یک روز با جلسه قرآن مسجد امام جمعه بازار تبریز
کد خبر: 3816135
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱

یک روز با جلسه قرآن مسجد امام جمعه بازار تبریز

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ جلسه قرآن و نهج‌البلاغه مسجد امام جمعه بازار تبریز هفت سال است که بدون وقفه هر روز برگزار می‌شود و در ماه مبارک رمضان شور و حال دیگری دارد.

یک روز با جلسه قرآن مسجد امام جمعه بازار تبریزبا توجه به رسالت بزرگ قرآنی خبرگزاری ایکنا، در راستای معرفی چهره‌های شاخص ولی گمنام قرآنی و همچنین معرفی مؤسسات قرآنی برنامه‌ای برای تهیه گزارش و معرفی مؤسسات و جلسات قرآنی در استان ترتیب داده شده است.

بر این اساس، تصمیم داریم قدمی جهت احیاء و مهجوریت‌زدایی از مؤسسات و متولیان پرفروغ قرآنی برداشته و آنان را به‌عنوان الگوی برتر در جامعه اسلامی و همچنین اصلح فعالیت‌ها به همگان معرفی کنیم.

برای تهیه گزارش از جلسات تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه مسجد امام جمعه بازار تبریز، با قرار قبلی به این مسجد تاریخی به یادگار  مانده از دوران صفوی رفتم. مسجد امام جمعه در بخش بازار صفی واقع شده است. قبل از اینکه وارد مسجد بشوم پای صحبت صاحب مغازه کنار مسجد نشستم؛ چرا که او از زمان کودکی با شاگردی در مغازه پدر بیش از نیم قرن است که هر روز کنار این مسجد تاریخی است. صحبت را شروع کردیم.

یک روز با جلسه قرآن مسجد امام جمعه بازار تبریز

وی با معرفی خود گفت: محسن اخوان هستم 64 سال سن دارم و از کودکی در این مغازه پدر کار کردم. چند نسل از پدران من این مسجد را دیده‌اند و من نیز در زمان کودکی در این مسجد خاطرات زیادی دارم. اوایل انقلاب مسجد تعطیل شد و چندین سال به حالت مخرویه ماند. کلید مسجد دست من بود بالاخره اوایل دهه هفتاد حاج حسن حسین‌نژاد که بسیاری از مساجد معروف شهر را مرمت کرده، شروع به مرمت و بازسازی این مسجد کرد. قبلاً مساجد در بازار بسیار پر رونق بودند. من یادم هست اوایل انقلاب در همین مسجد نماز صبح برگزار می‌شد. جوانان بسیاری به مسجد می‌آمدند ولی متاسفانه امروزه این رونق و حضور جوانان بسیار کمرنگ شده است که باید مسئولان به این مساله واقف باشند و برای حل این مسئله مهم تدابیری اندیشیده شود.

اخوان با بیان اینکه هفت سال پیش آقای مهدی رنج زارع به همراه چند نفر از دوستان اینجا آمدند و از من خواستند که مسجد را در اختیارشان بگذارم تا جلسات قران برگزار کنند، گفت: من هم با کمال میل قبول کردم و الحمدالله الان هفت سال است که هر روز قبل از ظهر تا اذان کلاس‌ها بدون وقفه برگزار می‌شود.

یک روز با جلسه قرآن مسجد امام جمعه بازار تبریز

برای ادامه گزارش داخل مسجد شدم صدای زمزمه قرآن شنیده می‌شد و هر دقیقه به جمعیت حاضر در مسجد افزوده می‌شد. پای صحبت بانی این جلسات و خادم مسجد آقای مهدی رنج زارع نشستم.

