معامله قرن، اهمیت راهپیمایی روز قدس را مضاعف کرده است
کد خبر: 3815688
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
فعال سیاسی یمن در گفت‌وگو با ایکنا:

معامله قرن، اهمیت راهپیمایی روز قدس را مضاعف کرده است

گروه بین‌الملل ـ سیدصادق الشرفی با اشاره به این که نخبگان و دانشگاهیان وظیفه مهمی در آگاهی‌بخشی به جوانان درباره مسئله فلسطین دارند، تصریح کرد: تحرک آمریکا و برخی مزدوران منطقه‌ای برای اجرایی‌کردن «معامله قرن» سبب شده که راهپیمایی روز جهانی قدس امسال از اهمیت مضاعفی برخوردار باشد.

به گزارش ایکنا، امام خمینی (ره) در روز 16 مرداد سال 1358 مصادف با سیزدهم رمضان 1399 هجری قمری همزمان با شروع دور تازه‌ای از جنایات بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی در لبنان طی پیامی، روز جمعه آخر ماه رمضان را به عنوان «روز جهانی قدس» تعیین کردند و عموم مسلمانان جهان را به همبستگی اسلامی در این روز بزرگ فراخواندند.

به نظر می‌رسد که هدف امام خمینی(ره) از اعلام روز جهانی قدس چیزی فراتر از آزادی قدس است و می‌توان این امر را در گوشه‌گوشه سخنان ایشان یافت. اهدافی که تعیین و حرکت به سوی آن مسئولیت سنگینی را می‌طلبد. ایشان در یکی از سخنرانی‌های خود می‌فرمایند: «روز قدس یک روز جهانی است روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است، روز مقابله ملت‌هایی است که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیرآمریکا هستند. روز قدس روزی است که باید این دنباله‌روهای رژیم سابق در ایران (رژیم های وابسته به آمریکا و سایر دشمنان اسلام) و آن توطئه‌چین‌های رژیم فاسد و ابرقدرت‌ها در سایر جاها مخصوصا در لبنان تکلیف خودشان را بدانند روز قدس روزی است که باید به همه ابرقدرت‌ها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما به واسطه عمال خبیث شما نخواهد بود.(صحیفه امام جلد 9 ص 276 تا 279 )».
 
همچنین، راهپیمایی روز قدس امسال در شرایطی برگزار می‌شود که آمریکا و برخی مزدوران منطقه‌ای آن درصدد حل و فصل مسئله فلسطین براساس خواست اسرائیل در چارچوب طرحی موسوم به «معامله قرن» هستند و در همین راستا، قرار است 4 و 5 تیرماه سال جاری کنفرانسی اقتصادی در شهر «منامه»، پایتخت بحرین برگزار و در آن به ملت فلسطین وعده‌های اقتصادی وهمی داده شود.
معامله قرن، اهمیت راهپیمایی روز قدس را مضاعف کرده است
سید صادق الشرفی؛ فعال سیاسی و فرهنگی یمن
 
خبرگزاری ایکنا به مناسبت روز جهانی قدس و اهمیت برپایی این روز در چارچوب شرایط کنونی حاکم بر منطقه، گفت‌وگویی با سید صادق الشرفی، فعال سیاسی و فرهنگی یمن و رﺋﻴﺲ ﮐﻤﻴﺘﻪ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﻭ ﺍﻧﺴﺠﺎﻡ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ این کشور و رئیس انجمن فرهنگی «نون» در قم انجام داده که متن این گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد:
 
ایکنا: اعلام آخرین جمعه ماه رمضان به‌عنوان روز جهانی قدس از سوی امام خمینی (ره) تا چه میزان در دفاع از مسئله فلسطین و جلوگیری از جنایات صهیونیست‌ها مؤثر بوده است؟

سید صادق الشرفی: این روز بزرگ که امام خمینی(ره) آن را روز جهانی قدس معرفی کردند، بسیاری از نقشه‌ها و توطئه‌های رژیم صهیونیستی برای خاموش کردن مسئله فلسطین و سیطره این رژیم بر تمامی سرزمین و مقدسات اسلامی فلسطین را خنثی کرد.
معامله قرن، اهمیت راهپیمایی روز قدس را مضاعف کرده است
گوشه‌ای جنایات اسرائیل در حق کودکان
تأسیس رژیمی نژادپرستانه در منطقه در راستای اهداف استعماری و توسعه‌طلبانه، خطر بسیار بزرگی برای امت اسلام و مقدسات آن بود و این اقدام امام خمینی(ره) در معرفی آخرین جمعه ماه رمضان به‌عنوان روز جهانی قدس، اقدامی کاملا حکیمانه و هوشمندانه بود و ما امروزه شاهد گرامیداشت این روز در جهان اسلام و حتی در کشورهایی هستیم که حاکمان سیاسی آن مزدور آمریکا و اسرائیل هستند و جمعیت کثیری از مردم هستند که اهمیت این روز را درک کرده و در صورت داشتن فرصت مناسب، برای همراهی و همدلی با برادران دینی خود و امت اسلامی، راهپیمایی کرده و این روز را زنده نگه می‌دارند.

ایکنا: با توجه به برنامه ترامپ مبنی بر «معامله قرن» به منظور حل و فصل مسئله فلسطین براساس خواست اسرائیل، حال و هوای روز قدس در سال جاری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 
سید صادق الشرفی: زنده نگه‌داشتن روز جهانی قدس در این شرایط، طعم خاص و تأثیر ویژه و بزرگ خود را خواهد داشت. به‌ویژه اینکه هم‌اکنون با تحولات خاصی در منطقه و از جمله تلاش بی‌فایده و عقیم برای عملی‌سازی «معامله قرن» با هدف خاموش کردن مسئله فلسطین مواجه هستیم که البته به‌طور قطع این تلاش‌ها با شکست مواجه خواهد شد و حکومت‌های وابسته و مزدور که برای اجرایی کردن این معامله تلاش کرده و امت اسلامی را به قیمتی ناچیز به منظور خدمت به نظام استکبار آمریکایی ـ صهیونیستی می‌فروشند، به زودی سقوط خواهند کرد.
معامله قرن، اهمیت راهپیمایی روز قدس را مضاعف کرده است
معامله قرن؛ توطئه‌ای حل مسئله فلسطین براساس خواست اسرائیل
شعار امسال در روز جهانی قدس با عنوان «نحو القدس: به سوی قدس»، شعار بسیار بزرگی است و تأثیر بسیار زیادی بر حرکت‌های عظیم مردمی و نشان گرفتن نوک پیکان به سمت مسئله فلسطین و مقابله با «یهودی‌سازی قدس» و ادامه ظلم و تجاوز رژیم صهیونیستی خواهد داشت.
 
ایکنا: چرا در برخی کشورهای عربی همچون عربستان، امارات، مصر و ...که مدعی دفاع از قدس هستند، حاکمان این کشورها مانع از برپایی تظاهرات روز جهانی قدس می‌شوند؟
 
سید صادق الشرفی: این درست است که ما شاهد حرکت‌های گروهی و مردمی به مناسبت روز جهانی قدس در برخی کشورها از جمله عربستان، امارات و مصر نیستیم، اما این به معنای عقب‌نشینی و کم‌کاری ملت‌های اسلامی در منطقه نسبت به فلسطین و قدس نیست، بلکه بسیاری از مسلمانانی که در این کشورها زندگی می‌کنند به عظمت روز قدس و جایگاه مسئله فلسطین واقف هستند و اقدامات حاکمان مزدور خود برای فروش فلسطین و امتیازدهی به صهیونیست‌ها را نمی‌پذیرند و اگرچه این ملت‌ها امروزه نمی‌توانند راهپیمایی در روز جهانی قدس برگزار کنند، اما به‌زودی سکوت خود را خواهند شکست، زیرا دفاع از فلسطین و قدس یک وظیفه دینی، انسانی و اخلاقی است و تمامی امت اسلام و آزادی‌خواهان جهان بر اهمیت آن تأکید دارند.
 
ایکنا: از حال و هوای روز جهانی قدس در یمن با توجه به شرایط این کشور که تحت تأثیر حملات ائتلاف متجاوز سعودی است، بگویید.

سید صادق الشرفی: در رابطه با روز قدس در یمن هر ساله اقدامات و برنامه‌های متعددی وجود دارد، به‌طوری که قرار است امسال در بسیاری از استان‌های یمن، تظاهرات‌های گسترده‌ای برگزار شود و ملت یمن به صراحت حمایت خود از فلسطین و ایستادگی در برابر توطئه‌های آمریکا و صهیونیست‌ها را اعلام خواهند کرد.
معامله قرن، اهمیت راهپیمایی روز قدس را مضاعف کرده است
جلوه‌ای از همبستگی مردم یمن با فلسطینیان
برگزاری همایش‌های علمی، برنامه‌هایی در قالب شب شعر و فعالیت‌های فرهنگی اقشار مختلف جامعه اعم از دانشجویان، دانشگاهیان، نخبگان، فرهیختگان، ادیبان، شاعران و شخصیت‌های اجتماعی در دفاع از قدس از دیگر برنامه‌های روز جهانی قدس در یمن است.
 
