه‌های دولتی هیچ حمایتی از این مجموعه نمی‌کنند، بیان کرد: شاید تعریف درستی برای اقدامات کارگروه ما ازنظر قانونی وجود نداشته باشد اما خوشبختانه دستاورد این مجموعه تا به اکنون خوب بوده و حتی بهتر از مجموعه‌هایی است که با روش‌های نادرست و برگشت‌پذیر اقدام به ترک معتاد می‌کنند.
این پزشک داروساز گفت: ترک معتادان توسط این تشکیلات، کاری خیرانه و مردمی است که روحانیون و مشاوران این مجموعه با سخنرانی در مساجد نسبت به جمع‌آوری کمک‌های مالی و ترک بیماران گرفتار در دام اعتیاد اقدام می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه هزینه‌ای از معتادان برای تهیه گیاهان دارویی دریافت نمی‌شود، یادآور شد: تهیه دارو‌های گیاهی برای معتادان، توسط خیرین و برخی معتادان بهبودیافته با وضعیت خوب مالی تأمین می‌شود.
سبزیان ادامه داد: طی صحبت‌های انجام‌شده با روحانیون هر روستا در اسدآباد، این بزرگواران به‌عنوان رابط مجموعه و مردم، در جهت آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها در حوزه اعتیاد فعال بوده و معتادان هر روستا را نیز در جهت ترک به این مجموعه راهنمایی می‌کنند.
این پزشک داروساز گفت: یکی از توافقات این مجموعه با معتادان آن است که یک معتاد پس از بهبودی، به یک الی 5 نفر معتاد بهبودیافته نیازمند، کمک مالی کند یا آنکه یک الی 5 معتاد را با مشاوره صحیح یا راهنمایی به این مجموعه، از دام بلای اعتیاد رهایی بخشد.
وی با اشاره به اینکه این مجموعه علاوه بر ترک اعتیاد، در برخی زمینه‌ها همچون ناباروری، مشکلات کبد و گوارش، چاقی و لاغری افراد و ... نیز به‌ صورت تخصصی‌ وارد شده است، عنوان کرد: به لطف خداوند، بالغ‌بر 25 زوج نازا، توسط این تشکیلات صاحب فرزند شده‌اند.
سبزیان با اشاره به اینکه بیماران دارای مشکلات اعصاب و روان نیز در لیست مراجعه‌کنندگان این تشکیلات قرار دارد گفت: با توجه به شباهت بین بیماران اعصاب و روان با روانی معتادین می‌توان از دارو‌های مشترک برای این دو گروه بیمار استفاده کرد.
سبزیان با اشاره به اینکه متأسفانه بیماران دقیقه نود به ما مراجعه می‌کنند، ادامه داد: چندین نفر از بیماران تالاسمی ماژور و مینور، توده‌های مری و کبد و یک مورد مشکوک به سرطان خون توسط این مجموعه درمان شدند.
این هادی معتادان بیان کرد: به‌زودی مستندی 50 دقیقه از فعالیت‌های فرهنگی این‌جانب تهیه خواهد شد که بخشی از آن، مصاحبه با 25 معتاد بهبودیافته است، فیلم‌برداری این مستند پس از ماه مبارک رمضان آغاز و پس از پایان، شبکه 1، افق و قرآن پخش خواهد شد.

گزارش از لیلا خدائی؛ خبرنگار ایکنا
انتهای پیام

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۰
سهیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۴ - ۱۱:۱۱
0
0
سلا م خیلی عالی لطفا شماره تماس آقای سبز یان رو بگید که هماهنگی کنیم
asal
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۹ - ۱۲:۵۴
0
0
سلام لطف کنید شماره تماس یا ادرس برا ما بفرستید تا بتونیم با شما تماس بگیریم
حسین خالقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۵ - ۰۷:۳۶
0
0
اجرکم عندالله.لطفا شماره تماس وآدرس را قرار دهید.با تشکر
عاکف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۱ - ۱۶:۰۹
0
0
لطفا یکشماره تماس یا پل ارتباطی با خود اقاهمایون بارگذاری کنید
captcha