وی با اشاره به اینکه در هفتاد ونهمین بهار زندگی‌اش همه سلامتی و روزی‌اش را مدیون قرآن است، گفت: هفت سال پیش وقتی اولین بار برای برگزاری جلسات قرآن آمدیم 25 نفر بودیم. وارد مسجد که شدیم دیدیم به غیر از چند فرش کهنه و گرد و غبار گرفته چیز دیگری در مسجد به چشم نمی‌خورد. دست به دست هم دادیم و هر کس در حد توان خود کمک کرد. یک نفر سه تا فرش آورد یک نفر موکت و خلاصه با دست همین قرآن‌آموزها و با یاری خداوند مسجد آباد شد و رفته رفته به جمعیت حاضر در جلسات نیز افزوده شد. در این جلسات یازده ماه از سال را اسحاق مینقی تدریس می‌کنند بدون اینکه هیچ هزینه‌ای دریافت کنند و در ایام ماه مبارک رمضان نیز حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین هادی قربانی تدریس را بر عهده دارند که از شور و حال زیادی برخوردار است.

رنج زارع با اشاره به اینکه تا به حال هیچ کمکی از طرف هیچ نهاد دولتی و یا تشکل قرآنی برای این جلسات نشده است، افزود: من نمی‌دانم چرا تا به حال یکبار هم نشده که یک نفر از مسئولان و مدیران قرآنی پا به این جلسات ما بگذارند و از نزدیک ببینند ما اینجا چه مشکلی داریم و اصلاً اینجا چه نوع فعالییتی داریم. بیشتر حاضران در این جلسات بازنشتگانی هستند که با حقوق اندک کارمندی خود برای برقراری این جلسات کمک می‌کنند. من سوالم این است که در تشکل‌های قرآنی آیا بودجه‌ای برای فعالیت‌های قرآنی تعریف نشده است؟!

این خادم مسجد در پایان افزود: اینکه در همایش‌ها و سخنرانی‌ها گفته می شود باید فرهنگ قرآنی را در جامعه گسترش بدهیم هنوز در عمل به این مسئله جامه عمل پوشانده نشده است و امیدوارم خبرگزاری ایکنا صدای ما را به گوش مسئولان برساند.

یک روز با جلسه قرآن مسجد امام جمعه بازار تبریز

کلاس به خاطر ایام ماه مبارک رمضان هر لحظه شلوغ و شلوغ‌تر می‌شد. استاد به تفسیر آیات می‌پرداخت و بحث بسیار داغ  و همه غرق در لذت کلام وحی بودند. به آرامی شروع به عکاسی از این محفل نورانی با فضای زیبای تاریخی مسجد کردم. بعد از یک ساعت بحث و تبادل نظر استاد چند دقیقه‌ای تنفس داد تا کلاس نهج‌البلاغه را شروع کند. از فرصت استفاده کردم و پای صحبت غلامعلی مهرپور 69 ساله بازنشسته بانک نشستم.

وی با اشاره به اینکه از هفت سالگی با قرآن مانوس است، گفت: 4 سال است هر روز بدون وقفه در این کلاس‌ها حاضر می‌شوم و شفای خود را مدیون قرآن هستم. چند سال پیش که مدام به خاطر آرتروز شدید به پزشک مراجعه می‌کردم به توصیه خود دکتر در کلاس‌های قرآن شرکت کردم و بحمدالله هر روز در کلاس‌ها هستم و روز به روز آرامشم دو چندان می‌شود.

مهرپور افزود: قرآن برای من جنبه دارو و شفا دارد. همانطور که خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَنُنَزِّلُ مِنَ ﭐلْقُرْءَانِمَاهُوَشِفَاءٌوَرَحْمَةٌلِّلْمُؤْمِنِينَ». قرآن سراسر شفا و رحمت است و من این را کاملاً لمس کردم. چند بار به خاطر مسائل کاری و خانوادگی به کلاس نرسیدم و خدا شاهد است که چقدر احساس مریضی و ناتوانی می‌کردم و دوباره به محض حضور در جلسه همان شادابی و طراوات را به دست می‌آوردم.

یک روز با جلسه قرآن مسجد امام جمعه بازار تبریز

برای ادامه گزارش کمی آن طرف‌تر رفتم و پای صحبت اصغر شهابی‌فر 64 ساله بازنشسته راه و ترابری نشستم. شهابی‌فر با اشاره به اینکه سه سال است هر روز در این جلسات شرکت می‌کند، افزود: بسیاری از مهارت‌های زندگی خود را از قرآن آموخته‌ام. چرا که این کتاب الهی سراسر هدایت است برای بشر قرار گرفتن در فضای قرآنی و حضور در جلسات مختلف قرآن از مواردی بوده است که سعی کرده‌ام به اتفاق خانواده آن را سرلوحه زندگی و کار خود کنم.