ایکنا: راه‌حل‌های عملی دفاع از قدس، مسجدالاقصی و مقدسات اسلامی در برابر تجاوزگری اسرائیل چیست؟

سید صادق الشرفی: در سطح عملی، مسئولیت برعهده ما فرزندان امت اسلام است و بر ما واجب است که از قدس و مقدسات اسلامی آن دفاع کنیم و به فرامین پیشوایان خود از جمله فرمان حضرت امام خمینی (ره) درباره روز جهانی قدس لبیک بگوییم.

بدون شک، مسئولیت‌ها و اقدامات بسیاری است که ما باید انجام بدهیم، از جمله، قراردادن قدس در نوک پیکان اهداف خود به‌عنوان مسئله نخست و اولویت مهم امت اسلام برای مواجهه با استکبار جهانی  و اسرائیل به‌عنوان دشمنان واقعی این امت.
معامله قرن، اهمیت راهپیمایی روز قدس را مضاعف کرده است
اجرای فعالیت‌های فرهنگی، آمادگی نظامی و آماده‌سازی نسل جوان و آگاهی‌بخشی به آن‌ها از دیگر برنامه‌هایی است که می‌تواند در مقابله با اهداف توسعه‌طلبانه اسرائیل تأثیرگذار باشد و نخبگان و قشر فرهنگی جامعه از جمله شاعران، دانشگاهیان، اندیشمندان و شخصیت‌های اجتماعی نیز وظیفه خطیری در این زمینه دارند و در برابر آگاهی‌بخشی به آحاد جامعه اسلامی مسئول هستند.

همچنین، جمع‌آوری هدایا و کمک‌های مردمی برای حمایت از گروه‌های مقاومت در مناطق مختلف جهان اسلام از جمله یمن، فلسطین، سوریه و لبنان و هر مکان دیگری وظیفه‌ای بزرگ و واجب است و بدون شک، پیروزی جبهه مقاومت، فرصت‌های بسیار مناسبی را برای مقابله با استکبار جهانی و دشمن صهیونیستی و مقابله با توطئه‌های آنان همچون یهودی‌سازی قدس فراهم می‌سازد.
 
ایکنا: اهمیت کنارگذاشتن اختلاف از سوی گروه‌های فلسطینی در دفاع از قدس و آزادی سرزمین‌های اشغال‌شده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سید صادق الشرفی: اختلافی که امروز میان برخی گروه‌های فلسطینی در زمینه راهبرد مقابله با اسرائیل وجود دارد، مربوط به شیوه‌ها و سازوکارهای مقابله با دشمن اسرائیلی و توسعه‌طلبی این رژیم است، اگرچه این اختلاف هنوز سبب نشده که فرصت‌های یکپارچگی و وحدت به طور کامل از بین برود، اما بسیار حائز  اهمیت است که همه گروه‌های فلسطینی از مقاومت مسلحانه حمایت کنند و موضعی واحد و یکپارچه در مقابل کشورهایی که داعیه‌دار رهبری جهان اسلام هستند، اما در عمل منکر مسئله فلسطین و مقاومت آن هستند، اتخاذ کنند.
 
ایکنا: محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اخیرا «معامله قرن» را «معامله ننگ» توصیف و از آن به شدت انتقاد کرد، این موضع عباس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

محمود عباس با وجود مواضعی که اخیرا دربرابر معامله قرن اتخاذ کرده، اما در طول ریاست خود بر تشکیلات خودگردان فلسطین دچار برخی اشتباهات بوده، به‌ویژه این که او تا حدودی متمایل به نظام‌هایی است که با مسئله فلسطین وارد یک نوع تجارت شده‌اند و به آن به‌عنوان یک ابزار تجاری نگاه می‌کنند و اشتباهات زیادی در راستای از بین بردن توانمندی‌های جبهه مقاومت مرتکب شده است، اما با این وجود، حکومت‌هایی که علیه مقاومت توطئه‌چینی می‌کنند، هیچ جایگاهی برای او قائل نیستند و در بسیاری از مسائل مربوط به فلسطین هیچ اجازه و مشورتی از او نمی‌گیرند.
 
متأسفانه برخی دولت‌های منطقه که محمود عباس با آن‌ها همدست است، هیچ اعتباری برای امت اسلام، مقدسات و میراث دینی و تاریخی آن قائل نیستند و با اظهار تأسف شدید، این نظام‌ها در پی از بین بردن مقدسات امت اسلام، امتیازدهی به دشمن و تضعیف محور مقاومت هستند.
معامله قرن، اهمیت راهپیمایی روز قدس را مضاعف کرده است
 
گفت‌وگو از سید حسین حسینی
 
انتهای پیام
captcha