علم کلام ما کاربردی و جوابگوی نیاز امروز نیست/ ترویج عرفان‌های کاذب در قاب سینما
کد خبر: 3822504
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹
علیزاده موسوی:

علم کلام ما کاربردی و جوابگوی نیاز امروز نیست/ ترویج عرفان‌های کاذب در قاب سینما

گروه حوزه‌های علمیه ــ حجت‌الاسلام علیزاده موسوی با اذعان به اینکه در مواجهه با خطر الحاد نتوانسته‌ایم علم کلام و عقایدمان را مسئله‌محور کنیم، بیان کرد: اذهان بیشتر درگیر کیهان، کوانتوم و بیگ بنگ است و برهان علیت و ذات و صفات برای قشر امروز جوابگو نیست؛ دنیای عرب بهتر از ما علم کلام خود را کاربردی کرده، ولی علم کلام در حوزه علمیه ما مدرسه‌ای است و کاربردی نیست تا بتواند جواب شبهات را بدهد.

علیزاده موسویحجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی علیزاده موسوی، رئیس سابق پژوهشکده حج و زیارت و استاد و محقق حوزه، در گفت‌وگو با ایکنا؛ گفت: انحرافات با موضوع فرقه‌های نوظهور و معنویت‌های جدید را می‌توان در عرصه برون‌دینی، درون‌دینی و درون‌مذهبی تقسیم کرد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین انحرافات در بحث برون‌دینی، مسیحیت تبشیری، یهودیت با رویکرد عرفان کابالا، عرفان‌های نوظهوری مانند اشو، پائولو کوئیلو و سینما ماورا و ... هستند، بیان کرد: در عرصه درون‌دینی هم فرقه‌هایی مانند قادیانیه در شبه‌قاره هند، بهائیت و وهابیت در رأس قرار دارند.

علیزاده موسوی با اشاره به بحث فرقه‌های انحرافی درون‌مذهبی هم گفت: در وضع کنونی در رأس این فرقه‌ها باید احمدالحسن، تصوف خانقاهی که در شاخه‌های خاکساریه و گنابادیه و ذهبیه فعالیت دارد، غرب‌گرایی سکولار را که بین‌الادیانی است، ولی چهره درون‌مذهبی دارد و باستان‌گرایی مانند زرتشت را قرار دهیم.

عرفان کاذب در قاب سینما ماورا

این پژوهشگر معنویت‌های نوظهور در زمینه عرفان کاذب در قالب سینما ماورا اظهار کرد: ترویج عرفان‌های کاذب در قالب سینما از ۱۹۷۰ به این سمت در ۷۰ درصد فیلم‌های هالیوود از جمله در ارباب حلقه‌ها، ماتریکس، ادیسه و ... دیده می‌شود که به نوعی موضوع فیلم مرتبط با ماورای عالم و متافیزیک است. منتها با نگاه نادرست و از زاویه فکر بشر و هنرمند غربی در این نوع فیلم‌ها غالباً میان خیر و شر جنگ هست، ولی خدای خیر بد جلوه داده می‌شود؛ مفاهیم متافیزیکی را محسوس می‌کنند و در برابر کلیت ادیان ابراهیمی می‌ایستند و قرائت مادی‌گرایانه از مفاهیم دینی اولویتشان است.

وی ادامه داد: در حالی که روح براساس آیات قرآن از امر پروردگار است که بشر علم اندکی در مورد آن دارد، ولی در این نوع فیلم‌ها به بحث تسلسل و در واقع تناسخ دامن زده می‌شود که صراحتاً در تضاد با مفاهیم ادیان ابراهیمی و به ویژه قرآن است یا می‌بینیم که تضاد با مسیحیت و به چالش کشیدن انبیا در این فیلم‌ها مشهود است.

فعالیت مسیحیت تبشیری در فارس و گیلان

علیزاده موسوی با اشاره به مسیحیت تبشیری بیان کرد: عمدتاً این نوع مسیحیت در استان‌هایی مانند فارس و گیلان فعال‌اند و کلیسا‌های خانگی و غسل تعمید و ... جزء برنامه‌های آنان است. عمده شگرد آنان در جذب مخاطب این است که مسیحیت را دین محبت معرفی می‌کنند و مناسک‌محور نیستند؛ یعنی پیچیدگی دین اسلام را ندارد و اهل تسامح و تساهل هستند.

وی تأکید کرد: مسیحیت دین برتر در اروپاست و با توجه به پیشرفت‌های مادی آن‌ها، برای برخی اقشار جاذبه دارد؛ ضمن اینکه عمدتاً گروه‌های خاص فکری و اقتصادی جذب این دین می‌شوند که بیشتر اقشار مرفه و برخوردار جامعه هستند؛ کسانی که در پوشش تدین به دنبال دین خصوصی هستند و چون در اسلام دین بریده از اجتماع نداریم به مسیحیت تبشیری رو می‌آورند.

فقدان مسئله‌محوری در علم کلام

علیزاده موسوی با بیان اینکه یکی از مباحث جدی در بحث معنویات انحرافی بحث الحاد (آتئیست‌ها) است، ادامه داد: خطر این تفکر دامنه وسیعی را دربردارد که علت عمده آن هم این است که در مواجهه با خطر الحاد نتوانسته‌ایم علم کلام و عقایدمان را مسئله‌محور کنیم و اذهان بیشتر درگیر کیهان کوانتوم و بیگ بنگ، برهان علیت و ذات و صفات است که برای قشر امروز جوابگو نیست؛ دنیای عرب بهتر از ما علم کلام خود را کاربردی کرده است، ولی علم کلام در حوزه علمیه ما مدرسه‌ای است و کاربردی نیست که بتواند جواب شبهات را بدهد.

وی در مورد بخش درون‌دینی نیز اظهار کرد: این بخش عمدتاً با رویکرد استعماری پدید آمده‌ و مانند سرطان به ویژه در مناطقی مانند شبه‌قاره رشد و نمو کرده و پیچیده شده‌ است؛ مثلاً در هر مدرسه علمیه شعبه حفظ شریعت از سوی قادیانیه را ایجاد کرده‌اند، ولی رهبری فرقه قادیانیه در لندن است و در ایران نیز با رویکرد فارسی با عنوان بهائیت فعالیت دارند.

علیزاده موسوی تصریح کرد: بهائیت خود را یک دین در عرض اسلام و مسیحیت و ... می‌داند و این خطر بزرگی است، در حالی که واضح‌البطلان است، ولی با حمایت‌های سیاسی و اجتماعی توانسته در اسرائیل بیت‌العدل تأسیس کند و در سازمان ملل برای خود جایگاهی داشته باشند.

شبهه‌محوری وهابیت

این پژوهشگر عرفان‌ها با بیان اینکه وهابیت یکی دیگر از فرقه‌های درون‌دینی است، تصریح کرد: این فرقه با رویکرد و برچسب تدین جلو آمده و دین را قبول دارد، ولی به برخی باور‌های شیعه مانند توسل و زیارت خدشه می‌زند و از قضا مطالبی را مطرح می‌کند که جذاب است و احتمال دارد برخی افراد را، که آشنایی چندانی ندارند، تحت تأثیر قرار دهد.

وی تأکید کرد: وهابیت شبهه‌محور است و همین شبهه‌محوری می‌تواند به خصوص برای مخاطبان جوان جذاب و در عین حال تأثیرگذار باشد؛ از این رو خطر آن برای جوانان به ویژه با وجود چندین شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان وجود دارد و راه مقابله این است که مبلغان و روحانیت با حداقلی از پاسخگویی به این شبهات آشنا باشند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha