روزه پذیرش یک رنج مقدس است
کد خبر: 3814575
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲

روزه پذیرش یک رنج مقدس است

گروه اجتماعی ــ مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: روزه پذیرش یک رنج مقدس است که موجب قوی شدن انسان و همچنین مقاومت در برابر دشمنان درونی و بیرونی است.

حجت‌الاسلام حسن عارضی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، با اشاره به اینکه قرآن بهترین منبع برای روزه گرفتن است، اظهار کرد: خداوند بحث روزه را مطرح و نتیجه آن را رسیدن به تقوا دانسته است.
وی افزود: برخی بر این باور هستند که روزه گرفتن مختص به اولیا و پیامبران است در حالی که روزه گرفتن برای امت پیامبر واجب شده که در یک ماه از خوردن، آشامیدن و بعضی از امور اجتناب کنند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کردستان، بیان کرد: دین به ما می‌آموزد که در ماه مبارک رمضان با یک سبک زندگی خاص و تعریف شده‌ به زندگی معنا و مفهوم ببخشیم.
روزه گرفتن موجب تقویت ایمان و مبارزه با خواسته‌های نفسانی می‌شود
وی عنوان کرد: روزه گرفتن موجب تقویت ایمان و مبارزه با خواسته‌های نفسانی شده و یکی از مسائل بسیار مهم پیدا کردن قدرت مبارزه با نفس و کنترل نفس در فرد روزه‌دار است.
حجت‌الاسلام عارضی بیان کرد: از دیدگاه علما با نگرش دینی و دیدگاه روانشناسان با نگرش جامعه‌شناسی، روزه گرفتن فواید و برکات زیادی دارد، لذا پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید روزه بگیرد تا به صحت و سلامتی برسید.
وی با اشاره به اینکه روزه پذیرش یک رنج مقدس است که موجب قوی شدن انسان و همچنین مقاومت در برابر دشمنان درونی و بیرونی است، افزود: جوانان مومن، معتقد و روزه‌دار در جامعه‌ امروز ما نسبت به قبل از انقلاب از لحاظ کمی بیشتر و نظر کیفی قوی‌تر و کارآموزه‌تر شده‌اند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کردستان، عنوان کرد: دلیل اینکه جوانان کمتر در ماه مبارک رمضان روزه می‌گیرند یک عاملی نیست و به چند عامل متعدد بستگی دارد، متاسفانه بخشی از جوانان نسبت به این مسائل کم اهمیت ظاهر شده و باور چندانی به روزه گرفتن ندارند.
عدم شناخت کافی جوانان عامل اصلی روزه نگرفتن است
وی با اشاره به اینکه عدم شناخت کافی جوانان عامل اصلی روزه نگرفتن است، بیان کرد: اگرچه دسترسی به منابع و اطلاعات راحت‌تر شده، اما این موضوع، دلیلی بر مطالعه جوانان در این زمینه نیست، در واقع دامنه اطلاعات زیاد اما عمق آن بسیار کم شده است.
حجت‌الاسلام عارضی افزود: دشمنان دین و دیانت با انجام تبلیغات گسترده در این زمینه نمی‌خواهند مومنین و جوانان با ایمان در دین اسلام افزایش پیدا کنند.
وی عنوان کرد: تغییر سبک زندگی عامل مؤثر دیگری بر رغبت کم جوانان به سمت و سوی روزه گرفتن است، خانواده‌ها به انتقال مفاهیم دینی به فرزندانشان توجه ندارند، متاسفانه امروزه دغدغه‌ خانواده‌ها تغییر کرده و تغییر سبک زندگی در تغییر ذائقه نقش پیدا کرده است.
مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه فرزندان به حرف‌های والدین گوش نمی‌دهند، بلکه به اعمال و رفتار آنها نگاه می‌کنند، افزود: روزه گرفتن، رفتارهای واقعی مناسب فرد روزه‌دار، برنامه‌های منظم برای آگاهی بخشی و عمق بخشیدن به معارف دین و سبک زندگی اسلامی خانواده‌ها تأثیرگذار در امر روزه گرفتن جوانان است.
روزه‌داری یک سبک متفاوتی از زندگی است
وی با اشاره به اینکه روزه گرفتن بعد فردی و اجتماعی دارد و فرد با روز گرفتن آثار و فواید آن را به دست می‌آورد، ذکر کرد: روزه داری یک سبک متفاوتی از زندگی است که موجب افزایش ایمان و حسن خلق فرد می‌شود.
حجت‌الاسلام عارضی ادامه داد: فرد روزه‌دار در این ایام حال و روز افراد گرسنه و تشنه و کسانی که در طول سال دسترسی به برخی از امکانات را ندارند درک خواهد کرد و موجب می شود که بیشتر به افراد بی بضاعت کمک ‌کند.
وی افزود: روزه گرفتن از نظر جامعه شناختی، کارکردهایی از جمله اتحاد و همدلی، نزدیک شدن دل‌ها به هم، رفت و آمد مومنان به مساجد و مراسم افطاری می‌شود.
مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کردستان، بیان کرد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند در ماه مبارک رمضان افطاری بدهید حتی اگر یک دانه خرما باشد، چرا که در این ماه صله رحم بین مومنین افزایش پیدا می‌کند.
وی در پایان یادآور شد: در ماه مبارک رمضان دانشگاه علوم پزشکی برگزاری کلاس‌های تفسیر قرآن مختص به پرسنل و کارکنان، جزءخوانی برای دانشجویان، نماز جماعت، حضور مبلغین در خوابگاه‌ها، برگزاری نماز شب قدر و جلسات پرسش و پاسخ از برنامه‌های دانشگاه در ایام ماه رمضان بوده است.
انتهای پیام

captcha