وی در پایان افزود: جلسات قران همیشه موجب رشد و تعالی من در طول این شصت و چهار سال عمرم بوده است.

یک روز با جلسه قرآن مسجد امام جمعه بازار تبریز

آن طرف‌تر دانیال قاسمی 13 ساله مشغول تلاوت و تمرین آیاتی بود که درس داده شد. صحبتم را با دانیال شروع کردم. دانیال با اشاره به این‌که از هشت سالگی قران خواندن را شروع کرده است، گفت: سعی می‌کنم اگر زمان مدرسه‌ام نباشد همیشه به همراه پدرم در این جلسات شرکت کنم. این جلسات را دوست دارم چون به‌صورت کامل معانی قرآن را می‌خوانیم و متوجه کلام خدا می‌شویم.

دانیال در ادامه می‌گوید: بچه‌ها باید در محضر قرآن تربیت شوند و کلاس‌های قرآن، مدرسه دوم آن‌ها باشد و فکر نکنند که شرکت در این کلاس‌ها باعث آن می‌شود که از درس و مدرسه عقب بمانند. اتفاقاً برعکس قرآن باعث تقویت حافظه می‌شود و پیشرفت تحصیلی را به ارمغان می‌آورد و من این را خود تجربه کرده‌ام.

کلاس نهج‌البلاغه شروع می‌شود و من هم مانند دیگران در صندلی می‌نشینم تا از آموزه‌های این اثر فوق‌العاده هنری استفاده کنم. بعد از یک ساعت کلاس تمام می‌شود و چیزی به اذان ظهر نمانده، از فرصت استفاده می‌کنم و گزارش را با گفت‌وگویی کوتاه با استاد جلسه حجت‌الاسلام  هادی قربانی به پایان می‌رسانم.

یک روز با جلسه قرآن مسجد امام جمعه بازار تبریز

وی با اشاره به اینکه شش سال است در ماه‌های رمضان برای جلسه تفسیر می‌آید، افزود: این جمع قرآنی حاضر در اینجا از قبل از انقلاب در جلسات تفسیر آیت‌الله خسروشاهی شرکت می‌کرده‌اند به همین خاطر به ادبیات عرب آشنا هستند و محفل از نظر علمی سطح خوبی دارد. اوایل نفرات زیادی نبود اما رفته رفته تعداد شرکت‌کنندگان بیشتر شد.

وی با اشاره به اینکه به خاطر زمان کاری بسیاری از مردم نمی‌توانند در این جلسات شرکت کنند، افزود: ما باید به این قضیه هم اعتراف کنیم که متاسفانه در این چند سال اخیر جوانان ما از آموزه‌های قرآن دور مانده‌اند و فضای مساجد نیز خالی از حضور جوانان شده است. اگر جوانان تشویق شوند در این جلسات شرکت کنند بحث آنقدر شیرین است که همیشه پای ثابت جلسه می‌شوند.

حجت‌الاسلام قربانی افزود: معارف اهل بیت آنقدر شیرین است که هیچ‌گاه از آن سیر نمی‌شویم. مردم هم همیشه تشنه این معارف هستند. باید این جلسات اطلاع‌رسانی شود. من در این چند سال بار اولم است که می‌بینم که یک نفر از اهالی رسانه آمده است تا از این جلسات گزارش بگیرد.

این استاد قرآن افزود: در بحث خیرات هم در این جلسات قدم‌های زیادی برداشته شده است از جمله چندین جهیزیه به دختران، وام قرض‌الحسنه بدون درصد و در ایام مبارک ماه رمضان هم در بحث آزادی زندانیان جرایم غیر عمد مبالغ زیادی پول جمع‌آوری شده است.

انتهای پیام

captcha